گزارش و تحلیل

کارشناس: اعزام نیروی ویژه فرانسه به سوریه می‌تواند برای اروپا خطرساز شود

© REUTERS / Christian Hartmann Members of the French GIPN intervention police forces
Members of the French GIPN intervention police forces - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گفته نماینده رسمی وزارت دفاع فرانسه پاریس برای کمکرسانی به قیام کنندگان علیه گروه تروریستی داعش در شمال سوریه نیروی ویژه خود را فرستاد.

گفته شد که مربیان فرانسه در جریان عملیات تهاجمی در ناحیه شهر منبج واقع در فاصله میان رقه و مرز سوریه — ترکیه به بسیجی های سوریه مشورت خواهند داد. این شهر یک نقطه مهم استراتژیک است و شبه نظامیان داعش مستقر در شمال سوریه از طریق آن از نظر خواربار و نیروی نظامی و مهمات تأمین می شوند. به عقیده عبد الباری عطوان کارشناس در امور خاور نزدیک اینگونه اقدام می‌تواند غیرثمربخش باشد و تأثیر ناگواری بر فرانسه بگذارد. او گفت:

«خبر اعزام نیروی ویژه فرانسه به سوریه من را متعجب کرد. اولاً چرا فقط فرانسوی‌ها و چرا مخصوصاً حالا ؟ به نظرم این گام ثمری ببار نخواهد آورد و می‌تواند بر فرانسه تأثیر ناگواری بگذارد. در این کشور حتی 10 ژوئن جام اروپایی فوتبال آغاز می شود. شاید فرانسوی‌ها می‌خواهند در موفقیت‌های نظامی در سوریه سهم داشته باشند، موفقیت‌هایی که سوری ها و روس ها و ایرانی‌ها به آنها رسیدند. ولی راستش من معنای این کار را نمی‌بینم زیرا حالا بیش از حد دیر است. مشکل بتوان گفت که آن‌ها چه هدفی را دنبال می کنند».

مقامات فرانسه می‌گویند که قهرمانی فوتبال اروپا که 10 ژوئن در آن کشور آغاز می‌شود از نظر اقدام های اتخاذ شده امنیتی یک همایش بی سابقه ورزشی خواهد بود. بیش از 77 هزار پلیس و 13 هزار محافظ از شرکت های خصوصی برای امور محافظتی و تأمین نظم و آرامش جلب شده اند. ارگان های حافظ قانون از مدرنترین تکنیک ها استفاده کرده و هم اینک چنان اپلیکیشن موبایل راه انداخته شد که کاربران را از خطر های بالقوه با خبر می کند. به گفته عبد الباری عطوان برپایی این مسابقه برای سرویس های ویژه آزمون بسیار جدی خواهد شد. وی افزود:

«بازی های این قهرمانی در ورزشگاه های متعددی بر گزار شده و تعداد عظیم دوستداران فوتبال از گوشه و کنار جهان برای تماشای این مسابقات به فرانسه خواهند آمد. این کار برای سرویس های ویژه فرانسه آزمون بسیار سختی خواهد شد. در حال حاضر وضع داعش در رقه و حلب آسان نیست و مسلماً شبه نظامیان سعی خواهند کرد حملات تروریستی را در حین برگزاری جام 2016 در فرانسه راه بیندازند. آن‌ها سعی خواهند کرد از این حادثه برای وارد کردن خسارات هر چه بیشتر و از بین بردن تعداد هر چه بیشتر مردم و تحریک هرج و مرج استفاده کنند. آیا فرانسه قادر است با آن‌ها مقابله کند؟ هنوز معلوم نیست».

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала