گزارش و تحلیل

نارضایتی آشکار مسکو نسبت به اظهارات وزیر امور خارجه عربستان

© AP Photo / Hasan JamaliМинистр иностранных дел Саудовской Аравии Адиль аль-Джубейр во время выступления
Министр иностранных дел Саудовской Аравии Адиль аль-Джубейр во время выступления - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از ایرنا- عادل الجبیر وزیر امور خارجه عربستان که در مسکو حضور دارد، بدون اشاره به ضرورت تعهد تروریست های مورد حمایت ریاض و گروه غربی عربی ضد سوری برای رعایت آتش بس در سوریه، چراغ سبز آغاز درگیری ها را به گروه های تروریستی نشان داد.

الجبیر امروز در حاشیه چهارمین نشست یک روزه وزیران کشورهای حاشیه خلیج فارس و سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در جمع خبرنگاران در حالیکه به لزوم رعایت آتش بس برقرار شده توسط گروه های تروریستی اشاره ای نداشت، بر ضرورت تعهد کامل دمشق به رعایت این پیمان تاکید کرد. وی همچنین گفت که دولت سوریه باید رعایت آتش بس و توقف اقدام های جنگی و نیز دسترسی تمامی مناطق این کشور به کمک های انسانی را متعهد شود.الجبیر در سخنان خود بر لزوم رعایت مقررات آتش بس سوریه از سوی تمامی طرفین اشاره ای نکرد و فقط خواستار اجرای آن توسط دمشق شد.
وی همچنین خواستار آن شد که تشکل موسوم به کمیته عالی مذاکرات که گروه تروریستی احرارالشام نیز عضو اصلی آن است به عنوان تنها نماینده مردم سوریه در مذاکرات ژنو شناخته شود در حالیکه روسیه پیشتر خواستار تروریستی شناخته شدن این گروه شده بود.
اظهارات الجبیر پس از آن بیان می شود که تروریست های مسلح تحت حمایت عربستان موسوم به گروه ریاض از جمله احرارالشام با هدف به شکست کشاندن گفت وگوهای سوری سوری، از حضور در این مذاکرات انصراف دادند که سبب نارضایتی آشکار مسکو به عنوان سازمان دهنده اصلی این مذاکرات شد.

Министр иностранных дел России Сергей Лавров - اسپوتنیک ایران
روسیه خواستار حل مسائل موجود بین ایران و کشور های عربی خلیج فارس است
پس از این اقدام، روسیه با ارسال نامه ای به کمیته ضد تروریستی سازمان ملل خواست تا گروه های تکفیری جیش الاسلام و احرار الشام فعال در سوریه که تحت حمایت های مالی و تسلیحاتی ریاض شناخته می شوند، در فهرست تروریستی قرار گیرند که با فشار آمریکا و عربستان و دیگر کشورهای ضد سوری تصویب نشد.
ویتالی چورکین نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در این باره گفته بود که گنجانده شدن نام این دو گروه در فهرست تروریستی سازمان ملل سبب مجاز بودن حمله به مواضع آنان خواهد شد.
مسکو در جریان شکل گیری مذاکرات سوری سوری با فشار چند کشور عربی این موضوع را مسکوت گذاشت ولی با تصمیم اخیر گروه های تروریستی سازمان یافته موسوم به کمیته عالی مذاکرات تحت حمایت ریاض، در صدد بود این گروه های تروریستی خارج از توافق آتش بس قرار گیرند تا مواضع آنها هدف حمله های ارتش سوریه و بمباران های روسیه قرار گیرد.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز پیشتر اعلام کرده بود که مسکو به شورای امنیت پیشنهاد کرده بود، نام احرارالشام و جیش الاسلام در فهرست گروه های تروریستی قرار گیرد اما به توافق با شرکای غربی تن داد و از ادامه اصرار بر این خواسته خود چشم پوشی کرد.
الجبیر همچنین در مسکو بدون اشاره به حمایت های رسمی مالی، اطلاعاتی و تسلیحاتی ریاض در سازماندهی تروریست های تکفیری که سبب شکل گیری و قدرت یابی گروه های تروریستی بویژه داعش، جبهه النصره، احرارالشام و جیش الاسلام شد و برخی از آنها نیز عضوتشکل موسوم به کمیته مذاکرات سوری هستند، مدعی دخالت ایران در کشورهای منطقه شد.
وی ضمن طرح این ادعاها گفت: از تلاش های روسیه برای حمایت از عادی سازی روابط تهران و ریاض حمایت می کنیم.
آتش بس سوریه از اسفند ماه گذشته با فشار روسیه و پذیرش آمریکا به درگیری های گسترده پایان داد و با پذیرش آن توسط 140 گروه، آرامش نسبی در این کشور برقرار شد، ولی گروه های تروریستی تکفیری مانند داعش و جبهه النصره شامل آن نیستند و سرکوب آنها ادامه دارد.
بیش از پنج سال قبل آمریکا در راس گروهی از کشورهای غربی عربی بویژه عربستان سعودی، تندروترین تروریست ها از کشورهای مختلف جهان حتی اروپایی را در گروه های داعش، جبهه النصره، احرارالشام و جیش الاسلام با حمایت های مالی، تسلیحاتی و اطلاعاتی سازمان داد و برای جنگ شهرها به سوریه گسیل کرد که مرگ ده ها هزار نفر بویژه زنان و کودکان، آوارگی میلیون ها تن و نابودی تقریبا تمامی زیرساخت ها این کشور را در پی داشته است.
پس از زمین گیر شدن گروه های تروریستی با همکاری نیروی هوافضای روسیه و نظامیان سوری در طول هشت ماه سرکوب هوایی و زمینی تروریست ها و شکست سناریوی ساقط کردن حکومت سوریه، آمریکا با پذیرش برقراری آتش بس، مجبور به قبول پیشنهاد روسیه و ایران برای از سرگیری مذاکرات طرف های سوری شد.
هدف از برگزاری چهارمین دور نشست وزیران خارجه کشورهای عضو شورای خلیج فارس و روسیه انجام رایزنی های منطقه ای اعلام شده است.

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با نظر هیئت تحریره مطابقت نداشته باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала