گزارش و تحلیل

کره شمالی در انتظار پاسخ شورای امنیت سازمان ملل

© AFP 2023 / Jung Yeon-Jeآزمایش موشکی کره شمالی
آزمایش موشکی کره شمالی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه و چین آماده اند تا در مخالفت جدی به آزمایشات جدید موشک های بالستیک کره شمالی به بیانیه سازمان ملل ملحق شوند.

روسیه و چین آماده اند تا در مخالفت جدی به آزمایشات جدید موشک های بالستیک کره شمالی به بیانیه سازمان ملل ملحق شوند. به گفته تمامی اعضای شورای امنیت سازمان ملل، پیونگ یانگ تمامی قطعنامه هایی که سازمان ملل برای منع ساخت سلاح هسته ای و راه های دستیابی به آن تصویب کرده را نقض می کند. علاوه بر این، نادیده گرفتن تصمیمات سازمان ملل به معنای عدم رعایت موازین بین الملل می باشد که در نهایت منجر به تشدید تحریم ها علیه کره شمالی خواهد شد.

نگرانی روسیه تنها از جانب پیونگ یانگ و اقدامات این کشور در حوزه تولید سلاح های اتمی نیست. متشنج شدن اوضاع در کره شمالی بیشتر باعث نگرانی می شود. ویکتور وادالاتسکی معاون رییس کمیته دوما در امور دفاعی معتقد است که رفتار کره شمالی به معنای دفاع از خود در مقابل امریکا است. کره شمالی قصد دارد برتری نظامی خود را در ابعاد جهانی به نمایش بگذارد. پایگاه های نظامی امریکا در منطقه برای پیونگ یانگ تولید نگرانی می کند. رسویه نیز مخالف بالابردن تنش ها در منطقه بوده و بر حل و فصل اختلافات از راه گفتگو تاکید می کند. به این ترتیب، ما با اقدامات پیونگ یانگ و خط مشی سیاسی تهاجمی امریکا در منطقه به یک اندازه مخالف هستیم. من معتقدم که شورای امنیت باید کل عوامل موجود را بررسی کند و از تمرکز صرف روی کره شمالی خودداری نماید.

شورای امنیت سازمان ملل آماده انتشار پیامی است که می تواند شدیدالحن ترین پیام برای حکومت کره شمالی باشد. الکسیس لامِک نماینده دایم فرانسه در سازمان ملل روز 23 ژوئن به این موضوع اشاره کرد. وی تاکید کرد که آزمایشات موشکی کره شمالی همه کشورها را به شدت نگران کرده است. تمامی اعضای شورای امنیت معتقدند که اقدامات کره شمالی با قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل مغایرت دارند.

کمیته ستاد مشترک کره جنوبی خبر داد که روز 22 ژوئن راس ساعت 5:58 دقیقه به وقت محلی از محل بندر ونسان در کره جنوبی موشک بالستیک دوربرد «موسودان» به طرف دریای ژاپن پرتاب شده است. این موشک مسافت 150 کیلومتر را طی کرده و در هوا منفجر شده است.

سپس در همان نقطه راس ساعت 8:03 به وقت محلی، دومین موشک «موسودان» شلیک شد که مسافت 400 کیلومتر را طی کرده و در دریای ژاپن فرود آمده است. هر دو موشک از سامانه های متحرک شلیک شده اند.

روز دوم مارس شورای امنیت سازمان ملل شدید الحن ترین بیانیه 20 سال گذشته را خطاب به مقامات کره شمالی آماده کرد. این بیانیه به دلیل شلیک موشک هایی است که به گفته کره شمالی قمر مصنوعی بوده اند. مقامات کره شمالی پیش از شلیک موشک ها به سازمان های بین المللی اطلاع رسانی کرده بودند.

با این حال جامعه بین الملل این اقدام کره شمالی را آزمایش موشک بالستیک بین قاره ای عنوان کرد. در نتیجه شورای امنیت سازمان ملل فروش تجهیزات هوانوردی و سوخت موشک و همچنین تسلیحات معمولی را به این کشور ممنوع کرد. علاوه بر این، تحریم هایی برای صادرت ذغال، آهن، طلا، تیتانیوم و دیگر فلزات کمیاب از کره شمالی وضع شده است. تحریم های پولی نیز برای بانک های کره شمالی وضع شده است. از زمان وضع تحریم ها تا کنون، کره شمالی ده مورد آزمایش موشکی انجام داده است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала