گزارش و تحلیل

حضور احتمالی روسیه در بازار تانک تایلند

© Sputnik / Pavel Lisitsynحضور احتمالی روسیه در بازار تانک تایلند
حضور احتمالی روسیه در بازار تانک تایلند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رسانه های تایلندی ، موضوع خرید تانک های روسی را بحث و بررسی می کنند.

این موضوع در سفر معاون نخست وزیر و وزیر دفاع تایلند ژنرال پراویت وانگسووان به مسکو مطرح شد. ژنرال بیان داشت که قصد دارد در زمان سفرش که در اواخر ماه فوریه خواهد بود از نزدیک با تانک های روسی تی — 90 آشنا شود. چشم انداز های خرید تانک ها برای نیروهای مسلح تایلند را واسیلی کاشین ، کارشناس نظامی برای رادیو اسپوتنیک تحلیل و آنالیز می کند.
اطلاعات مربوط به علاقه ی تایلند در خصوص انعقاد قرادادهای جدید خرید تانک ها از خارج چند ماه پیش آشکار شد. این خبرها با لغو آشکار قرارداد امضاء شده ی تایلند در سال 2011 با کارخانه ی اوکراینی با نام مالیشف برای خرید 49 تانک تی —84 " اُپلوت" مرتبط است. در حال حاضر نظامیان تایلندی فقط 10 تانک اینچنینی با دو بار شامل 5 ماشین دریافت کرده اند. کارخانه ی اوکراینی نشان داد که نمی تواند بیش از 5 ماشین در سال تولید کند و متعاقبا در اجرای قرارداد برای ده سال آینده نمی توان حساب کرد.
دلیل چنین اوضاعی ، تخریب کلی پتانسیل تولیدی و فن آوری صنایع اوکراین است. کارخانه مالیشف همانند سابق از حمایت های مالی لازم برخوردار نیست و منابع محدود آن بیش از همه برای تعمیرات فوری تانک های قدیمی ارتش اوکراین در دانباس استفاده می شود. در واقع کار این کارخانه در دوره ای تا بحران اوکراین از ارسال برخی مواد و اجزاء از روسیه تامین می شد و اکنون این امر غیر ممکن است. آینده ی نامعلوم کارخانه ی مالیشف و صنعت دفاعی اوکراین در کل خرید تسلیحات گرانقیمت در اوکراین را انتخابی شبهه آمیز می سازد.
می توان فهمید که در حال حاضر تایلند چرا امکان خرید تانک های جدید یا از روسیه و یا از چین را بررسی می کند. از لحاظ نظری یک گزینه ی دیگر خرید تانک های استفاده شده از غرب است. مشخص است که چنین تصمیمی فعلا گرفته نشده اما در جریان سفر کنونی وزیر دفاع تایلند به روسیه وی با پیشنهاد روسیه آشنا خواهد شد.
پس از افت دوبرابری روبل در ارتباط با ارز جهانی که اواخر سال 2014 اتفاق افتاد ، تی —90 پیشنهادی سودمند از لحاظ قیمت و در مقایسه با تانک های چینی شمرده می شود. ارتش روسیه آخرین بار تی —90 را در سال 2011 فروخت ، زمانی که قیمت آن 118 میلیون روبل بود و با ارزش کنونی روبل نسبت به دلار فقط 1.5 میلیون دلار است. بدیهی است که بهای صادراتی که خدمات فن آوری ، قطعات و مهمات و همچنین آموزش خدمه را در بر می گیرد بیشتر خواهد بود. ضمن آنکه تانک روسی ارزانتر از تانک صادراتی اصلی چینی ام وی تی —2000 است البته صحبت در خصوص تانک پیشرفته ی ام وی تی —3000 مطرح نیست.
تی —90 همچنین ، تجربه ی گسترده ی استفاده ی نظامی را دارد به طور مثال در ارتش سوریه و در جنگ میهنی سوریه استفاده می شود. تی —90 در تسلیحات جای داشته و به طور گسترده توسط ارتش های قوی خریداری می شود از جمله هند و الجزایر. این تانک همچنین مدت طولانی توسط ارتش روسیه بهره برداری شده است. بدین ترتیب سطح خطرات فن آوی طی خرید ماشین های روسی به مراتب کمتر است. در عین حال از نقطه نظر خصوصیات فن آوری- تاکتیکی ، تانک های چینی مزیت قابل توجهی نسبت به تی —90 ندارند.
بدیهی است که بازار تسلیحات در بسیاری موارد به فاکتورهای سیاست خارجی مرتبط است. تایلند همانند بسیاری دیگر از کشورهای آسه آن همواره بین قدرت های بزرگ بالانس ایجاد می کند اما این اواخر سیاست خارجی بانکوک بیشتر چینی شده است. تایلند قراردادهای عمده ای برای خرید تسلیحات چینی از جمله زیر دریایی بسته است. سطح بالای نزدیکی با چین ممکن است همانند کمک و یا ضرری به مواضع چین در مبارزه بر سر قرارداد تانکی تایلندی باشد. در بانکوک ممکن است تصمیم بگیرند که سهم چین در بازار اسلحه تایلند بسیار زیاد بوده و باید فروشنده ی جایگزین بیایند یعنی روسیه.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала