گزارش و تحلیل

در ترکیه دو روزنامه‌نگار «جمهوریت» را به زندان محکوم کردند

© Photo / AACumhuriyet Gazetesi
Cumhuriyet Gazetesi - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دادگاه استانبول مقاله نویسان جیدا کاران و حکمت چتینکایا از روزنامه اپوزیسیون «جمهوریت» را به دو سال زندان محکوم کردند، آن‌ها در مطالب خود از کاریکاتور پیامبر محمد منتشره در «شارلی ابدو» چاپ هفنه نامه طنز فرانسه استفاده کردند. خانم جیدا کاران همچنین مؤلف و مجری برنامه «محور» که رادیو اسپوتینک روسیه در ترکیه پخش می‌کند بود.

در ژانویه سال گذشته جمهوریت به علامت همبستگی با شارلی ابدو که به هیات تحریریه آن حمله شد چهار صفحه از شماره پس از عمل تروریستی آن هفته نامه را در صفحات خود منتشر کرد ولی بدون کاریکاتور پیامبر محمد. ولی این دفعه چتینکایا و کاران تصویر کوچک آن کاریکاتور را چاپ کردند که در زمان خود موجب پیدایش واکنش گسترده در جهان شده بود.

رسیدگی در مورد پرونده دو روزنامه‌نگار پس از انتشار پیام 1280 شخصیت شروع شد. در میان آن‌ها پسر و دو دختر اردوغان — بیلال، سومیه و اسرا و همسر پسر اردوغان برات البیرق قرار دارند. دادستانی استانبول در اتهام نامه 38 صفحه‌ای طلب کرد که چتینکایا و کاران به خاطر «توهین به ارزش‌های دینی» و «تحریک مردم به نفرت و خصومت» به مدت‌هایی از یک و نیم تا چهار و نیم سال زندان محکوم شوند. دادگاه آن‌ها را مقصر شناخت و به دو سال زندان محکوم کرد. جیدا کاران پس از این در توییتر خود نوشت:

«بگذار زندانی بودن دو ساله ما تحفه ای برای فاشیست های لیبرال باشد».

در ضمن وکیل روزنانمه نگاران بولنت اوتکو اعلام کرد که وی قصد دارد در مورد تصمیم دادگاه شکایت کند. او گفت که «بنا به ماده 11 قانونی در باره رسانه‌ها، مسئولیت مقالات به عهده کسی است که مقاله را تألیف کرده و کاریکاتور را ترسیم کرده بود و دو موکل من ممکن نیست در مورد مقالات و تصاویر دیگران مسئولیت داشته باشند آن‌ها فقط مسئول نوشته‌های خود هستند. ما قصد داریم استیناف بدهیم و خواست پژوهش کنیم». استناف به دادگاه عالی و سپس دادگاه قانون اساسی و اگر لازم باشد به دادگاه حقوق بشر اروپا داده خواهد شد.

خانم جیدا کاران در مصاحبه با اسپوتنیک اشاره کرد که این تصمیم دادگاه با آن مناظره‌ای مربوط است که در ترکیه در رابطه با لائیسیته راه افتاده است. «این تصمیمگیری نشان می‌دهد که منظور دولت در صحبت‌ها در باره «سکولاریسم آزاد» چیست.

کاران هنگام دادن شهادت گفت که بر آن بود که محکومیت به سوء قصد به جان همتایان خود از شارلی ابدو دین حرفه‌ای او بود و به این خاطر کاریکاتور را ضمیمه مقاله خود کرد چون از تصورات خود در باره شرافت، اخلاق و احترام به ارزش‌های عمومی بشری پیروی می کند. کاران گفت:

«انتشار مقاله و یا تصویر فاقد معنای توهین آمیز و فراخوانی به زورگویی و ارتکاب جنایت، با اصل آزادی بیان و افکار مطابقت دارد. در کشوری که حقوق آن متکی بر پایه لائیک است غیر از این هم نمی‌تواند باشد».

حکمت چتینکایا طی سخنانی در تالار دادگاه گفت:

«من در طول 50 سال از ارزش‌های دمکراتیک، آزادی‌ها و حق بیان افکار دفاع می کنم. همتایان و آشنایان من می‌دانند که من از کدام نظر ها پیروی می کنم. من نمی‌ترسم به خاطر حقیقت مبارزه کنم. من با پیروی از صدای وجدان این کاریکاتور را درج کردم. این کاریکاتور تروریسم در فرانسه را محکوم می‌کند و بر آن داغ ننگ می زند. تروریسم جنایت علیه بشریت است و تعلق دینی یا قومی را ندارد. هر تروریسمی خواه راست و حواه چپگرا باشد همان تروری است که ممکن نیست تبرئه شده باشد».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала