گزارش و تحلیل

قطع رابطه ایران با «یان دکس»

© Sputnik / Maxim Blinov /  مراجعه به بانک تصاویر Yandex office in Moscow
Yandex office in Moscow - اسپوتنیک ایران
اشتراک
منبعی نزدیک به دولت روسیه به اسپوتنیک گفت که ایران پورتال «یان دکس» را فیلتر کرده است. به گزارش «بلاکد این ایران دات کام» سایت بین‌المللی «یان دکس. کام» که دسترسی به سایت‌های روسی، اوکراینی، بلاروسی، قزاقستانی و ترکی را تأمین می کند فیلتر شده است.


در این هنگام سایت روسی «یان دکس دات رو» قابل دسترسی است. «ماکسیم سوسلوف» وابسته مطبوعاتی روسیه در ایران تأیید کرد که پورتال «یان دکس دات کام» بسته است.

او گفت:

«طرف ایرانی بر آن است که این سایت حاوی اطلاعاتی است که جوابگوی ارزش‌های ایران نیست ولی «یان دکس دات رو» کار می کند». به گفته ماکسیم سوسلوف اکثر سایت‌ها و از جمله سایت‌های روسی جوابگوی ارزش‌های اسلامی نمی باشند.

این دیپلومات روس گفت:

«در ایران نهاد ویژه نظارت سایت‌ها کار می‌کند که در باره فیلتر شدن این یا آن پورتال تصمیم می گیرد».

به گفته وی در حال حاضر در ایران فیسبوک، توییتر، «وه کانتاکته» فیلتر شدند. سوسلوف افزود:

«خیلی ها فعالانه از فیلتر شکن وی پی ان استفاده کرده و از این فیلتر ها رد می‌شوند

مطابق برخی داده‌ها، در ماه اکتبر 2015 «نیکلای نیکیفروف» وزیر ارتباطات و رسانه‌های جمعی روسیه در دیدار با محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران مساله فیلتر شدن یان دکس «از طرف برخی ارگان های صلاحیتدار دولتی» را مطرح کرد. طرفین در پایان دیدار اعلام کردند که به توافقی در باره گشایش دفتر یان دکس در ایران رسیدند. در آن زمان وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران گفته بود که در ایران با سامانه نیرومند جستو جوگر یان دکس خوب آشنا بوده و یان دکس دفتر خود را در ایران باز خواهد کرد و این سیستم برای کاربران ایرانی به فارسی راه اندازی خواهد شد.

هنوز کاملاً روشن نیست که علت فیلتر شدن yandex.com و دیگر سایت‌ها در ایران چیست.

شرکت های اینترنتی روسیه می‌خواهند که موضوع محدود کردن دسترسی به آن‌ها در ایران باز هم در سطح دولتی بالا مطرح شود. منبعی نزدیک به یکی از این شرکت ها به روزنامه روسی «کامرسانت» گفت که آن‌ها هم اینک به سفارت ایران در روسیه و نهاد ایرانی مامور نظارت بر ارتباطات و رسانه‌های جمعی نامه نوشتند و که این موضوع هنگام بازدید «ایگور شوالوف» معاون اول نخست وزیر از ایران که ممکن است در ماه مه صورت گیرد مطرح شود. ولی بررسی این موضوع در حال حاضر زود است زیرا دستور روز این دیدار هنوز آماده نشده است. در دبیرخانه شوالوف از بررسی این مساله خودداری کردند.

خانم «لانا روندی فدایی کارمند ارشد علمی انستیتو شرق شناسی مسکو گفت:

«در ایران همیشه باز کردن سایت‌های روسی دشوار است چون فیلتر های شدید آن کشور تعداد زیاد سایت‌ها را می بندند. او گفت که یک دفعه می‌خواست بداند که چرا کلیسا ها تعداد متفاوت گنبد ها را دارند و نمی‌توانست این کار را از طریق یان دکس انجام دهد. وی افزود: «هر ایرانی فیلتر شکن دارد و روحانیون متعدد از جمله پیشوای روحانی صفحه خود را در فیسبوک دارند و در فیلتر شدن یان دکس در ایران چیز خاصی نیست و همه کسانی که می‌خواهد آنرا به کار می برند».

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала