گزارش و تحلیل

خبرنگاران سوری، قربانیان داعش و امنیت ترکیه

© Fotolia / KaninstudioВоенный журналист лежит под дулом пистолета
Военный журналист лежит под дулом пистолета - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان تروریستی داعش، مسئولیت ترور احمد ابن القدیر، خبرنگار سوری و مبارز فعال ضد افراطگرایی را بر عهده خود گرفت.

وی مؤسس علاقمندان اینترنت بود که توسط آن اطلاعاتی در باره جنایات افراطگرایان پخش می شد. در تاریخ 12 ژوئن، در جنوب شرق ترکیه، خبرنگار مزبور مورد هدف تیراندازی جنایتکاران موتوسیکلتسوار قرار گرفته. چندی قبل، خبرنگار مرحوم در نزدیکی خانه خود مورد حمله قرار گرفته بود.
افراطگرایان داعش، مسئول و گناهکار حملات دیگر بر خبرنگاران در ترکیه هستند. طوری، مورخ 30 اکتبر 2015، فریس حَمَدی و ابراهیم عبدالقدیر، دو خبرنگار روزنامه Ayn Vatan مخالف داعش، کشته و سربریده بودند. ناجی الجِرف، خبرنگار و گرداننده دو فیلم مستند در باره جنایات داعش، در تاریخ 25 دسامبر سال گذشته در شهر قاضی اَنتِپ، با دو تیر شلیک افراد داعش شهید شده بود. در تاریخ 10 اوریل سال جاری، محمد ظاهر الشرکت، خبرنگار کانال تلویزیونی Halab Today قربانی افراطگرایان شده است.
به قول خبرنگار عبدالله بوزکورت، خبرنگاران سوری در ترکیه دائم زیر هدف افراطگرایان هستند. هم زمان، وی به مُنفَعل بودن مقامات ترکی در تقابل با تروریستها که رسانه های گروهی را زیر فشار و تهدید گرفتند، اشاره کرد.
عبدالله بوزکورت اظهار می کند:

" قابل تصور نیست که شبه نظامیان داعش، بدون تماس و هماهنگی با دستگاه امنیتی ترکی، در تفحص و تعقیب خبرنگاران سوری در مناطق گوناگون ترکیه باشد. آشکار است که این مسائل، در دستور کار مقامات ترکی نیست. این حوادث ناگوار، دیگر از مورد انفرادی به قانونمندی تبدیل می شوند. جای نگرانی است که در مقابل چهار ترور خبرنگاران سوری، مقامات ترکی نه به عملیات ویژه علیه تار عنکبوتی شبکه داعش و نه به تعقیب و کشیدن اشخاص مظنون به دادگاه، دست زده و اقدامی کردند."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала