گزارش و تحلیل

آرزوی پتر کبیر بعد از صد سال عملی می شود!

© SputnikКартина Жан-Марка Натье "Портрет Петра Первого"
Картина Жан-Марка Натье Портрет Петра Первого - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک- پتر کبیر حدود 43 سال امپراتور روسیه بود و بخاطر خدمات بزرگی که برای روسیه انجام داد و نقش مهم وی در تاریخ روسیه به او لغب کبیر داده شد.

پتر کبیر چهارمین تزار سلسله رومانفها بود و زمانی که بقدرت رسید سیاستهای توسعه طلبانه ای را علیه همسایگان خود در پیش گرفت و این سیاست بیش از دو قرن و تا سقوط امپراتوری تزارها در سال 1917 ادامه یافت.
گفته می شود که پتر کبیر همیشه آرزوی قدم گذاشتن در آبهای جنوب ایران را در سر داشته اما در زمان حیات خود به این آرزو نرسید، به همین دلیل هم پیش از مرگ در وصیت نامه خود دستیابی به آبهای گرم ایران را به عنوان دستور کار به تزارهای بعدی سفارش نمود. ظاهرا در این وصیت نامه در مورد ایران گفته شده «نزدیک شدن به استانبول و هندوستان و ایران برای روسیه واجب است و لازم است که با این دولتها به جنگ پرداخته شود تا به هرقدر ممکن است خود را زودتر به خلیج فارس برسانید. بدین‌وسیله 

پروژه احداث کانال ارتباطی قابل کشتیرانی خزر-خلیج فارس - اسپوتنیک ایران
پروژه احداث کانال ارتباطی قابل کشتیرانی "خزر-خلیج فارس"
به هندوستان که یکی از غنی ترین کشورهای جهان است نزدیک شده و از تمام گنج‌های دنیا بی نیاز خواهید شد». البته عده‌ای این وصیتنامه را جعلی می دانند، اما در اینکه آبهای گرم ایران به دلایل مختلف برای روسیه حائز اهمیت بوده و هست شکی نیست. هندوستان که مستعمره‌ی بزرگ انگلیس در زمان قاجار بود، تنها به واسطه ایران به مثابه سدی بزرگ از هجوم روسها و دسترسی آنها به آبهای گرم در امان مانده بود.

حالا مدتهاست که قرارگاه خاتم‌‌الانبیا(ص) در حال امکان‎سنجی اتصال دریای خزر به خلیج فارس است و با تشکیل کارگروه‎هایی در حال مطالعه و امکان‎سنجی این پروژه می باشد. ظاهرا بر اساس تجربه کشور چین در احداث کانال یک‎هزار و 300 کیلومتری که ازجنوب به شمال این کشور کشیده شده و همچنین دیگر تجارب جهانی حاکی از آن است که این عملی سازی این پروژه به واقعیت چندان بعید هم نیست. هدف این پروژه شیرین سازی آب خزر، انتقال 500 میلیون متر مکعب آب به استانهای مرکزی ایران و
ایجاد امکان ارتباط آبی قابل کشتیرانی از خزر تا خلیج فارس اعلام شده است که در کنار تمام این اهداف رویای تزار پترکبیر روسیه نیز حقیقت می یابد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала