گزارش و تحلیل

بان کی مون به خاطر اعتراض اوکراین، از سخنان خود در باره نقش ممتاز روسیه صرف نظر نخواهد کرد

© UN Photo/Mark Gartenدبیر کل سازمان ملل در مراسم رژه نظامی در چین حضور می یابد
دبیر کل سازمان ملل در مراسم رژه نظامی در چین حضور می یابد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزاش خبرگزاری تاس استفان دوجاریک نماینده رسمی دبیر کل سازمان ملل متحد اعلام کرد که بان کی مون بخاطر اعتراض اوکراین از سخنان خود صرف نظر نظر نخواهد کرد. بان کی مون نقش روسیه در حل اختلاف‌ها در جهان را عالی ارزیابی کرد و اوکراین از این بابت رسما ابراز نارضایتی کرد

دوجاریک گفت:

«در بسیاری موارد وقتی دبیر کل اعلامیه صادر می‌کند افراد آنرا تفسیر یا نقد می کنند. من دلم می‌خواهد که متن کامل آن خوانده شود. من مایل نیستم تحلیل انجام داده و به نقد ممکنه جواب بدهم».

نماینده دبیر کل تأکید کرد که بیانیه بان کی مون حقیقتی است که معنایی ندارد درر باره آن بحث شود. وی در عین حال از نمایندگان اوکراین دعوت کرد که ضمن مطالعه مجدد به کل نکات آن توجه کنند. وی افزود:

«حقیقت در این است که همانطوری که دبیر کل گفته است فدراسیون روسیه عضو دائمی شورای امنیت بوده و در کار آن و واکنش به دیگر مسایل بین‌المللی جدی نقش قطعی ایفا می کند. می‌خواهم بگویم که ما قصد نداریم از آنچه که گفته شد عدول کنیم. دلم میخواهد دوباره فرا بخوانم که بخش کامل این اعلامیه مطالعه شود».

لازم به یادآوری است که پیشتر «ولادیمیر یلچنکو» نماینده دائم اوکراین در سازمان ملل متحد اعلام کرد که کی یف در رابطه با سخنان بان کی مون در افتتاحیه همایش بین‌المللی اقتصادی سن پترزبورگ به سازمان ملل یادداشت اعتراض فرستاد. دبیر کل در آن افتتاحیه فرمود که «فدراسیون روسیه یکی از موسسان سازمان ملل و عضو دائم شورای امنیت، دارای نقش بسیار مهم در این کار و در واکنش نشان دادن به حل احتلافات در اوکراین و سوریه و تأمین رعایت حقوق بشر و کنترل گسترش سلاح های کشتار جمعی می باشد.

این سخنان مایه انزجار طرف اوکراینی شده است. یلچنکو گفت: «من از این گفته‌ها اصلاً شوکه شدم». وی افزود که «این امر را درک نمی‌کند که سازمان ملل چطور می‌تواند از نقش روسیه استقبال کند»، زیرا به عقیده کی یف «مسئولیت اساسی تجاوز علیه اوکراین بر عهده روسیه است و روسیه به افزایش اختلاف ادامه می دهد».

گفتنی است که مقام های رسمی روسیه اینگونه اعلامیه های نمایندگان کی یف را بار ها رد کردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала