گزارش و تحلیل

رشد روحیه ضد اسلامی در جمهوری چک

© AFP 2023 / Radek Micaرشد روحیه ضد اسلامی در جمهوری چک
رشد روحیه ضد اسلامی در جمهوری چک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شبکه اینترنتی iDNES گزارش داد : در پاردوبیتسه و برخی شهرها دیگر جمهوری چک ، پوسترهایی با عکس قربانیان اسلام گرایان افراطی ظاهر شده است.

هفت پوستر به یک شکل طراحی شده اند. در قسمت بالای آنها این نوشته به چشم می خورد " به نام الله کشته شد!" و زیر آن عکس قربانی و خلاصه ای از زندگی نامه اش وجود دارد. روی پوسترها می توان به طور مثال عکس کارگردان هلندی تئو وان گگ ، کاریکاتوریست هفته نامه ی چارلی ابدو استفان شاربونه و یا سیاست مدار مخالف پاکستانی بی نظیر بوتو را دید.
این روش تبلیغاتی مهیج که مشخص نیست توسط چه کسی تایید و تصویب شده به طور آشکارا بیگانه هراسی را ترویج داده و روحیه ضد اسلامی را تقویت می کند. اما برای سازمان دفاع از حقوق بشر چک اصلا جالب توجه نیست. ایوا خرازدیلکوا، سخنگوی مطبوعاتی دادآور به " اسپوتنیک " اطلاع داد که این مورد در حیطه ی وظایف آنها نمی گنجد. " اسپوتنیک" برای روشن شدن این قضیه به سازمان مدیریت شهر پاردوبیتسه مراجعه کرد اما به طرز خیلی عجیبی آنها هم در خصوص این پوستر های جنجال برانگیز چیزی نمی دانستند. تحلیل گر سیاسی و فعال میهنی یان میکسلاس این اوضاع را نقد و بررسی می کند.
یان میکسلاس با شک و تردید در خصوص به نمایش گذاشتن پوسترهای " قربانیان اسلام" در خیابان های شهرهای چک صحبت می کند. وی در مصاحبه ای با اسپوتنیک می گوید: " من معتقدم که این اقدامات پوپولیستی است. پشت سر آنها گروه مشخصی از افرادی هستند که می خواهند جریان ضد اسلامی را در سیاست حفظ کنند. آنها هیچ تصور واقعی در خصوص افراط گرایی اسلامی ندارند. "
در حال حاضر مشخص نیست که چه کسی پشت این جریانات قرار دارد. در ابتدا نماینده شرکت تبلیغاتی " رنگل" کارولینا مالا بیان داشت که سفارش دهنده سازمان غیر تجاری است که نامش فاش نمی شود. اما بعدا صاحب شرکت اعلام کرد که پوستر ها غیر قانونی اند.
یاروسلاو رنگل گفت: " آنها را نه در پاردوبیتسه و نه در مکان های دیگر سفارش نداده اند. ما با آنها همان رفتاری را می کنیم که با سایر تبلیغات ها و پوسترهای زیر زمینی انجام می دهیم یعنی خیلی سریع برشان می داریم. "
این پوسترها ارزیابی هایی منفی را به دنبال داشت.
مارتین چاروات، شهردار پاردوبیتسه بیان داشت: " اگر این کار به عنوان یک اقدام علیه پناهندگان است آنوقت بد و غیر قابل پذیرش است. اگر طراح می خواهد تابوی اروپایی را بشکند ، یعنی مشکل تروریسم اسلامی در اروپا ، آنوقت ممکن است به این امر منجر گردد که در خصوص مشکل در نهایت بر پایه حقایق و واقعیت صحبت شود. در غیر این صورت من این عمل را محکوم می کنم. "
کارشناس تبلیغات سیاسی شبکه ی اینترنتی " Novinky.cz" در این مورد می گوید: " پوسترها سعی دارند این احساس را منتقل کنند که این نژاد پرستی غیر قانونی عجولانه است. این ترفند طبیعی و عادی است که ده ها سال است در کمپین های انتخاباتی از آن استفاده می شود. آنها به قانون تکرار احترام می گذارند که تاثیر را چند برابر می کند. محتوا در واقع بیگانه هراسی است اما بر پایه آن شکایت کردن بسیار سخت و دشوار است. این حقیقت انتخاب شده و کمی اصلاح شده است. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала