گزارش و تحلیل

محاصره روسیه به بهانه ایران

© AFP 2023 / Janek SkarzynskiВоенные учения сухопутных войск армий Польши и США на полигоне в польском городе Сохачев
Военные учения сухопутных войск армий Польши и США на полигоне в польском городе Сохачев - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از فروپاشی شوروی سابق، روسیه و ایالات متحده توافق نا نوشته ای برای احترام به مرزبندی های ویژه در سطح جهان مخصوصا در اوروپا داشتند. اما علیرغم پایبندی روسیه به این تفاهم ایالات متحده طبق معمول از پایبندی به تعهدات خود سرباز زده و با شگردهای مختلف نقض عهد نموده.

از نقض عهد در وارد کردن کشورهایی که قبلا جزو بلوک شرق به حساب می آمدند در اتحادیه اوروپا و ناتو تا برهم زدن شرایط امنیتی کشورهایی مثل لیبی و سوریه تا سرنگونی رئیس جمهوری منتخب اوکراین به دلیل اینکه به همکاری با روسیه تمایل داشت و نادیده گرفتن حق و حقوق روس تباران در اوکراین و دیگر کشورهای اوروپای شرقی همه و همه نقض عهد توافق با روسیه به حساب می آید.

مقام آمریکایی: سپر موشکی با وجود توافق هسته ای با ایران در لهستان مستقر می شود - اسپوتنیک ایران
روسیه در شرایط تکامل سپر موشکی آمریکا، وسایل غلبه بر این سپر را به پیش می برد
ایالات متحده با بازی با کلمات و سوژه ها همیشه خود را بی تقصیر نشان می دهد در مجامع بین المللی مظلوم نمایی می کند.
در آخرین رفتار خصمانه خود این کشور اقدام به استقرار سیستم موشکی در برخی کشورهای اوروپایی که قبلا جزو بلوک شرق به حساب می آمدند نموده و ادعا نموده که این سیستم موشکی برای دفاع از متحدان اوروپایی این کشور در مقابل موشک های بالستیک و دوربرد ایران می باشد و به هیچ وجه برای مقابله با روسیه نیست.
اگر احیانا کشورهای اوروپایی تصمیمی برای حمله به ایران داشته باشند شاید این حرف منطقی باشد چون ایران قطعا در صورتی که مورد تهدید قرار نگیرد به کشوری حمله نخواهد کرد، بنده به عنوان یک روزنامه نگار که حدود 30 سال است پیگیر اخبار هستم تا به حال حتی یک تهدید از طرف ایران بر علیه کشورهای اوروپایی را مشاهده نکرده ام اگر آمریکایی ها چنین تهدیدی را جایی پیدا کرده اند بفرمایند منتشر کنند ما هم مستفیض شویم.
فرمانده نیروهای زمینی امریکا در اروپا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
ورود تانک های امریکایی به گرجستان
با توجه به اینکه روابط ایران و کشورهای اوروپایی امروزه در حال ارتقا می باشد و روز بروز از دید و بازدید های هیات های ایرانی و اوروپایی صحبت می شود بعید می دانم حتی خود اوروپایی ها هم این ادعای ایالات متحده را قبول داشته باشند.
پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی روس ها با بحران شدیدی مواجه بودند و آمریکایی ها در تلاش بودند روسیه را نیز در هم بشکنند و روسیه به کشوری در حد و قواره حد اکثر فرانسه و یا آلمان تبدیل شود.
فشار بر روسیه به حدی بود که در آن زمان رئیس جمهوری وقت یعنی بوریس یلتسن نتوانست اداره کشور را ادامه دهد و از ادامه ریاست جمهوری جا زد و مملکت را به نخست وزیر وقت ولادیمیر پوتین سپرد.
آقای پوتین پس از عهده دار شدن اداره مملکت مجبور بود در مواردی در مورد رفتار های ایالات متحده چشم پوشی کند تا روسیه را مجددا باز سازی کند و پس از دو دوره ریاست جمهوری و دو دوره نخست وزیری با همکاری آقای مدویدف توانست روسیه را از یک بحران تاریخی نابود کننده نجات دهد.
مقام آمریکایی: سپر موشکی با وجود توافق هسته ای با ایران در لهستان مستقر می شود - اسپوتنیک ایران
استقرار سپر موشکی ناتو در پایگاه شوروی سابق در رومانی
آمریکایی ها که عادت کرده بودند که از توافقات خود با روسیه سرپیچی کنند و خطوط قرمز زیادی را رد کرده بودند و توقع داشتند که روسیه به چشم پوشی خود در قبال رفتار آنها ادامه دهد اما به یکباره با ایستادگی روسیه در اوکراین و سپس سوریه مواجه شدند، در واقع روسیه به آنها یادآوری کرد که خیلی وقت است از خطوط قرمز توافق شده عبور کرده اند و روسیه به آنها اجازه نخواهد داد که به رفتار خود ادامه دهند.
با توجه به این شرایط آمریکایی ها و اوروپایی ها تحریم های سنگینی را بر علیه روسیه اعمال کردند و یک جنگ تمام عیار در اوکراین راه انداختند.
با توجه به این شرایط مشخص است که موشک های آمریکا در اوروپای شرقی برای مقابله با روسیه است و نه ایران اما چیزی که مشخص نیست هدف آمریکایی ها از استقرار چنین سیستم موشکی ای است.
در صورتی که آمریکایی ها و اوروپایی ها نقشه هایی برای رویارویی آتی با روسیه نداشته باشند عملا نیازی به استقرار چنین سیستم موشکی نمی باشد اما استقرار این سیستم موشکی نشانه آن است که ناتو نقشه هایی را در ذهن دارد که برای پیاده کردن آنها ممکن است مجبور به رویارویی با روسیه شود و به این دلیل یک سیستم دفاع موشکی جهت پیشگیری از هرگونه حمله روسیه در اوروپای شرقی مستقر کرده. 
Президент России Владимир Путин на совещании по вопросам ликвидации последствий природных пожаров - اسپوتنیک ایران
پوتین: ایجاد سپر موشکی ناتو با وجود نبودن خطر هسته ای از جانب ایران ادامه دارد

قطعا استقرار این موشک ها در اوروپای شرقی به صلح وامنیت جهانی کمک نخواهند کرد و روسیه را تحریک خواهد کرد تا سیستم های مقابله با این موشک ها را مستقر کند و به همین ترتیب مجددا یک جنگ تسلیحاتی در اوروپا و شاید دیگر کشورهای جهان راه بیافتد.
روسیه نیز برای تلافی این رفتار روسیه ممکن است سیستم های دفاع خیلی پیشرفته ای را در غرب روسیه و کشورهای همپیمان خود مثل سوریه یا کشورهای آسیای میانه و یا چین و یا حتی ایران نیز مستقر کند.
یا اینکه توافقات تولید و مونتاژ مشترک سیستم های پیشرفته دفاعی با ایران را تسریع بخشد ونیروهوایی ایران را به تسلیحات نسل پنجم خود مجهز نماید تا در مقابل تهدیدات همپیمانان ایالات متحده در منطقه مقابله کند.

 

ممکن است عقاید نویسندگان مقالات با نظر هیئت تحریره مطابقت نداشته باشد.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала