گزارش و تحلیل

کارشناس: ترکیه در حال جستجوی بهانه برای تجاوز مسلحانه به سوریه

© AFP 2023 / Ozan KoseDas Landungsschiff „Saratov" in Bosporus am 26. September
Das Landungsschiff „Saratov in Bosporus am 26. September - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش قبلی "اسپوتنیک"، اول فوریه وزارت دفاع روسیه ویدیویی منتشر کرد حاکی از آتشباری قصبات مسکونی سوریه در حوزه مرزی از طرف پاسگاه ترکیه .

"مارکوس  پاپاندوپولوس" سردبیر مجله "پولیتکس فیرست"  به "راشا تودی" علل احتمالی آتشباری خاک سوریه بوسیله ترکیه را متذکر شد.

 پاپاندوپولوس گفت: "چرا نظامیان ترکیه  سرزمین سوریه را مورد آتشباری قرار می دهند؟ چند علت وجود دارد. ارتش سوریه در چند ماه اخیر به شدت در امتداد مرز سوریه و ترکیه حمله می کند و نواحی اشغال شده از سوی گروه های داعش و جبهه النصره را آزاد می کند.

به عقیده وی  دولت ترکیه  ممکن است بعنوان اقدام ارعاب تصمیم  گرفته باشد که نواحی ای را آتشباری کند که در آنجا یگان های ارتش سوریه و دسته های دفاع کرد ها قرار دارند و سعی دارد اجازه ندهد که ارتش سوریه و کرد ها تلاش کنند سرزمین خود را از لوث وجود آن اشرار رها کنند. 

مارکوس  پاپاندوپولوس ادامه داد: "این تیراندازی ها ممکن است اعمال تحریک آمیزی باشند. شاید آنکارا تلاش می کند یگان های سوریه را به آتشباری جوابیه تحریک کند تا آنکارا این بهانه بدست بیاورد  که  به سوریه تجاوز کند.

دمشق از آنکارا طلب کرد که  به تخلف استقلال سوریه پایان داده و حقوق بین المللی را محترم بشمرد. خبرگزاری "ریا نووستی" اعلامیه مقامات سوریه را چنین نقل قول کرد: "دولت سوریه اینگونه اقدام ها را نقض مستقیم حقوق و قوانین بین المللی و تبهکاری در مورد افراد بی دفاع سوری دانسته و از ترکیه طلب می کند نقض حق حاکمیت سوریه را قطع کرده و به قوانین بین المللی احترام بگذارد".

در متن این اعلامیه گفته شده که دمشق قصد دارد از جامعه حهانی در خواست کند که به دولت ترکیه فشار وارد کند. بعلاوه سوریه خود را محق می داند که به تبهکاری های ترکیه هر طوری شده جواب بدهد.

جان کربی نماینده رسمی وزارت خارجه آمریکا از دادن ارزیابی در مورد اعمال آنکارا در سوریه خودداری کرد.

کربی ضمن دادن پاسخ به این سوال خانم "چیچاکیان" حبرنگار "راشا تودی" که آیا ترکیه با آتشباران  خاک سوریه بوسیله توپخانه،  استقلال آن کشور را نقض نمی کند، گفت که وی در مورد این حادثه اطلاعات کافی در دست ندارد.

به گفته وی اگر متحدین آمریکا در ائتلاف به مواضع داعش ضربه می کنند این خوب و درست است و از تفسیر ویدیو خودداری کرد. کربی اضافه کرد: "واشنگتن قصد ندارد به آنکارا اشاره کند که چه کار کند و چه نکند".

گفتنی است که در تصاویر ویدیو ی ستاد کل سوریه بخشی از مرز سوریه — ترکیه دیده می شود و در طرف ترکیه مواضع  و دستگاه های سیار توپخانه کالیبر بزرگی  در همان محلی دیده می شوند که  چند ماه پیش در آنجا هیچ چیر مشابه   دیده نمی شد.

وزارت خارجه روسیه اشاره کرد که در این رابطه منتظر توضیحات از طرف ناتو و پنتاگون است.  ژنرال "ایگور کناشنکوف" سخنگوی وزارت دفاع روسیه یادآوری کرد که پس از اعلامیه های آنکارا در باره نقض حریم مرز ترکیه — سوریه از سوی سوخو- 34  چیزی نپایید که نظامیان غربی حتی با نبود هیچ گونه مدارکی  واکنش از خود نشان دادند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала