گزارش و تحلیل

محقق: خبر های کذب در خصوص ارتباط اسد با داعش غیر مترقبه نیست

© Sputnik / Valeriy MelnikovЛюди возле пекарни в Дамаске
Люди возле пекарни в Дамаске - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در رسانه‌ها این اطلاع ظاهر شد که گویا اسناد محرامانه در این باره وجود دارد که مقامات سوریه از گروه تروریستی داعش حمایت می‌کند.

اسپوتنیک با «گریگوری تروفیمچوک» معاون اول مرکز مدل سازی توسعه استراتژیک در این خصوص مصاحبه کرد که این اطلاع تا چه اندازه موثق بوده و به طور فرضی به چه درد بشار اسد می‌خورد.

به گفته تروفیمچوک این اواخر منبع تقریباً کل افشاگری ها در باره اعمال روسیه و شرکای آن در صحنه سیاست خارجی لندن است و به این خاطر این اطلاعات سؤالاتی از قبیل «آیا این حادثه واقعیت دارد؟» و «این کار به درد کی می خورد؟» را بر می انگیزد. تروفیمچوک متذکر شد که هیچ شک و شبهه ای نیست که حالا غرب در حال جستجوی همه گونه برخورد های خبری و نظامی — سیاسی است که بتوانند کاری کنند تا اسد از پست ریاست جمهوری سوریه هر چه سریع‌تر برطرف شود. در اصل هیچ‌کس در غرب این را کتمان نمی کند.

این کارشناس ذکر کرد: «از این رو به عقیده کانال تلویزیونی Sky News  بریتانیا متهم کردن اسد به «داشتن رابطه با داعش» از چنان اتهامات بسیار سنگینی است که حتی مسکو نمی‌تواند آنرا رد کند. در غیر این صورت ممکن است  این تصور به وجود بیاید که مسکو «تروریست ها را پرده پوشی می کند».

ولی به عقیده همصحبت اسپوتنیک کلاً تأثیر گذاری و قدرت این دلیل  آن‌چنان نیست که ممکن بود یکی — دو سال پیش باشد. همه طرف‌های درگیر در اختلاف سوریه در طول این مدت توانستند همدیگر را چند بار متهم کنند. و هر دفعه طرف متهم کننده اتهامات به عقیده آن کاملی در دست داشت.

به گفته تروفیمچوک حتی اگر اطلاعات تازه راجعبه توافق های دمشق رسمی با همه گونه شبه نظامیان موثق بود و اسناد موجود آن را تأیید می‌کردند این اطلاع در اوضاع و احوال کنونی نه مقرون به حقیقت و نه غیر مترقبه به نظر می رسید.

وی یادآوری کرد: «ضمن صحبت در باره باز پس گرفتن پالمیرا بوسیله  ارتش سوریه باید به این حقیقت جالب و تکذیب نشدنی اشاره کرد که  در جریان نبرد ها بخاطر آزادسازی آن هیچ تخریبات جدید گسترده این  مجموعه معماری عظیم به ثبت نرسیده بود.

این امر در زمینه موجودیت چهره کریه داعشی که در طول سال‌های اخیر تکوین شده عجیب به نظر می رسد. در این رابطه ممکن است همه گونه تفکرات و اخبار تهیه و پخش شود و ما در حال حاضر شاهد این جریان هستیم.

این سیاستشناس تأکید کرد که هنگام آزاد سازی کراکوف لهستان در آخر جنگ جهانی دوم این شهر بعنوان واحد میراث فرهنگی جهان حفظ شد. یعنی اینکه علل بروز معجزه  این چنینی ممکن است بسیار متفاوت باشد.

با این حال به عقیده تروفیمچوک اهمیت تصرف پالمیرا به این روایت ها و تعبیر ها بستگی ندارد. در این مورد این امر اهمیت دارد که این شهر دیگر در دست داعش نیست و مساله رسیدن به پیروزی نکته صرفاً فنی است و اما ما از علم نظامی می‌دانیم که نه تنها قهرمانی بلکه زیرکی هم به تصرف شهر ها کمک می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала