گزارش و تحلیل

آمریکا طرح بی را به طور غیر علنی پیاده می‌کند

© REUTERS / Kim Hong-JiСовместные учения США и Южной Кореи вблизи демилитаризованной зоны
Совместные учения США и Южной Кореи вблизи демилитаризованной зоны - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به نظر می‌رسد که ایالات متحده آمریکا از طریق واسطه های ترکیه و عربی خود به پیاده کردن طرح بی در سوریه دست زده است. هدف این نقشه حمایت از مخالفان میانه رو ی در حال جنگ با اسد است.

به گزارش رسانه‌های عربی و شبکه‌های اجتماعی، تشکیلات غیر قانونی مسلح لواء الحق، اجناد الشام، احرار الشام، فیلق الرحمن و لشگر 13 ارتش آزاد سوریه که پیشتر خود را عضو مخالفان میانه رو می‌دانست آتش بس را قطع کردند و باتفاق شبه نظامیان جبهه النصره در نواحی شمالی سوریه — لاذقیه، ادلب و حمص به تعرض پرداختند.

آن‌ها همچنین در دمشق و حمص در ناحیه پالمیرا به شدت عمل می کنند. اعمالشان با حملات خبری گسترده که مساعی صلحجویانه دولت سوریه را بدنام می‌کند همزمان است.

مثلاً دیروز رسانه‌های غربی و عربی حدود یک صد گزارش یک نوع در باره حملات هوایی به شهر معارة النومان در استان ادلب که بر اثر آن 40 نفر از اهالی بی‌دفاع جان باختند متتشر کردند. در دمشق بر آن هستند که در آن شهر یک عمل تروریستی تهیه شده بدست شبه نظامیان انجام شد و این حمله همراه با پحش خبرها به نفع مخالفان بشار اسد رهبر سوریه بود. هدف آن مدلل کردن خودداری گروه الریاض از شرکت در مذاکرات ژنو به بهانه اتهام مقام های سوریه به ایراد ضربات به اهالی بی‌دفاع بود. کاملاً طبیعی است که حمایت نظامی از مخالفان باصطلاح میانه رو از طرف ترکیه و عربستان سعودی به نفع آمریکا است. در رسانه‌های سوریه بلافاضله گزارش ها در این باره به چاپ رسیدند که این گروه‌های مخالفان تسلیحات خارجی از جمله آمریکایی را دریافت می‌کنند که آنکارا و ریاض قبلاً از آمریکا می‌گرفتند منظور موشک های ضد تانک «تاو» و مهمات توپخانه است. ادعا می‌شود که سرویس های ویژه این کشور ها با حمایت سیا تأمین این مخالفان سوریه را از لحاظ این تسلیحات از دیگر کشور ها نیز سازمان دادند.

چند روز پیش در شبکه‌های اجتماعی عکس‌ها منتشر شد که از آن‌ها پیدا است که شبه نظامیان گروه حرکت التحریر مرتبط با ارتش آزاد سوریه در استان حمص دستگاه‌های قابل حمل پدافند هوایی اف ان 6 چینی را در یافت کردند و در متن زیر عکس‌ها گفته شده که تا بحال لا اقل 10 نفر شبه نظامی آموزش مربوطه دیده و می‌توانند در مبارزه با ارتش دولتی سوریه از این دستگاه‌ها استفاده کنند. رسانه‌های سوریه حدس زدند که امکان دارد که در این تحویلات قطر شرکت کرده که این پدافند های را از طریق سودان به شبه نظامیان تحویل کرد. از گزارش های رسانه‌ها معلوم شد که امسال در سوریه نه کمتر از 3 فروند هواپیمای نظامی دولتی بوسیله این پدافند ها سرنگون شده بودند. راستش قبلاً اشاره نشده بود که این دستگاه‌های پدافند هوایی به کدام کشور تعلق دارند. ولی این امر روشن است که اگر تعداد زیاد این سلاح ها در دست گروه‌های اپوزیسیون ظاهر شود وضع گروه‌های دولتی سوریه دشوار خواهد شد.

وضع آن‌ها حالا هم آسان نیست. توپخانه ترکیه اراضی استان حلب را بصورت منظم آتشباران می کند. روزنامه حریت چاپ ترکیه با استناد به یک منبع نظامی نوشت که ترکیه تعداد تانک و هویتز مستقر در امتداد مرز با سوریه به مراتب افزایش داد. گویا این کار برای مبارزه با شبه نظامیان داعش ضرورت دارد. ولی آنکارا خودش از گروه‌های این شبه نظامیان حمایت می کند.

ظاهراً آمرکا هم قصد دارد از همین طریق در منطقه اقدام کند. دیروز استیو وارن نماینده رسمی فرماندهی مرکزی نیرو های مسلح آمریکا اعلام کرد که بمب افکن های استراتژیک بی 52 که در اوایل آوریل به پایگاه العودید قطر منتقل شده بودند اولین ضربات خود را به آماج های داعش در عراق و سوریه وارد کردند. وی نگفت که در سوریه کدام آماج ها منهدم شدند. پیشتر گزارش شده بود که نیروی هوایی آمریکا عمدتا از اعمال تشکیلات مسلح کرد ها حمایت می کرد. بعید نیست که اگر واشنگتن اجرایی طرح بی را رسما اعلام کند هواپیما های پنتاگون ضمن حمایت از مخالفان میانه رو به بمباران یگان های دولتی سوریه خواهد پرداخت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала