گزارش و تحلیل

کارشناس : " اشغال" سوریه ، علاقه شخصی رژیم اردوغان است

© AFP 2023 / Adem Altan" اشغال" سوریه ، علاقه شخصی رژیم اردوغان است
 اشغال سوریه ، علاقه شخصی رژیم اردوغان است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس جمهور ترکیه رجب طیب اردوغان در مصاحبه ای با روزنامه ی Hürriyet ، ولادیمیر پوتین رهبر روسیه را اشغالگری نامید که به سوریه تجاوز کرده است. روزنامه ی بلومبرگ آمریکایی آنرا منتشر کرد.

در این مصاحبه گفتگوها به مذاکرات صلح مربوط به سوریه کشیده شد که هفته ی پیش در ژنو آغاز شده است. بلومبرگ می نویسد: این اتفاق پس از آن بود که ارتش دولتی حمله به شهر حلب را آغاز کردند. خاطر نشان می شود که تراز نیروها در میدان جنگ به سمت ارتش سوریه تغییر کرده و در بسیاری موارد حملات نیروهای هوایی روسیه که از سپتامبر سال 2015 به تقاضای رهبر سوریه در این عملیات ها شرکت دارند مسبب آن است.
رئیس جمهور ترکیه ضمن خطاب به ولادیمیر پوتین در صفحات روزنامه ی ترکیه این حوادث را نقد و بررسی نمود: " شما در سوریه چه می کنید؟ شما در واقع اشغال گرید." ضمنا اردوغان آمریکا را به خاطر حمایتی که به کردهای سوریه می رساند نقد نمود. وی پرسید: " چطور ما می توانیم به شما اعتماد کنیم؟ شریک شما ، من هستم یا آن تروریست های کوبانی ؟"
رئیس مرکز تحقیقات خاور شناسی ارتباطات بین الملل و دیپلماسی عمومی ولادیمیر آواتکوف در مصاحبه ای با راشا تودی خاطر نشان کرد که بیانیه ی اردوغان بر پایه ی ارتباطاتش با تروریست ها و " جاه طلبی های نئوعثمانی اش" است که عملیات های نیروی هوایی روسیه در سوریه مزاحم آن می شود.
وی گفت: بدیهی است که این مواضع خشن مقامات ترکیه در بسیاری موارد برپایه ی منافع شخصی رژیم کنونی است و در وهله ی اول رجب اردوغان است. متاسفانه این خط نظرات همسایگان و قدرت های برجسته را در نظر نمی گیرد. این امر به ویژه به نفع رژیمی است که با توسعه ی نفوذ خود بر همسایگان و جاه طلبی های نئوعثمانی مرتبط است و رژیم حاکم را با آن سیراب می کند. "
به عقیده ی آواتکوف ، رفتار رهبر ترکیه ممکن است این طور قابل توضیح باشد که روسیه موضع دقیق و شفافی دارد یعنی از روند مذاکره حمایت کرده و تروریست ها را در محدوده ی سوریه از بین می برد.
این کارشناس خاطر نشان می کند: " عملا تمامی کانال ها ارتباطی بین تروریست ها و ترکیه از بین رفته است. تعداد زیادی از جلادان از مرزعبور کرده و در محدوده ی ترکیه هستند. اردوغان هیچ کاری ندارد به غیر از اینکه روش خود را برای خدشه دار کردن تصویر روسیه در مذاکرات ژنو و برقراری تماس آمریکا و عربستان سعودی در مسایل سوریه ادامه دهد.
این شرق شناس خاطر نشان می کند که بیانیه های آخر آمریکا در خصوص لزوم در نظر گرفتن منافع کردها وبیانیه اردوغان که واشنگتن باید بین کردها و ترک ها یکی را انتخاب کند ، این تصویر را پیچیده تر می سازد.
رئیس مرکز تحقیقات خاور شناسی ارتباطات بین المللی و دیپلماسی عمومی می گوید: " اگر رژیم اردوغان حمایت آمریکا را از دست دهد ، در ترکیه اوضاع دشواری بروز می کند. اکنون پس از دعوا با روسیه که به خاطر عمل تهاجمی رژیم ترکیه بود ؛ آنکارا دو راه خروج دارد. اول اینکه مبارزه با داعش را تشدید کند که در جهت تاثیر و نفوذ بر همسایه و رژیم سوریه است. این امر ممکن است از روش ارتباط متقابل با آمریکا و عربستان سعودی باشد. و اگر اتفاق نیافتد ، باید دست روی دست بگذارند و یا نهایتا با آن تروریست ها و گروهک هایی که توسط آنکارا و عربستان سعودی حمایت می شوند همکاری کنند. "

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала