گزارش و تحلیل

پافشاری در سرنگونی اسد و منافع اقتصادی ایالات متحدۀ آمریکا

© AFP 2023 / LOUAI BESHARA پافشاری در سرنگونی اسد و منافع اقتصادی ایالات متحدۀ آمریکا
پافشاری در سرنگونی اسد و منافع اقتصادی ایالات متحدۀ آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رابرت اف کندی (جوان) Robert F. Kennedy Jr برادر زادۀ رئیس جمهور قدیمی ایالات متحدۀ آمریکا بر این باور است که اغلب آمریکائی ها نمی دانند واشنگتن در جنگ علیه سوریه هدفش تنها سرنگونی دولت سوریه که به شکل دموکراتیک برگزیده شده نیست

رابرت اف کندی (جوان) وکیل دعاوی آمریکائی و برادرزادۀ رئیس جمهور قدیمی جان اف کندی یادآور شده است که ایالات متحده از وقتی که بشار اسد با طرح لوله های انتقال گاز قطر مخالفت کرد، برای سرنگونی او طرح ریزی کرد.

رابرت اف کندی یادآور می شود تنها پس از آن که طرح لوله های انتقال گاز چند میلیارد دلاری در سال 2000، یعنی ده سال پیش از قیام بهار عرب در سوریه مطرح شود، سازمان سیا برای سرنگونی اسد طرح ریزی کرد.

طرح لوله های انتقال گاز شامل ساخت زیر بناهائی بود که از قطر شروع می شد و می بایستی از عربستان سعودی، اردن، سوریه و ترکیه به مقصد اروپا عبور کند.

تحلیل گر آمریکائی توضیح می دهد که اگر این طرح به اجرا گذاشته شده بود، لوله های انتقال گاز تأثیر شگرفی در زمینۀ جغرافیای سیاسی می داشت، و در نتیجه می توانست به رژیم های سلطنتی اهل سنت در خلیج فارس اجازه دهد تا بر بازار جهانی گاز طبیعی تسلط یابند و بر این اساس قطر به عنوان نزدیکترین هم پیمان واشنگتن در جهان عرب تقویت شود.

تمام این موارد به روشنی نشان می دهد که جنگ در سوریه نه یک جنگ داخلی بوده و نه برای گسترش هر چه بیشترحقوق بشر، بلکه شورش خشونت بار با پشتیبانی و پدرخواندگی از سوی عوامل خارجی در پی اجرای یک طرح بازرگانی بوده است.

رابرت اف کندی در گفتگو با اسپوتنیک اظهار داشت که «اغلب آمریکائی ها کاملاً از علت پافشاری ما در سرنگونی دولتی که به شکل دموکراتیک در سوریه برگزیده شده بی اطلاع هستند».
به گفتۀ او، این موضوع تنها به سوریه مرتبط نیست، بلکه شامل حال ایران، عراق و بسیاری از کشورهای منطقه نیز می شود. علاوه بر این، اغلب آمریکائی ها نمی دانند که انقلاب اسلامی در ایران نتیجۀ مستقیم کودتائی است که واشنگتن در سال 1953 در ایران راه اندازی کرد.

او اضافه می کند که « عراق به همچنین. ما در عراق دست به عملیاتی زدیم که صدام حسین را به قدرت رساند، طی جنگ علیه ایران به او سلاح کشتار جمعی دادیم». رابرت کندی بطور مشخص می گوید برای متحد شدن با دیکتاتورها فراخوان نمی دهد، ولی کاری که ایالات متحده می کند یک ریاکاری تمام عیار است.
« نمی گویم با دیکتاتورها متحد شویم. ولی ما با سعودی ها متحد هستیم. و سعودی ها کسانی هستند که به زن ها اجازۀ رانندگی نمی دهند. اگر زنی در حال رانندگی مشاهده شود مستقیماً او را به زندان می برند. مردم را شکنجه می کنند و هر گونه آزادی بیان را از آنها سلب کرده اند، و دست به کارهای شنیعی می زنند».

به گفتۀ تحلیل گر سیاسی، انگیزۀ واقعی رفتار واشنگتن در خاورمیانه تقریباً همیشه در رابطه با منافع اقتصادی شرکت های بزرگ آمریکائی در این منطقه قابل درک می باشد.
« اگر شما به ریشه های این جنگ (جنگ داخلی در سوریه) نگاه کنید، حتماٌ جنگ انتقال لوله های گاز را کشف خواهید کرد. این انقلاب سنی مذهب توسط هم پیمانان ما تأمین مالی شده است، توسط قطر و عربستان سعودی. و چندین مورد، سربازهای این انقلاب توسط ایالات متحده آموزش دیده و مسلح شده اند.

ترجمه توسط حمید محوی

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала