گزارش و تحلیل

سرگئی لاوروف: ترکیه در چند صد متری مرز در داخل سوریه سنگر می‌گیرد

© Sputnik / Grigoriy Sisoyev  /  مراجعه به بانک تصاویر Пресс-конференция министра иностранных дел РФ С. Лаврова
Пресс-конференция министра иностранных дел РФ С. Лаврова - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با کانال تلویزیونی رن تی وی روسیه مصاحبه کرده و مسایل کلیدی زندگی بین‌المللی را بررسی کرد.

در باره تحریمات

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که نیروی هوافضای روسیه به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور بسر می‌برند و اشاره کرد:

«کلا تحریمات در اعمال همتایان ما بویژه آمریکایی ها جانشین سیاست و دیپلماسی شده است. از واشنگتن باز هم این فراخوانی به گوش رسیده که روسیه باید به خاطر آن چیزی که در سوریه می‌گذرد بطور اضافی تحریم شود. و این در دوره ای است که ما همراه با آمریکایی ها بر پایه توافقی میان دو رئیس جمهور داریم روند حل و فصل را پیش می‌بریم».

وی متذکر شد:

تا این هنگام هرکسی که دلش می‌خواست در طول 5 سال سوریه را بمباران و اذیت می‌کرد و اسانامه سازمان ملل متحد را پایمال می‌نمود و همه این را قبول می‌کردند و کسی توجه نمی‌کرد که کدام تعداد از آوارگان راهی اروپا می شد. حالا تمام تقصیر ها به گردن ما می اندازند. این روز ها «ینس استولتنبرگ» دبیر کل ناتو بی شرمانه ما را متهم کرده گفت که بحران مهاجرانی که اروپا را در بر گرفته همانا به تقصیر روسیه صورت پذیرفته است.

به عقیده سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه موقعیت در سوریه و نه فقط در آنجا تنها بهانه برای این است که علیه کشور ما تحریمات وضع شود، به این جریان موضوع های دیگر نیز افزوده می شوند.

در باره ایالات متحده آمریکا

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه سیاست آمریکا را اینطور توصیف کرد:

«زندگی با گذر زمان ها تغییر می کند. من به این جریان برخورد فیلسوفانه دارم. شاید اگر قدرتی خارج از کنترل هیچ کس باشد در این صورت این قدرت تا اندازه‌ای شل و فاسد می شود. الان آمریکایی ها خودشان حس می‌کنند که قادر نیستند مسایل جدی را به تنهایی حل کنند و حتی نمی‌توانند بر کشور هایی تأثیر بگذارند که متحد دیرینه شان هستند مثلاً ترکیه که خواست هایشان در مورد همان حل و فصل در سوریه را نادیده می‌گیرد».

سرگئی لاوروف ادامه داد:

«اصلا همه چیز زیر کنترل واشنگتن نیست. البته روحیه اسب سواری — کابویی به گذشته سپرده می شود. این فرایند دردناک و تا درجه‌ای وقتگیر است. ولی ما با درک و فهم آنرا تلقی کرده و توقع داریم که واقعیت جدید در سر سیاستمداران واشنگتنی پا بر جا شود و در جا هایی که منافع ما در آنجا مطرح باشد به تعامل پرداخته و مسلماً به همه اعمال غیر دوستانه نسبت به ما جواب سرسختانه خواهیم داد.

در باره ترکیه

وزیر امور خارجه روسیه همچنین مداخله آنکارا در سیاست داخلی سوریه را مورد تفسیر قرار داده گفت:

«ترکیه ضمن ارایه خواست تقویت طرف‌های کردی در سوریه به طرح این اعلامیه ها پرداخت که حق مسلم آن را دارد گونه‌ای از حوزه های امنیت در اراضی سوریه را دارا می باشد. مطابق داده‌هایی که در دست ما هست آن‌ها هم اینک در چند صد متری مرز در داخل سوریه سنگر می گیرند».

لاوروف گفت:

ما همه گونه اعمال در خاک سوریه بدون موافقت دولت سوریه را غیر مجاز می دانیم. به یاد می‌آورم که ما یگانه کشوری هستیم که نمایندگان آن به دعوت دولت قانونی در خاک سوریه عمل می کنیم. (ایران هم همین وضع را دارد). بقیه کشور ها از جمله اعضای ائتلاف ضد تروریستی به ریاست آمریکا بدون پایه حقوقی در آنجا اقدام می کنند.

لاوروف افزود ولی دولت سوریه اعلام کرد که اگر کسی از بازیگران خارجی اعمال خود را با روسیه هماهنگ کند که بطور قانونی در سوریه کار می‌کند این اقدام قابل قبول شمرده خواهد شد.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала