گزارش و تحلیل

سلطان اردوغان. رئیس جمهور ترکیه می‌تواند داماد خود را به پست نخست وزیر منصوب کند

© Sputnik / Aleksandr Vilf /  مراجعه به بانک تصاویر Moskova'daki Türkiye Büyükelçiliği önünde Rus uçağının düşürülmesi protesto edildi.
Moskova'daki Türkiye Büyükelçiliği önünde Rus uçağının düşürülmesi protesto edildi. - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نشریه «دویچه ویرتشافتس ناخریشتن» چاپ آلمان نوشت: برات البیرق وزیر انرژی ترکیه، داماد پرزیدنت رجب طیب اردوغان از همه بیشتر شانس دارد نخست وزیر بعدی ترکیه شود.

یک مدعی دیگر احراز این مقام وزیر حمل و نقل است ولی به نوشت آن نشریه سیاست کارگزینی اردوغان از این لحاظ متمایز است که به غیر از اعضای خانواده خود به کسی دیگر اعتماد ندارد.

بعلاوه نامزدی البیرق به این خاطر هم به مذاق اردوغان  خوش آمده است که وی در مقام وزیر انرژی کمک می‌کرد که رشته بسیار مهم برای ترکیه   در دست خانواده اردوغان متمرکز شود زیرا نقش بلال پسر رئیس جمهور در معاملاتش با داعش خیلی مشکوک بود.

مثلاً در ماه نوامبر عمران الزوبی وزیر اطلاع رسانی سوریه گفت که تروریست ها نفت خود را از طریق یک شرکت حمل و نقلی دریافت می‌کنند که به بیلال اردوغان تعلق دارد. به گفته این مقام سوری پسر رئیس جمهور ترکیه از داعش مواد خام و ارزش‌های تاریخی تهیه می کرد. بنا به گزارش های دیگر بیلال نفت تولید شده در نواحی عراقی تحت اشغال جهادیون را به کشور های آسیایی منتقل می‌کرد و در این رابطه لقب «وزیر نفت داعش» را به خود اختصاص داد.

در این میان رسانه‌ها خبر دادند که داوود اغلو نخست وزیر کنونی ترکیه استعفا می دهد. کارشناسان می‌گویند که اردوغان با داوود اغلو اختلافاتی بر سر مساله کرد ها و دستگیری روزنامه نگاران در ترکیه را پیدا کردند. معلوم شد که داوود اغلو خود را برای رهبری حزب حاکم عدالت و توسعه در کنگره آن در 22 ماه مه را معرفی نخواهد کرد.

داووداوغلو: بحرانی که میان آنکارا و مسکو بروز کرده، حتی در بدترین خواب غیر قابل تصور بود - اسپوتنیک ایران
اردوغان با حذف داوود اوغلو پادشاه یکه تاز نئوعثمانی می شود؟

محققان می‌گویند که در سال‌های اخیر در ترکیه  چرخشی شدیدی به سوی خودکامگی صورت پذیرفت. پیشتر اردوغان برخی نمایندگان اپوزیسیون پارلمان را تروریست نامیده و به پیگرد جنایی آن‌ها دعوت کرد. به این خاطر لایحه قانونی در باره سلب مصونیت قضایی از برخی نمایندگان   برای بررسی به پارلمان ترکیه گذاشته شد.

گذشته از این در ترکیه چند بار روزنامه نگارانی محکوم شده بودند که در شبکه های اجتماعی به خود اجازه دادند به اردوغان توهین کنند. در این موارد روزنامه نگاران و اتباع دیگر کشور ها مورد پیگرد کیفری  قرار می گیرند.

از جمله آنکارا طلب کرد که یان بیونرمان طنز نویس آلمانی بخاطر توهین به اردوغان به دادگاه جلب شود. دیرتر آنگلا مرکل ضدر اعظم آلمان اعلام کرد که دولت وی به رسیدگی علیه بیونرمان خواهد پرداخت. این طنزنویس در برنامه تلویزیون ZDF  یک شعر توهین آمیز را در باره اردوغان خواند. در آن به اردوغان جنایاتی علیه اقلیت‌های ملی و مخالفان نسبت داده شده است.

رجب طیب اردوغان در آنکارا - اسپوتنیک ایران
کاخ ریاست جمهوری اردوغان

نشریه هلندی De Volkskrant  خبر داد که کنسولگری ترکیه در روپتردام طی نامه الکترونیک دستور داد که سازمان های ترکیه در هلند در باره موارد توهین به اردوغان خبر بدهند.

امسال ممکن است قانون اساسی جدید در ترکیه پذیرفته شود که مطابق آن در ترکیه رژیم حکومت ریاست جمهری اعلام خواهد شد. با وجود مقاومت مخالفان رجب طیب اردوغان از این اقدام جانبداری می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала