گزارش و تحلیل

آمریکا صبر وبردباری چین را آزمایش می کند

© AP Photo / Emily Wangآمریکا صبر وبردباری چین را آزمایش می کند
آمریکا صبر وبردباری چین را آزمایش می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ناوشکن آمریکایی به محدوده ی آب های جزایر پاراسل چین وارد شد.

این پیش کشیدن سیاست قدرت طلبی در دریا به بهانه به اصطلاح " آزادی ترابری دریایی " است. اول فوریه لو کان، نماینده ی رسمی وزارت امور خارجه ی چین در این باره اطلاع داد. این دیپلمات در کنفرانس خبری تاکید کرد: " طرح آزادی ترابری دریایی" که آمریکا طی سالهای طولانیست که از آن حمایت و پشتیبانی می کند با حقوق بین المللی مطابقت نداشته و تمامیت ارضی ، امنیت و حقوق دریایی سایر کشورهای کرانه ی دریا را نقض کرده ، به طور جدی صلح و ثبات در منطقه را خدشه دار می کند.
سی ام ژانویه ناوشکن نیروی دریایی آمریکا با نام " کورتیس ویلبور" به آبهای دریای چین جنوبی وارد شد تا مصونیت از قوانین حقوق بین الملل را تاکید نموده و آزادی ترابری دریایی را در مسیر دریایی بسیار مهم کنترل و بررسی کند. این توضیح نماینده ی پنتاگون جف دیویس است. در همان روز " وال استریت ژورنال" با استناد به محافل نظامی آمریکا اعلام کرد که ناوشکن به منطقه ی 12 مایلی وارد شده است و از اعلام هر گونه جزئیات در این باره امتناع نمود. برای آنکه آمریکا این منطقه را محدوده ی آبی چین نمی داند و معتقد است که این کشور به طور غیر قانونی جزیره های مصنوعی ساخته شده را از بین می برد. چین قاطعانه، اقدام آمریکا را به عنوان تهاجم غیر قانونی محکوم کرد. پروفسور انستیتوی علمی تحقیقاتی آکادمی دیپلماسی ارتباطات بین الملل وزرات امور خارجه چین به "اسپوتنیک" گفت:
گشت در 12 مایلی منطقه ی دریایی تحت لوای آزادی ترابری دریایی ، اقدامی تحریک آمیز علیه حقوق بین المللی بوده و دولت چین علیه آن اعتراض خواهد کرد. چین و آمریکا به عنوان دو قدرت بزرگ ، رقیب یکدیگرند ، اما علی رغم اختلاف نظرهای واضح و روشن بین شان ، ما حق نداریم که اعلان جنگ کنیم. باید از طریق تماس ها، مشورت و مذاکرات مشکل را حل کنیم. در این مسئله چین صبوری نشان داده و در زمینه رشد قدرت چین ، سیاست این چنینی آمریکا در طرح طولانی مدتی برنامه ریزی شده است.
این اولین مورد نیست که هواپیماهای نظامی و ناوشکن های آمریکایی صبر و بردباری چین را در منطقه ی مورد مناقشه ی جزایر در دریای چین جنوبی آزمایش می کنند. این اتفاق بلافاصله بعد از آن بود که در چهارشنبه ی گذشته رئیس فرماندهی اقیانوس آرام نیروی دریایی آمریکا دریاسالار هری هاریس بیان داشت که گشت در این منطقه ادامه خواهد داشت. این یک تحریک دیگر است. دیمیتری موسیاکوف، کارشناس دانشکده ی خاور شناسی آکادمی علوم روسیه معتقد است:
اوضاع اوج می گیرد. خطر زیادی وجود دارد که هر گونه درگیری بین هواپیماها و کشتی های جاسوسی و گشت ممکن است متعاقبا عکس العمل ویژه ای را باعث شود و این امر رشد درگیرها و برخوردهای جدی را به دنبال خواهد داشت. و مشکل اصلی در این است. آمریکا هربار چین را با اقدامی برای دفاع از محدوده ای که چین متعلق به خود می داند ، تحریک می کند. آمریکا بدیهی است که با روش های مختلف توانایی و قاطعیت خود را برای اقدامی در این منطقه از جهان به نمایش می گذارد. برای نمایش قاطعیت به تصمیمات سخت و خشنی نیازمند است که ممکن است درگیری جدی را باعث شود.
پنتاگون با افزایش فعالیت های خود در منطقه ی دریای چین جنوبی چه اهدافی را دنبال می کند؟ کارشناس نظامی کنستانتین سیوکوف در این باره می گوید:
آمریکایی ها به چین نشان می دهند که آنها قصد دارند بعدا هم در این منطقه تسلط خود را تضمین نمایند. دومین مسئله ای که آنها قصد دارند به چین نشان دهند فشار نظامی است و به معنای آن است که چین از تلاش برای حمایت روسیه در خاور میانه دست بکشد. چین در حال حاضر به طور فعال سعی دارد نفوذ نظامی خود را در منطقه ی خاور میانه و آفریقای شمالی افزایش دهد. سومین مسئله این است که بخشی از استراتژی مشترک آمریکا ، چین را به عنوان مخالف اصلی می شناسد. در این شرایط حضور کشتی های آمریکایی در دریای چین جنوبی بخشی از این استراتژی محسوب می شود.
در کناراعتراضات دیپلماسی در خصوص نقض تمامیت ارضی چه چیزی ممکن است عکس العمل چین برای ورود ناوشکن های آمریکایی به محدوده ی آب های دریای چین جنوبی باشد. ویکتور یسین، مشاور تیم ارتش موشکی استراتژیکی نیروی هوایی روسیه در این باره می گوید:
بعید نیست که چین ممکن است کشتی های خود را به آنجا بفرستد تا امکانات و توانایی آمریکایی ها را برای نزدیک شدن به این جزایر محدود سازد اما فکر نمی کنم که کار به درگیری مستقیم کشیده شود. چین می کوشد که ناوگان دریایی نظامی خود را توسعه داده و امکانات جنگی و فن آوری تاکتیکی آنرا افزایش دهد. یکی از جهات اصلاحات برای نیروهای مسلح چین در واقع تجهیز قطعات دریایی است. در واقع این نه تنها تکمیل کشتی ها با تسلیحات معمولی بوده بلکه تولید زیردریایی های نظامی جدید و از جمله با هدف استراتژیکی با موشک هایی بالستیکی با دوربرد بین قاره ای است.
کارشناسان همچنین خاطر نشان می کنند که چین ممکن است کشتی های آمریکایی را با هواپیماهای نظامی خود که قابلیت حمله دارند همراهی نماید. این بار طرف چینی ، ناوشکن آمریکایی را تحت نظارت گرفته و به خدمه هشدار داده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала