گزارش و تحلیل

صدور نفت ایران تا سقف رسمی اوپک ادامه خواهد یافت

© AP Photo / Hasan Jamaliعدم سرمایه گذاری ایران در بخش نفت به خاطر کاهش بهای طلای سیاه
عدم سرمایه گذاری ایران در بخش نفت به خاطر کاهش بهای طلای سیاه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روز گذشته آقای زنگنه حمایت ایران از تصمیم اخیر اجلاس دوحه در مورد تثبیت صادرات نفت توسط برخی کشورهای صادر کننده این محصول را اعلام کرد اما وی اعلام نکرد که ایران نیز سقف صادرات خود را بر اساس صادرات فعلی تثبیت خواهد کرد.

ایران چندین بار اعلام کرده که طبق توافقات فیما بین اعضای اوپک پس از شروع اجرای برجام به دنبال بازگرداندن سهم خود از بازار نفت می باشد، سهمی که به دلیل تحریم های بین المللی بر ایران توسط برخی کشورهای دیگر اوپک برای فشار بر ایران جایگزین شده.

ایران به بازار نفت باز گشته است - اسپوتنیک ایران
ایران به بازار نفت باز گشته است
طبق همه توافقات بین المللی این کشورها باید به سقف تعهدات خود در اوپک پایبند باشند و به این ترتیب به همان نسبت که صادرات نفت خود را افزایش دادند کاهش دهند اما متاسفانه برخی کشورها همچون عربستان سعودی و امارات و کویت و قطر به دلیل مسایل سیاسی از التزام به تعهدات خود سر باز می زنند، این کشورها طی چند سال اخیر از بحران های منطقه خاورمیانه از تحریم نفت ایران گرفته تا توقف صادرات نفت لیبی و عراق و سوریه و حتی یمن نهایت سوء استفاده را انجام داده اند و علاوه بر غرق کردن بازار با نفت مشتریان این کشورها را نیز گرفته اند. امروزه به دلیل شرایطی که این کشورها به وجود آورده اند قیمت نفت به پایین ترین سطح خود طی بیست سال اخیر رسیده که این مساله بیشترین ضرر را متوجه همین کشورها نموده چون سطح مخارج خود را بر اساس صادرات بی رویه نفت به قیمت بالای یکصد دلار تنظیم کرده اند. در مقابل به دلیل شرایط تحریم ایران مجبور بوده که سطح مخارج و بودجه خود را بر اساس صادرات غیر نفتی تنظیم کند و به این دلیل با پایین آمدن قیمت نفت ایران کمترین ضرر را در این میان خواهد کرد و این فرصتی استثنایی برای ایران به حساب می آید تا سهم خود در بازار را بازگرداند.
در همین راستا کشورهای دیگر صادر کننده نفت مثل عراق هم متقاضی آن هستند که دیگر کشورهای صادر کننده نفت به تعهدات خود طبق توافقات در اوپک بازگردند و عراق هم به سهم صادرات خود طبق توافقات اوپک بازگردد همین موضوع قطعا نسبت به دیگر کشورها نیز صدق می کند.
در این راستا باید از دزدی و صادرات نفت توسط گروه های تروریستی در سوریه وعراق و لیبی و یمن و… نیز جلوگیری به عمل آید چرا که این گروهها نفت را با قیمت های بسیار پایین به قاچاقچیان می فروشند و ملاحظه کردیم آنقدر بحث قاچاق نفت سوریه و عراق سود آور بود که ترکیه حاضر شد جنگنده روسی را به دلیل اینکه کامیون های قاچاق نفت سوریه را هدف قرار می داد سرنگون کند و با روسیه رو در رو گردد.
پس از شروع اجرایی شدن برجام کشورهای عرب حوزه خلیج فارس به تکاپو افتاده اند تا به هر ترفندی شده از بازگشت نفت ایران به بازار جلوگیری به عمل آورند و با افزایش تولید خود در برخی شرایط وارائه قیمت های بسیار ارزانتر از بازار نفت در شرایط دیگر هم حاشیه سود ایران را پایین بیاورند وهم اینکه مشتریان را مجاب کنند که به سمت خرید نفت از ایران قدم بر ندارند.
Oil markets were negatively affected by Saudi Arabia's decision to cut prices for January deliveries to US and Asian customers. - اسپوتنیک ایران
عدم توفیق ایران، عراق، ونزوئلا و قطر درحصول توافق درباره حفظ سطح فعلی استخراج نفت
در این راستا قطعا ایران از توقف افزایش صادرات نفت این کشورها که در ماه ژانویه به بالاترین سطح خود رسیده حمایت می کند اما به این معنا نیست که این سقف صادرات را برای خود و دیگر کشورها به رسمیت بشناسد و خواهان آن است که این کشورها سطح صادرات خود را طبق توافقات اوپک پایین بیاورند مخصوصا که ما رو به فصل بهار و تابستان پیش می رویم و قطعا بازار حد اقل طی چند ماه آتی تقاضای کمتری برای نفت خواهد داشت.
طی دوران تحریم ها و برای دور زدن تحریم ها ایران مقدار زیادی از نفت خود را به صورت غیر رسمی وارد بازار می کرد و در حال حاضر ایران هنوز عملا افزایش تولیدی نداشته بلکه همان نفتی را که قبلا بصورت غیر رسمی صادر می کرده به صورت رسمی صادر می کند و فقط اینجا واسطه ها و رانت خورانی که اکثرا در کشورهای همجوار مثل امارات و عراق و ترکیه و… مستقر بودند ونفت ایران را به قیمت های بسیار پایین تر از قیمت بازار می خریدند و در بازار عرضه می کردند را حذف کرده.
همین که این کشورها به فکر افتاده اند که به دنبال چاره ای باشند و خود را از معضل کاهش قیمت نفت نجات دهند بسیار عمل مثبتی است اما تصور اینکه ایران از سیاست خود برای بازگشت به سقف رسمی صادرات منصرف خواهد شد تصوری واهی خواهد بود و برای منطقی شدن قیمت نفت این کشورها باید همه به سقف رسمی صادرات نفت خود طبق توافقات اوپک بازگردند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала