گزارش و تحلیل

روسیه و اروپا با پرتاب مشترک «اگزو مارس – 2016» مریخ را تسخیر می‌کنند

© REUTERS / Shamil ZhumatovСтарт ракеты-носителя "Протон-М" со станцией для поиска жизни на Марсе ЕxoМars-2016 с космодрома Байконур
Старт ракеты-носителя Протон-М со станцией для поиска жизни на Марсе ЕxoМars-2016 с космодрома Байконур - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برای جستجوی حیات در مریخ کاوشگر مشترک روسیه و اتحادیه اروپا «اگزو مارس – 2016» از پایگاه فضایی بایکونور قزاقستان به مریخ پرتاب شد. قرار است دانشمندان به کمک دستگاه‌های روسی – اروپایی اتموسفر آن سیاره را تحقیق کنند تا آب و آثار حیات در آنجا پیدا شوند.

گردشگران غربی به ندرت به قزاقستان میایند تا چه رسد به بایکونور شهری عملاً بسته برای خارجی ها. آن‌ها برای ورود به این شهر باید از پاسگاه ویژه عبور کنند

بسیاری ساختمان‌ها و اتومبیل ها در بایکونور از سال 1960 باقی ماندند. بچه‌ها بدون والدین در خیابان‌ها بازی می‌کنند و اینترنت وای فای حتی در هتل مرکزی به زحمت قابل دسترسی است. پنجاه سال است که بایکونور مرکز رشته فضایی شوروی و روسیه است. از این پایگاه اولین ماهواره ها و فضانوردان به مدار زمین پرتاب شده بودند. در سیاره خاکی ما تنها سه فرودگاه فضایی مجهز به وسایل فنی لازم برای پرتاب کشتی‌های فضایی سرنشیندار به کیهان وجود دارد، بایکونور یکی از آن‌ها است. اهالی محلی به تاریخ شهر خود مباهات می‌کنند که به نسل جوان پژوهشگران فضا الهام می بخشد. کودکان در خیابان‌های بایکونور یکصدا گفتند که می‌خواهند فضانورد شوند. آن‌ها می‌گویند که در این محل زیاد شاهد پرتاب موشک ها بودند.

پروژه اگزومارس — برنامه جستجوی حیات در مریخ است و نه تنها ادامه دهنده داستان تسخیر فضا می‌باشد بلکه نمونه همکاری میان روسیه و اروپا در زمان تنش‌های سیاسی کنونی در جهان است.

«فابیو فاواتا» رئیس شعبه علمی آژانس فضایی اروپا در این رابطه گفت:

«علم فضا و کار در این رشته برای افراد کشور های مختلف و دارای انظار متفاوت سیاسی همواره میدان همکاری بوده است. ما این سنت را ادامه داده و برای کارشناسان مطرح جهانی محلی برای دیدار ها و کار مشترک و بر قراری تفاهم عمیق واگزار می‌کنیم تا برایشان امکان داده شود با هم به نفع بشریت کار کنند».

خیلی‌ها امیدوارند که پرتاب کاوشگر «اگزومارس» آغازگر عصر جدید تسخیر مشترک فضا باشد.

«لو زلیونی» رئیس انستیتو ی تحقیقات فضایی آکادمی علوم روسیه در باره اهمیت پرواز مشترک کاوشگر روسیه — اروپا به مریخ جهت جستجوی آثار حیات در آن سیاره تعریف کرده گفت:

«در درجه اول این ماموریت باید به سؤالی در باره پیدایش گاز متان در مریخ جواب بدهد که برای ما درکی در باره وجود حیات ابتدایی کنونی یا در گذشته در آن سیاره را خواهد داد. دوم- کسب داده ها راجعبه توزیع ذخایر یخ آبی موجود زیر سطح مریخ برای ما ضرورت دارد و نکته اخیر — انجام این ماموریت به معنای توسعه همکاری میان رشته‌ها و آژانس های فضایی روسیه و اروپا است زیرا پرتاب «اگزومارس» — اولین مورد چنین همکاری تنگی بین روسیه و اروپا در رشنه پروژه های فضایی به قصد مطالعه سیارات است».

«میشل ویزو» کارمند مرکز پژوهش های فضایی فرانسه در مصاحبه با رسانه‌ها گفت که اگر نشانه‌های حیات فعال کنونی و یا گذشته در مریخ کشف شود این دستاورد می تواند «برای پیاده کردن دیگر برنامه‌ها مثلاً برنامه آمرکایی سال 2018 و پروژه های آتی اروپا، روسیه و حتی چین پایه جدی بدست بدهد».

دانشمندان فدراسیون روسیه و اتحادیه اروپا می‌گویند که ماموریت «اگزومارس» «اولین اقدام علمی واقعی» است که می‌تواند سهم وزینی در تسخیر فضا ادا کند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала