گزارش و تحلیل

نیروهای ویژه ی پنتاگون در تیر رس نیروی هوافضای روسیه

© Sputnik / Ilya Pitavevنیروهای ویژه ی پنتاگون در تیر رس نیروی هوافضای روسیه
نیروهای ویژه ی پنتاگون در تیر رس نیروی هوافضای روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
واشنگتن بازی مخصوص خود را برای تقویت موضع در سوریه ادامه می دهد ، بازی که بر منافع روسیه و متحدینش در منطقه موثر است.

. پیتر کوک، نماینده ی رسمی پنتاگون ضمن نقد و بررسی تصمیم رئیس دولت آمریکا باراک اوباما در خصوص ارسال 250 سرباز آمریکایی به سوریه اطلاع داد که آنها در آن مناطقی که نیروی هوایی روسیه کار می کند ، مستقر نخواهند شد. فعلا از جانب وزارت جنگ روسیه در این خصوص توضیحی منتشر نشده است.
سخنان دیمیتری پسکوف، اشاره ی آشکاری بود به این مسئله که سربازان آمریکایی در سوریه ، مهمانان ناخوانده اند و هواپیماهای جنگی و هلی کوپترهای نیروی هوا فضای روسیه ، ضمن مبارزه با شبه نظامیان می توانند در هر منطقه ی جمهوری عربی سوریه عمل نمایند از جمله در جایی که نیروی ویژه ی آمریکا قصد اجرای عملیات دارند.
در فوریه سال 2014 وقتی که اوضاع مشابه بحث و بررسی می شد ، وزیر امور خارجه سوریه ولید معلم مستقیما گفت که نیروهای نظامی دعوت نشده به کشورش ، مداخله گرند و هر مداخله ی نظامی بدون توافق دولت سوریه به عنوان تجاوز قلمداد می شود. و به همین خاطر مجبوریم متجاوزان را در تابوت راهی خانه هایشان کنیم." به نظر می رسد که دولت رسمی دمشق اکنون هم برای اجرای آن آماده است. اگر چه آمریکایی ها آشکارا نمی خواهند این موضوع را متوجه شده و نه به مقامات رسمی سوریه بلکه به رهبر روسیه مراجعه می کنند. پیتر کوک یادآوری کرد که پیشتر آمریکا از روسیه خواسته بود به مناطق مشخصی در سرزمین سوریه حمله نکند. بحث و بررسی در خصوص این مسئله همچنان ادامه دارد. اوضاع ساده و سهلی نیست. آمریکا تصمیم مربوط به ارسال نیروهای ویژه ی تکمیلی به سوریه را تصویب کرده و تنها اکنون این مسئله را با روسیه در میان می گذارد.
در سوریه 50 سرباز آمریکایی وجود دارند. و در واشنگتن معتقدند که ارسال 250 نفر می تواند فعالیت " کمپین علیه داعش" را تسریع بخشد. پیشتر اطلاع داده شده که مبارزین ویژه ی آمریکایی که به سوریه آمده اند از نوامبر سال 2015 به نفع شبه نظامیان کرد در شمال شرقی کشورکه علیه داعش می جنگند ، فعالیت می کنند. این مناطق همانطور که مشخص است غنی از میادین نفتی است. و به نظر می رسد که آمریکایی ها می خواهند در واقع کنترل بر این میادین را بدست آورند. ضمنا بعید نیست که جغرافیای عمل نیروی ویژه ی آمریکا گسترده شود. رئیس جمهور آمریکا یکشنبه ی گذشته در مصاحبه ای با بی بی سی بیان داشت که حمله ی گسترده آمریکا به سوریه بعید نیست. اوباما تاکید کرد که ائتلاف به ریاست آمریکا حمله به اهداف " داعش" مانند رقه و موصل را ادامه می دهد تا آن بخش هایی از کشور که شبه نظامیان خارجی را از آنجا به اروپا می فرستند ، ایزوله و بلوکه کند. او بیان داشت که محدوده ی تحت کنترل داعش به تدریج کوچک و کوچک تر می شود.
نیروهای هوا فضای روسیه و سوریه به رقه از هوا حمله می کنند. و در نقشه های روسیه و اسد به معنای تصرف پایتخت ضمنی داعش است. بدین ترتیب هماهنگی با نیروهای آمریکایی برای دولت رسمی دمشق و نیروی هوافضای روسیه لازم و ضروریست. اما آمریکا این مسئله را پیش نمی کشد. در عین حال از طریق سیستم های رسانه ای عربی و آمریکایی سعی می کنند نظرات اجتماعی جهانی را در خصوص اقدامات بیش از اندازه ی ارتش دولتی سوریه و نیروی هوایی روسیه شکل دهند.
در اینجا منافع سایر کشورهای منطقه و به ویژه ترکیه نیز درگیر است. رسانه های سوری اطلاع دادند " با توجه به ره گیری های رادیویی، گروهی از مشاورین نظامی ترکیه برای هماهنگی عمل شبه نظامیان با نیروهای ویژه ی ترکیه در محدوده ی سوریه در منطقه ی حلب و لاذقیه مستقر شده اند.
علی رغم این مسائل ، با توجه به اطلاعات رسیده از سوریه ، ارتش دولتی با اطمینان اوضاع را در دست می گیرد. محاصره ی کامل حلب و حمله جدید از پالمیرا در جهت دیرالزور برنامه ریزی شده است. آزاد سازی این شهر مسئله ی مورد بحث در هفته های اخیر است. اطلاع داده شد که گروه شیعه عراقی "الحشد الشعبی" به آنجا رسیده است که با توجه به تعداد زیاد شان (تقریبا 250 نفر) به پادگان های مقاومتی شهر تا رسیدن ارتش دولتی کمک می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала