گزارش و تحلیل

وعده های چین برای افزایش درآمد شهروندان

© AFP 2023 / Peter Parksیوآن چین
یوآن چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آهنگ رشد اقتصاد چین آرام شده و نمودارهای اقتصاد کلان کشور زنگ هشدار را به صدا درآورده اند.

آهنگ رشد اقتصاد چین آرام شده و نمودارهای اقتصاد کلان کشور زنگ هشدار را به صدا درآورده اند. با این حال مقامات چین به برنامه های بلندپروازانه خود ادامه می دهند. مقامات کشور به مردم وعده دوبرابر شدن درآمد و ایجاد 50 میلیون فضای کار جدید را می دهند.

آژانس خبری بلومبرگ در این باره می نویسد: «نمودارهای مربوط به حجم تجارت خارجی چین به کانون زمین لرزه در ارزیابی های وضعیت اقتصاد جهانی تبدیل شده اند. طبق آمار اداره گمرک چین، کاهش واردات طی 16 ماه گذشته همچنان ادامه دارد. در پایان ماه فوریه تراز تجاری چین تا 32،59 میلیارد دلار پایین تر از ماه ژانویه رفت. در ماه ژانویه تراز تجاری 63،3 میلیارد دلار ثبت شده است.

کاهش حجم تجارت نشان دهنده کند شدن تولیدات صنعتی در کشور است. به تبع آن حوزه خدمات نیز افت کرده است. مشکل دیگر چین سطح بالای بدهی هاست. به اعتقاد اقتصاددانان خارجی، در سال جاری وضعیت چین بهتر نخواهد شد. پیشتر آژانس مودیی چشم انداز رتبه اعتباری چین را از ثابت تا منفی اعلام کرده بود. طبق ارزیابی های این آژانس، بدهی دولتی چین تا 40،6 % تولید ناخالص داخلی افزایش خواهد یافت. در مقایسه می توان به آمار سال 2012 اشاره کرد که بدهی چین 32،5% بود و تا سال 2017 احتمالا به 43% می رسد.

تحلیلگران معتقدند که افت نمودارهای پولی با افزایش بدهی دولتی و روشن نبودن کارآمدی مقامات کشور برای انجام اصلاحات یکی از دلایل اصلی وخیم تر شدن اوضاع است.

با وجود اینکه نمودارهای اقتصاد کلان حامل اخبار ناخوشایندی هستند، اما مقامات چینی دست از برنامه های بلندپروازانه خود در پنج ساله آینده بر نمی دارند. هدف اصلی چین در سال های 2016 تا 2020 ایجاد یک جامعه نسبتا مرفه است. اواخر هفته ذشته لی کیتسیان رهبر چین اواخر هفته گذشته در مجلس نمایندگان خلق چین این موضوع را اعلام کرد.

برای دستیابی به این هدف، مقامات چینی قصد دارند تا سال 2020 میلادی تولید ناخالص داخلی و درآمد متوسط اهالی شهرها و روستاها را به نسبت سال 2010 دوبرابر کنند. این اقدام به معنای آن است که رشد متوسط اقتصاد چین در 13 مین دوره پنج ساله نباید از 6،5% پایین تر برود. بنابراین تا سال 2020 حجم کل اقتصاد چین باید به 90 تریلیون یوآن برسد.

علاوه بر این ها در برنامه های مقامات چینی تعداد مردم شهرنشین بیشتر می شود. تا سال 2020 ضریب شهرنشینی در این کشور باید به 60% برسد. چین قصد دارد در پنج سال آینده نزدیک به 50 میلیون فضای جدید کار در شهرها و روستاها بوجود بیاورد.

کارشناسان روس می گویند که مشکل اصلی چین سرد شدن پیوسته اقتصاد است. آندره لیوشین معاون لوکوبانک می گوید که اگر عوامل منفی کنونی در چین باقی بمانند، می توانند رشد تولید ناخالص داخلی را در سطح 6،5% حفظ کنند اما برای حمایت از معجزه چینی این آهنگ رشد کافی نیست. رشد اقتصادی چین تا حد زیادی به یک جهش بزرگ نیازمند است. امروز از دست دادن هر درصد برای اقتصاد پیامد منفی به دنبال دارد و باعث خروج سرمایه می شود.

به اعتقاد کریل یاکوونکو کارشناس شرکت «آلور بروکر»، سطح پایین مصرف داخلی نیز برای اقتصاد چین یک عامل بازدارنده است. بوم صنعتی به سمت انحطاط می رود و تقاضا برای خرید اوراق بهادار چین را کاهش می دهد. افزایش بیکاری به سیاست تشویق در بازار داخلی صدمه می زند. آلکسی ماسلوف مدیر گروه خاورشناسی مدرسه عالی اقتصاد با اطمینان به افزایش بیکاری در چین اشاره می کند. به گفته وی، به طور متوسط در عرض پنج سال سطح بیکاری به 6-5 میلیون نفر می رسد. بیکاری به طور پنهان افزایش پیدا می کند. این کارشناس معتقد است که بیکاری در وهله اول گریبانگیر مناطق روستایی خواهد شد. تلاش های حکومت برای مرفه ساختن شهروندان به کم شدن جمعیت روستایی می انجامد و در نتیجه زمین های کشت و کشاورزی در کشور کمتر می شود. به عبارتی با پشت سر گذاشتن دوره گذار به صنعتی ساختن چین، نیاز به خرید محصولات کشاورزی و مواد غذایی نمود می کند.

با وجود این سناریوهای ناخوشایند، بدهی های چین نه تنها منطقه آُسیا — اقیانوسیه که حتی اقتصاد جهانی را نیز به گرداب می اندازد. بدهی های چین تقریبا 9 برابر بیشتر از میزان ذخایر این کشور است. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала