گزارش و تحلیل

ترکیه به همکاری با داعش ادامه می دهد

© REUTERS / Дейр-Джамальپرچم داعش
پرچم داعش - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تقریبا 70 تا 80 شبه نظامیانی که از مرز سوریه عبور کرده اند، مجددا به ترکیه بازگشته اند.

ارن اردم نماینده حزب اپوزیسیون جمهوری خواه خلق در ترکیه ضمن سخنرانی در نشست مطبوعاتی مجلس کشور سند 422 صفحه ای با یادداشت هایی از گفتگو راجع به فعالیت های داعش در قلمروی ترکیه را ارایه کرد. وی در گفتگو با خبرنگار رادیو اسپوتنیک جزییات این سند را شرح داده است. ارن اردم می گوید:«محتوای سند حاصل استراق سمع گفتگوهای ایلهامی بالی توسط نیروهای امنیتی در سال 2014 است. وی یکی از مجرمین خطرناک تحت تعقیب است که در فهرست اداره امنیت ملی ترکیه نیز نام وی ذکر شده است. حتی برای او جایزه 4 میلیون لیری تعیین کرده اند که معادل 1،3 میلیون دلار است. بالی از جمله افرادی است که به فعالیت زیرگروه های داعش در ترکیه کمک می کند. فایل های صوتی گفتگوهای وی موضوعی برای جنجال در کشور شده است. زیرا در این فایل های صوتی اطلاعاتی راجع به اعزام 1500 نفر از طریق مرزهای ترکیه — سوریه در گروه های 5 تا 10 نفره مطرح شده است. نیروهای امنیت ملی کشور با وجود آگاهی از این اخبار، هیچ اقدامی برای جلوگیری از جابجایی آنها نکرده اند. تقریبا 70 تا 80 شبه نظامیانی که از مرز سوریه عبور کرده اند، مجددا به ترکیه بازگشته اند. این افراد مسئول انفجارهای سوروچی و آنکارا هستند. روزنامه صباح که از منابع نزدیک به دولت ترکیه محسوب می شود راجع به دست داشتن الهامی بالی در این انفجارها نوشته است».

به گفته اردم، در فایل های صوتی نامبرده، محل جمع آوری داوطلبان شرکت در جهاد، محل انتظار آنها و محل عبور از مرزها و انتقال به سوریه دقیقا مشخص شده است. با مطالعه متن به این عبارت می رسیم: «تروریست از طریق گفتگوی تلفنی اطلاعاتی راجع به محل استقرار در یک هتل را می دهد، اما اداره امنیت ملی حتی نیروهایش را برای بازداشت این تروریست به محل نامبرده اعزام نمی کند». باید شخص مذکور را بلافاصله دستگیر می کردند، زیرا او به صفوف داعش می پیوند. این افراد با خود اسلحه، نارنجک و کلاشنیکوف از مرز رد می کردند. آنها به راحتی با یکدیگر تماس تلفنی می گرفتند و با وجود استراق سمع نیروهای امنیتی، هیچ اقدامی برای دستگیری آنها صورت نگرفته است. آنها به راحتی افراد را از مرزهای کشور عبور می دادند. یک سوال مطرح می شود: چرا نیروهای امنیتی در این جریانات هیچ اقدامی نکرده اند؟

اردم می گوید: «در اسناد اطلاعاتی راجع به درمان تروریست ها در خاک ترکیه به چشم می خورد. به عنوان مثال گفتگوی تلفنی یک تروریست مجروح را داریم که نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته است. تروریست ها در بیمارستان های صحرایی ترکیه درمان می شدند. مدیر گروه راجع به هزینه درمان آنها صحبت می کند و آنها به او می گویند که 18 هزار دلار بابت درمان هزینه شده است. فرمانده گروه جهادگران به آنان می گوید: «شما زیادتر از آنچه که باید پرداخت کرده اید. بهتر بود به دنبال بیمارستانی با شرایط بهتر می گشتید. به عبارت دیگر، تروریست ها نیازهای خود را به راحتی در خاک ترکیه رفع می کردند». »

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала