گزارش و تحلیل

استقرار بمب افکن های سنگین آمریکایی در استرالیا

© AFP 2023 / Ciara Wymbs/ US Air Forceاستقرار بمب افکن های سنگین آمریکایی در استرالیا
استقرار بمب افکن های سنگین آمریکایی در استرالیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده آمریکا مذاکراتی با دولت استرالیا برای استقرار بمب افکن های استراتژیک بی-1 در این کشور انجام می دهد.

تنها نقطه ی بالقوه ی استفاده از چنین ماشینی ، دریای چین جنوبی است جایی که پکن در چند سال اخیر ، ایجاد زیر ساختهای میهنی و نظامی را به شدت سرعت بخشیده است. نخست وزیر استرالیا ، مالکوم ترنبول با توجه به درخواست ها در خصوص این اطلاعات اینطور نظر داد: " تمامی کارهایی که در این زمینه انجام می دهیم ، با منافع ملی مشترک ما با آمریکا مطابقت دارد. "
کارشناسان خاطر نشان می کنند که این گام بدون شک و تردید عکس العمل شدید پکن را به دنبال خواهد داشت. مدیر برنامه امنیت بین المللی انستیتوی لوئی یوئن گرم در مصاحبه با رویترز خاطر نشان کرد که چین این مسئله را به عنوان بخشی از استراتژی مربوط به محاصره توسط نظامیان آمریکا می داند. این کارشناس حدس می زند: " پکن این مسئله را به عنوان کتاب سفید استرالیا برای دفاع (دکترین نظامی که در فوریه سال 2016 وضع شده است) می داند و در ارتباط با آن آنها نارضایتی مشخصی ابراز داشته اند. یادآوری می کنیم که در کتاب سفید، مقامات استرالیایی قول داده اند بودجه نظامی را به 22 میلیارد دلار افزایش دهند. این مسئله به گفته ی طراحان برای دفاع از منافع تجاری و استراتژیک کشور در کرانه اقیانوس آرام به مفهوم تشدید درگیری با چین لازم است.
سرهنگ دمیان پیکارت، سخنگوی مطبوعاتی فرمانده نیروی هوایی آمریکا در کرانه اقیانوس آرام خاطر نشان کرد: استقرار بمب افکن های بی —1 در استرالیا ، هنوز تصویب نشده است. وی اطلاع داد: " ما مذاکراتی در این زمینه ترتیب می دهیم. این مسئله باعث تقویت متحدین منطقه ای ما شده و فرماندهی آمریکا را در کرانه اقیانوس آرام با پتانسیل جهانی تضمین کرده و به حفظ صلح در منطقه هند و آسیا واقیانوس آرام کمک می کند. آمریکا قصد دارد برای تکمیل استقرار بالقوه بی —1 ، تعداد پروازها را در کشورهایی که بمب افکن های قدیمی تر بی —52 مستقر هستند افزایش دهد.
طی سه سال اخیر چین فعالیت خود را در منطقه دریای چین جنوبی بیشتر کرده است جایی که این کشور و کشورهای آسیای جنوب شرقی بر سر تمامیت ارضی هزاران جزیره کوچکی که در مسیر تجاری مهم قرار دارد درگیرند. در فوریه ماهواره های آمریکا ، استقرار چندین رادار ، سیستم های دفاع ضد هوایی ، جنگنده ها و بمب افکن های چینی را در جزیره وودی مجمع الجزایر سپراتلی مشخص کردند. پیشتر اطلاعاتی منتشر شد در خصوص اینکه در جزیره های سپراتلی چین همچنین فعالیت نظامی مخفی انجام می دهد.
به عقیده ی آمریکا و غرب به طور کل ، نظامی کردن منطقه توسط چین ممکن است مانع آزادی در جابه جایی در این منطقه مهم تجاری جهانی باشد. در پایان سال 2015 آمریکا اجرای عملیات هایی را برای تضمین آزادی جابه جایی از جمله شامل حرکت کشتی های نظامی آمریکایی در دریای چین جنوبی و محدوده ی آبی جزایر چین آغاز کرد. ژنرال ارتش آمریکا لاری رابینسون ضمن سخنرانی در کانبر بیان داشت که عملیات ها علیه اقدامات پکن ادامه دارد. وی افزود: " ما از همه در منطقه و در جهان می خواهیم پرواز و شنا در فضای بین المللی را در ارتباط با استانداردها و حقوق بین الملل اجرا کنند. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала