گزارش و تحلیل

جزیره زورگویی: نظامیان آمریکایی در اوکیناوا چطور رفتار می‌کنند

© AP Photo / Junji KurokawaA slogan against the base is displayed on the fence enclosed U.S. Marine Corps Futenma Air Station in Ginowan on southern Japanese islands of Okinawa. File photo
A slogan against the base is displayed on the fence enclosed U.S. Marine Corps Futenma Air Station in Ginowan on southern Japanese islands of Okinawa. File photo - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نظامیان آمریکایی در جزیره کوچک ژاپنی اوکیناوا در طول 70 سال حضور نظامی آمریکا در آنجا با تبهکاری ها و جنجال های خود ساکنان این جزیره را در ترس و وحشت نگه می دارند. آمریکا در 1972 استقلال این جزیره را دوباره به ژاپن باز گرداند و از آن زمان تا کنون در آنجا هر ماه حدود 23 حادثه و جنایت با شرکت نظامیان آمریکایی اتفاق می‌افتد

از میان آن‌ها تنها جنایات پر سر و صدا را بیاد می آوریم

در 1949 نظامیان آمریکایی فقط در ماه ژوئن 19 فرد ساکن اوکیناوا را کشته و به 18 زن تجاوز جنسی کردند. در 1955 یک تفنگدار دریایی آمریکا به دختر 6 ساله تجاوز کرد و او را با چاقو کشت ولی بر اثر حیله گری های تشریفاتی در دادگاه نظامی به زندان محکوم نشد.

در دسامبر 1949 در شهر کوزا بزرگترین تجمع ساکنان علیه آمریکا بر پا شد. 5 هزار اهالی محلی و 700 سرباز آمریکایی با هم دیگر درگیر شدند. علت درگیری این بود که یک سرباز آمریکایی مست سوار بر خودرو فرد محله را له کرد. گروه رانندگان محلی تاکسی این سانحه را دیدند. آن‌ها جمع شده و به سر دادن شعار های ضد آمریکایی پرداخته و بعد به درگیری دست زدند. حتی پلیس نتوانست اهالی به خشم آمده را آرام کند. از این بدتر اتومبیل دیگر آمریکایی که به کمک سربازان شتافت فرد دیگر محلی را نیز له کرد. تعداد مردم جمع شده به سرعت بیشتر شد. چند ده نفر از ساکنان محلی به پایگاه آمریکایی کادنا رسوخ کرده و هر چیزی که دیدند و توانستند بدست بگیرند را از بین بردند. انبوه مردم دفتر روزنامه ارتشی Stars and Stripes را تخریب کردند. معترضان از «کوکتل مولوتوف» و پلیس نظامی از گاز اشک آور علیه آن‌ها استفاده کردند. در نتیجه 60 آمریکایی مجروح شده و 82 نفر از اهالی محلی دستگیر شدند.

جنایتی که سه نفر تفنگدار دریایی آمریکا از پایگاه Camp Hansen در سپتامبر 1995 در اوکیناوا مرتکب آن شدند موجب پیدایش موج انزجار همگانی در ژاپن شد. آن‌ها دختر کلاس ششم را به زور به اتومبیل خود داخل کردند و با ریسمان بستند و هتک ناموس کردند. به دنبال این جنایت 90 هزار ژاپنی متعصب به خیابان‌ها ریخته و طلب کردند که به بی مجازاتی آمریکایی ها پایان داده شود.

اعتراض های جمعی سبب آن شد که قانونی تغییر داده شود که مطابق آن دادگاه ژاپن از حق محاکمه شهروندان آمریکا محروم بود. جباران برای مدت‌های از شش و نیم تا ده سال زندانی شدند ولی آخرین فرد از این گروه سه نفری قبل از موعد در 2003 آزاد شد.

در 2004 هواپیمای ترابری سنگین نیروی هوایی آمریکا با بال خود ساختمان دانشگاه بین‌المللی گینوان اوکیناوا را زده و در هوا واژگون شد و در محوطه شهرک دانشگاهی زمین خورد. 4 نظامی آمریکایی آسیب دیده ولی کسی از اهالی محلی آسیب ندیده هر چند که در زمان سقوط هواپیما تعداد زیاد مردم در نزدیکی حادثه قرار داشتند و پاره های هواپیما در شعاع 300 متر پراکنده شدند. در این رابطه شهردار آن شهر از مقامات ژاپن و آمریکا خواست که «پرواز های نیروی هوایی آمریکا بر فراز بخش‌های مسکونی گینوان بی درنگ قطع شوند».

© REUTERS / Kyodoاین روزها در اوکیناوا حدود 65 هزار نفر به اعمال غیر قانونی کارمندان پایگاه های نظامی آمریکا در ژاپن اعتراض کردند.
این روزها در اوکیناوا حدود 65 هزار نفر به اعمال غیر قانونی کارمندان پایگاه های نظامی آمریکا در ژاپن اعتراض کردند. - اسپوتنیک ایران
این روزها در اوکیناوا حدود 65 هزار نفر به اعمال غیر قانونی کارمندان پایگاه های نظامی آمریکا در ژاپن اعتراض کردند.

در نوانبر 2012 یک خلبان مست آمریکایی یک پسر 13 ساله را به زور به اتاق خود در هتل برد و به گزارش پلیس آن‌ها به زدوخورد پرداخته و فرد آمریکایی از پنجره هتل افتاد و بر اثر زمین خوردن ارگان های داخلی او شکسته شدند و جراحاتی بر داشتند. وزارت خارجه ژاپن در این رابطه به مقامات آمریکا شکایت رسمی فرستاد.

در اواسط ماه مارس 2016 در اوکیناوا یک نظامی آمریکایی مظنون به تجاوز جنسی به یک زن گردشگر از استان فوکوئوکا در جزیره کیوشو دستگیر شد. باز هم با وجود شهادت های آن زن و شاهدان عینی که آن حمله را دیدند آن آمریکایی تفصیر خود را نپذیرفت.

این روزها در اوکیناوا حدود 65 هزار نفر به اعمال غیر قانونی کارمندان پایگاه های نظامی آمریکا در ژاپن اعتراض کردند. افراد جمع شده پلاکارد ها در دست ئاشتند با این نوشنه ها: «تفنگداران دریایی از اینجا بروید!»، «;کاسه صبرمان لبریز شده است!» معترضان در پایان تجمع پیامی امضا کردند حاوی خواست از دولت مرکزی تا آمرکایی ها از ساکنان آن جزبره عذر خواهی کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала