گزارش و تحلیل

شاهدان عینی عملیات تروریستی در بلژیک می گویند: "انفجارها در بروکسل – بزرگترین فاجعه بعد از جنگ جهانی دوم است"

© AFP 2023 / Kenzo TriboullardЦветы и свечи в Брюсселе в память о погибших в результате терактов
Цветы и свечи в Брюсселе в память о погибших в результате терактов - اسپوتنیک ایران
اشتراک
طبق گزارش قبلی "اسپوتنیک"، صبح 22 مارس، در فرودگاه "زِاوِنتِم" پایتخت بلژیک دو انفجار شدید غریده است. چندی بعد، در ایستگاه های "مالبِک" و "شومان" مترو شهر دو عملیات تروریستی صورت گرفته است.طبق آخرین اطلاعات، 34 نفر کشته و بیش از 200 نفر زخمی شدند.

"امیر کار"،نماینده شورای شهر بروکسل و رئیس یکی از 19 نواهی پایتخت که در 500 متری وقوع انفجار ایستگاه "مالبک" بود،می گوید:


در بروکسل فصای رعب و وحشت و هیجان باور نکردنی حکم فرما است.انفجاراتی که در فرودگاه و مترو صورت گرفته،بزرگترین فاجعه برای بلژیک بعد از جنگ جهدنی دوم می باشد. اولین دفعه، کشور با چنین مقیاس تحدید تروریستی روبرو شده است. این روز فاجعه آمیز برای بروکسل و تمام کشور می باشد. قریب الوقوع،در پارلمان، جلسه ای دائر می شود که در آن مسائل تأمین امنیت، مورد بحث قرار داده خواهد شد. ما در صدد انتقادات سیاست دولت در مسئله مقابله با تروریزم خواهیم بود.کارهای زیادی برای جستن دلایل وقایع، پیش داریم."


Фонтан Треви в цветах бельгийского флага в Риме - اسپوتنیک ایران
واکنش های جهانی نسبت به عملیات تروریستی در بروکسل
مقامات کشور بعد از انفجارات، بیانیه رسمی دولت را نشر کردند.اینترنت در دسترس عام بود و هیچ نوع ممنوعیتی برای تشریح و تفصیر اخبار مربوط به عملیات تروریستی در فرودگاه و مترویِ بروکسل نبود. اتباع کشور می توانستند از شبکه های اجتماعی، اطلاعات را دریافت کند.حال آنکه، جریان شبیه در ترکیه به شکل بنیادی فرق داشت. "بهادر کاله آفاسی"،نماینده اتحادیه صنعت گران و متشبثین ترکی در اتحادیه اروپا، روند خبر سازی شهروندان بعد از انفجار در بلژیک با کار مشابه در ترکیه که چندی پیش با عملیات بروریستی مواجه شده بود، مقایسه کرد. به قول " کاله آقاسی"، واکنش مردم در هر دو کشور یکسان بود، ولی اصول کار و رفتار مقامات در شرایط بحرانی، اساسی، تفاوت داشت. نماینده اتحادیه صنعت گران و متشبثین ترکی این چنین نتیجه گیری میکند:

"بعد از انفجارات بروکسل به رسانه ها فقط توصیه شده بود از تفصیرمستقیم جریان تحقیقات خودداری نمایند، نه بیشتر از این. من در ناحیه "بِی اوقلو" اسلامبول که شنبه گذشته انفجار صورت گرفته است،رفته و شاهد واکنش تند مردم که گاه خون سرد و گاه دست پاچه به سر می بردند،بودم. رفتار مردم در اوضاع بحرانی، در تمام کشورها یک سان است. اول انفجار صورت می گیرد، سپس سکوت مطلق و بعدً فریاد و ناله، تلفنهای مکرر،صدای آژیر آمبولانس و پولیس به گوش می رسد. این انگیزه بشر است که در قدم اول به خود یاری رساند و بعد در فکر دیگران باشد. ولی اینجا ما تفاوت و تمییز هایی در "اقدامات اروپائی یان در شرایط بحرانی" با اقدامات ترکی، مشاهده می کنیم. ترکیه در این مسئله باید سرِ انتقاد از خود تلاش کند و موازین اخلاقی اجتماعی را ارتقاع بدهد. در شبکه های اجتماعی اروپا سیاستمداران زیر تنقید می باشند ولی هیچ کس شخصی را توهین نمی کند. بعد از وقوع عملیات تروریستی مردم و مقامات، جدایی،خصومت و قطب بندی را کنار می گذارند. در ترکیه، برعکس،در شرایط شبیه، بین مقامات کشور و مخالفان مشاجره لفظی بی معنا و بی مورد شروع می شود که وقت طلا برای تسلط بر بحران را زایه می کند." 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала