گزارش و تحلیل

مقامات اوکراینی برای تأمین سود تحویل دهندگان آمریکایی سوخت هسته ای می‌توانند چرنوبیل جدید را راه بیاندازند

© AP Photo / Shizuo Kambayashiفوکوشیما، آخرین آکورد سونامی
فوکوشیما، آخرین آکورد سونامی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پترو پوروشنکو رئیس جمهور اوکراین در مراسم چندی پیش 30 سالگرد فاجعه چرنوبیل اعلام کرد که «تجاوز روسیه» در اوکراین خطر تکرار سانحه اتمی را بوجود آورده است. لیکن کارشناسان روسی می‌گویند که خطر واقعی برای اروپا ناشی از این است که اوکراین مسایل بهره گیری بی خطر نیروگاه های اتمی را نادیده می‌گیرد.

روسیه به سازمان های بین‌المللی هشدار داد که در اوکراین خطر سوانح هسته ای وجود دارد. به گفته «رافائل آروتونیان» معاون انستیتوی مطالعه امنیت انرژتیک اتمی، یکی از علل آن ممکن است کاربرد سوخت آمریکایی بجای سوخت روسی در نیروگاه های اوکراین شود. او گفت:

پیشتر در چک و فنلاند تلاش کردند در رآکتور های شوروی از سوخت آمریکایی استفاده کنند. این تلاش‌ها با ناکامی مواجه شد و این کشور های از این تلاش‌ها صرف نظر کردند. حالا در اوکراین می‌خواهند آزمایش های مشابهی انجام دهند. سانحه در نیروگاه اتمی چرنوبیل هم به این خاطر روی داد که پرسنل آن هنگامی آزمایش کرده بود که سوخت هسته ای در بخش فعال رآکتور قرار داشت. این بخش «جزیره هسته ای» نام دارد و می‌تواند فقط مواد معیینی را قبول کند و اگر مواد دارای خصوصیات دیگری به آنجا داخل شوند این جریان در سیستم اداره رآکتور تأثیر می‌گذارد از جمله در بخش مربوط به امنیت رآکتور. به میله های اداری هم تأثیر گذاشته می‌شود و این میله ها در صورت سانحه باید کار رآکتور را متوقف کنندو ولی اگر سوخت دیگری به رآکتور انداخته شود ممکن است رآکتور از کنترل خارج شده و به کار خود بیفزاید و وضعیت غیر قابل پیشبینی پدید خواهد آمد.

سیاستمداران اوکراین می‌گویند که به خاطر «تنوع سازی تحویل ها» می‌خواهند با آمریکا قرار داد ببندند. ولی در‌واقع یک بازرگانی بسیار جدی مطرح است. گردش سالانه بازار سوخت هسته ای 35 میلیارد دلار برآورد می شود. 75 درصد آن در دست فقط سه تحوبل دهنده است: 31 درصد به «وستینگهاوس» آمریکا، 27 درصد به «آروا» فرانسه و 17 درصد به «تول» روسیه تعلق دارد. همانا به خاطر سهمیه شرکت روسی جنگ طولانی شده انرژتیک در اوکراین جریان دارد. به گفته آروتونیان، رقابت در رشته هسته ای چیز عادی است ولی در جریان آن باید عوامل امتیتی در نظر گرفته شوند. رآکتور های روسی از ویژگی و برتری خود برخوردار اند و تلاش اخراج آن‌ها از بازار ممکن است پیامد های بدی داشته باشد. اگر چیزی اتفاق بیفتد مسئولیت آن بر عهده آمریکا نخواهد بود مسئولیت دستگاه‌های هسته ای بر عهده کشور محل استقرار این دسگاه ها قرار دارد، در این مورد بر عهده اوکراین. ولی ارگان های نظارت اوکراینی زیر فشار سیاسی قرار دارند. معمولاً برای تعویض تحویل سوخت هسته ای تحقیقات کامل در رشته امنیت انجام می‌شود و برای این کار انجام آزمایش ها با تولید کنندگان «جزیره اتمی» ضرورت دارد. این کار انجام نمی شود. در مورد تحویل سوخت آمریکایی ظاهراً ملاحظات بازرگانی جلوتر از مسایل امنیتی است. یعنی اینکه در اوکراین در راس تصمیم گیری های اتمی نه امنیت بلکه انگیزه‌های سیاسی قرار دارند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала