گزارش و تحلیل

گولن «تروریست» و «مؤسس دولت موازی» در ترکیه پیشتر دوست اردوغان بود

© AFP 2023 / Adem AltanПрезидент Турции Реджеп Эрдоган в Анкаре
Президент Турции Реджеп Эрдоган в Анкаре - اسپوتنیک ایران
اشتراک
زمانی جنبش «خدمت» که نویسنده و شخصیت اجتماعی فتح الله گولن تأسیس کرد در ترکیه طرفداران زیادی داشت. ایده‌های پیشرفت آموزش و گفت و گوی فرهنگ‌ها مردم را به آن جلب می‌کردند.

بعلاوه جنبش گولن در موفق شدن حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان در انتخابات که در آن زمان نخست وزیر ترکیه بود نقش ایفا کرد

ولی دیرتر دولت ترکیه جنبش «خدمت» را  «سازمان ترورسیتی فتح الله گولن» نامید. چه شد که دوستی نزدیکی فی ما بین متلاشی شد؟

در 2013 در ترکیه هرج و مرج برقرار شد. اعتراض های صلح آمیز علیه ساخت خانه‌ها در محوطه پارک گزی استانبول به موجی از تجمعات و اغتشاشات در سراسر کشور تبدیل شد. پلیس اقدام های سختی علیه فعالین بکار برده و در نتیجه چند نفر کشته شدند.

گولن اعمال مقام ها را که تظاهرات را متفرق کردند به باد انتقاد گرفت. در آخر همان سال دولت ترکیه بر اثر اتهامات متعدد به فساد متزلزل شد و در نتیجه موج اعتراض ها و در خواست برکناری دولت در کشور بلند شد. ارگان های حافظ قانون ترکیه مبتکر رسیدگی در مورد یک تعداد از کارمندان عالی‌مقام نزدیک به اردوغان شدند.

اردوغان در جواب گفت که ابتکار انجام رسیدگی کار دست جنبش گولن است. وی همچنین دوست قدیمی خود را به این متهم کرد که وی در راس یک سازمان تروریستی قرار دارد که تلاش کرد دولت ترکیه را سرنگون کند. گولن این اتهامات را رد کرد.

اردوغان و حزب وی طرفداران گولن را در سراسر ترکیه پیگرد می کند. افراد و  شرکت های مربوط به جنبش «خدمت» اغلب بازداشت می شوند. روزنامه «زمان» هم بسته شد. این نشریه پیش از سرد شدن مناسبات اردوغان و گولن یکی از رایج ترین رسانه‌ها در کشور بود.

گولن در آمریکا در حالت تبعید داوطلبانه زندگی می کند. دادگاه ترکیه سه بار مجوز بازداشت او را صادر کرده بود. بعلاوه به دادگاه آمریکا درخواست محاکمه گولن در رابطه با نقض احتمالی حقوق بشر واصل شد.

بدین سان فردی که نزدیکترین دوست و همقطار اردوغان محسوب می‌شد در لیست جنایتکاران مورد پیگرد ترکیه قرار گرفت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала