گزارش و تحلیل

شوخی بد دادگاه نیویورک با ایران

© AFP 2023 / Doug Kanterحمله تروریست ها به دوقولوهای مرکز تجاری نیویورک
حمله  تروریست ها به دوقولوهای مرکز تجاری نیویورک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایران باید مبلغ جبرانی به میزان 10 میلیارد و 500 میلیون دلار پرداخت کند.

آمریکا  در دادگاهی که بر علیه ایران  تشکیل شده بود  و بدون شرکت جمهوری  اسلامی برگزار گشت، برنده شد.  پیداست در عصر حاضر باید  به پارادوکس عادت کرد.

روز پنج شنبه  آژانس خبری  « بلومبرگ»  گزارش داد  که جرج دنیئلس  قاضی دادگاه نیویورک  حکمی صادر کرد که بر طبق آن  ایران  موظف می شود مبلغ جبرانی به میزان  10 و نیم میلیارد  دلار  به خانواده های  کشته شدگان بر اثر عملیات تروریستی 11 ماه سپتامبر سال 2001  و شرکت های بزرگ بیمه پرداخت کند.  قاضی  اعلام داشت که ایران  حمایت  زیادی  از تروریست هایی  کرده بود  که عملیات تروریستی در نیویورک، واشنگتن  و  پنسیلوانیا را انجام دادند  که به مرگ 2977 نفر منجر شد.

قاضی دنیئِلس  اعلام داشت  که  گویا ایران نتوانست اتهام  حمایت از تروریست ها را  رد کند از اینرو باید  به خاطر ضرر وارده  مسئولیت خود را قبول کند.  قاضی  هیچگونه  توضیحی در این خصوص  ارائه نمی دهد  که  به چه شکلی پای  ایران  به این پرونده کشانده شد  و آیا  فرایند دادرسی  در رابطه با تهران  در باره پرونده  عملیات تروریستی 11 سپتامبر  سال 2001  برگزار شده است.

چگونه باید به مقابله با اصل برائت پرداخت؟  آیا ایران در  فرایند دادرسی شرکت داشته است؟ حسین شیخ الاسلام مشاور رئیس مجلس  ایران  در امور بین الملل  در مصاحبه با  مارینا الشعلان،  خبرنگار رادیو « سپوتنیک»  در باره  موضع رسمی  جمهوری اسلامی ایران در این خصوص اظهارنظر نمود.

 عماد آبشناس  کارشناس  دائمی  « سپوتنیک پرشین»  سردبیر  روزنامه  ایرانی  « ایران پرس»  معتقد است که شانس تأیید  تصمیم  دادگاه نیویورک از  سوی  دادگاه عالی آمریکا مساوی با صفر است.

شایان ذکر است که  11 سپتامبر  سال 2001  میلادی  19 تروریست  که  با سازمان  تروریستی « القاعده»  در ارتباط بودند  4 هواپیمای مسافربری را ربودند  و  خلبان های انتحاری  « بوئینگ» ها را بسوی برج های  مرکز  تجاری در نیویورک به پرواز در آوردند.  سومین هواپیما  بسوی  ساختمان پنتاگن  در نزدیکی واشنگتن پرواز کرد.  و هواپیمای چهارم  که مسافران آن  با  تروریست ها- هواپیما ربایان  درگیر شدند  در ایالت پنسیلوانیا سقوط کرد.

 همانطور که مشاهده می کنیم  طی 15 سال   احساسات  در حول این تراژدی  همچنان داغ است.  این ماجرا دوبار  تکرار شد:  یک بار  به شکل  تراژدی و  بار دیگر  به شکل  کمدی.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала