گزارش و تحلیل

رشد تقاضا برای تجهیزات نظامی روسی

© Sputnik / Vitaliy Ankovنیروی هوافضای روسیه در سال 2016 140 فروند هواپیما و بالگرد دریافت می کند
نیروی هوافضای روسیه در سال 2016 140 فروند هواپیما و بالگرد دریافت می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از آنکه ولادیمیر پوتین، خبر خروج بخش قابل توجهی از نیروهای خود از سوریه را اعلام کرد، در رسانه های بین المللی، صحبت از آن شد که آیا کرملین با مشارکت خود در این جنگ خونین، به اهداف خود رسیده است و اصولا چه برنامه ای را دنبال می کرده است؟ ظاهرا یکی از این برنامه ها، معرفی و تبلیغ آخرین نسل تسلیحات روسی بوده است.

به نظر می رسد که ارتش پوتین به یکی از اهداف خود رسیده چرا که تقاضا برای خرید تجهیزات نظامی روسیه با رشد چشمگیری مواجه شده است. ولادیمیر پوتین علنا در 29 مارس اعلام کرد که کشور او در سال 2015، بیش از 14.5 میلیارد دلار، فروش تسلیحات و تجهیزات نظامی داشته است. با این وجود، اکثر کارشناسان به این واقعیت توجه دارند که حجم سفارشات صادراتی برای اولین بار از سال 1992، به بیش از 56 میلیارد دلار بالغ می شود. کشورهای هند و عراق در زمره مشتریان اصلی سفارشات قرار دارند. در حال حاضر الجزایر سفارشات نظامی خود را افزایش داده و روسیه با چین و مصر، قراردادهای سودمند و درازمدتی را به امضا رسانده است.

پوتین دستور خروج نیروهای روسیه از سوریه را داد - اسپوتنیک ایران
پوتین دستور خروج نیروهای روسیه از سوریه را داد
روسیه با توجه به فروش 14.5 میلیارد دلاری تسلیحات و تجهیزات نظامی در سال گذشته، مکان دوم را در بین کشورهای صادرکننده، کسب کرده است. رهبر روسیه این واقعیت را کتمان نمی کند که اساسی ترین ویژگی های تجهیزات و تسلیحات نظامی روسیه، به وضوح در شرایط واقعی جنگی به نمایش گذاشته شده است. هم اکنون 58 کشور در فهرست مشتریان بالقوه، قرار دارند. برخی از آنها به تدریج حجم و میزان سفارشات خود را افزایش می دهند. کشورهای چین، هند، ویتنام، عراق و الجزایر، بیشترین سهم را در سودهی سال 2015 ، تشکیل داده اند. تنها هند، 23 فروند بالگرد Mi-17V-5، 12 کیت کامل برای مونتاژ جنگنده سوخوی 30MKI و همچنین محموله هایی از موتورهای هوایی RD-33 و AL-31FP را از روسیه خریداری کرده است.
تعدادی از کشورهای شوروی سابق نیز از مشتریان تجهیزات نظامی بوده اند. رئیس جمهور روسیه، کشورهای آذربایجان، بلاروس و قزاقستان را در فهرست برنامه های ویژه صادراتی قرار داده است. آنها در سال 2015، از مسکو بالگرد، خودروهای زرهی، تانک و انواع مختلف هواپیماها، خریداری کردند. در برخی موارد، تجهیزات نظامی روسیه به صورت کاملا رایگان، تحویل قرقیزستان و بلاروس شده است. در این خصوص می توان به نفربرهای زرهی و سیستم های پدافندی موشکی اشاره کرد که قبلا در خدمت وزارت دفاع روسیه بوده اند. از طرف دیگر نمایندگان "روس آبارون اکسپورت" تاکید دارند که در حال حاضر الزامات مشتریان بیش از حد شدید شده و رقابت چشمگیری در بازار بین المللی مشاهده می شود. علاوه بر این، با کاهش قیمت جهانی نفت، برخی از مشتریان سنتی، که بودجه اصلی آنها از محل فروش منابع انرژی تامین می شده، قدرت خرید خود را از دست داده اند.

نشریه تجاری "Birzhevoy lider" چاپ روسیه، یادآور می شود که چین طی دو سال گذشته مکان اول را در خرید جدیدترین تسلیحات و تجهیزات روسی داشته است. در سپتامبر 2014، چین قبل ار هر کشور دیگری، 4 هنگ سامانه پدافند موشکی S-400 "تریومف" را خریداری کرده است. در نوامبر 2015، نمایندگان چینی، برای خرید 24 فروند هواپیمای جنگنده سوخو 35 ، قرارداد گران قیمتی را به امضا رساندند.
ارزش قرارداد فوق، 2 میلیارد دلار برآورد شده است. نمایندگانی از کشور هند نیز مذاکرات خود را آغاز کرده اند. موضوع اصلی گفتگوها، احتمال خرید دو فروند زیردریایی از نوع پروژه 636 است. با وجود قیمت نسبتا پایین نفت در بازار جهانی انرژی، اخیرا عربستان سعودی نیز مذاکرات خود با روسیه را تشدید کرده است. ریاض علاقه مند به خرید مجتمع موشکی "اسکندر-E" و سیستم پدافند موشکی S-400 است.
پس از لغو تحریم های جهانی، ایران بار دیگر به بازار بین المللی تسلیحات و تجهیزات نظامی باز می گردد. در پایان سال گذشته مسکو و تهران، قرارداد ایجاد ثبات در روابط بین دو کشور را به امضا رساندند. اکنون خریداران ایرانی علاقمندی خود را برای خرید S-300 ابراز داشته اند. چندی پیش ولادیمیر پوتین، به شرایط تنظیم قرارداد فسخ شده در خرید دو فروند ناو هلی کوپتربر فرانسوی "میسترال"، انتقاد کرد. به گفته وی شرایط این قرارداد برای روسیه از همان ابتدا نامطلوب بوده است. در یکی از بندهای این قرارداد، به فرانسه این حق را داده بود که بر اساس تصمیم دولت، آن را یک طرفه فسخ کرده و روسیه می تواند فقط 20 درصد از سرمایه اولیه آن را بازگرداند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала