گزارش و تحلیل

حمص در جستجوی راه‌های آشتی

© Sputnik / Mikhail AlaeddinРазрушения в городе Хомс в Сирии
Разрушения в городе Хомс в Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روحانیون برجسته و نمایندگان مذاهب و فرقه های مختلف سوریه در جریان کار کمیته آشتی و گفت و گو ها طرق جلوگیری از خصومت مذهبی در حمص را بررسی می کنند. حمص – قلب سوریه در مرکز این کشور قرار دارد و دارای ساختار جمعیتی بسیار رنگارنگ است و این امر ایجاب می‌کند که میان نمایندگان ادیان و گروه‌های مذهبی متفاوت گفت و گو برقرار شود.

شیخ محسن الخدیر یکی از اعضای کمیته آشتی حمص که از 2011 عمل می‌کند در مصاحبه با «اسپوتنیک» در باره چگونگی فرایند برقراری دیالوگ به قصد جلوگیری از رویارویی مذهبی در حمص تعریف کرد. الخدیر تأکید کرد: «ما در فعالیت مان چند هدف را دنبال می‌کنیم و یکی از آن‌ها راه اندازی گفت و گو، تأمین روابط استوار میان تمامی اقشار حامعه صرف نظر از اعتقادات مذهبی و تعلق آن‌ها به این یا آن فرقه است». به گفته وی، در قالب این هدف اعضای کمیته ما به نقاط داغ کشور دارای موقعیت متشنج سیاسی، اجتماعی و نظامی سفر می‌کنند و ضمن معاشرت با نمایندگان اقشار و جناح های مختلف جامعه و طرف‌های درگیر در اختلاف تلاش می‌کنند گفت و گو را برقرار کرده و برای این کار زمینه فراهم می آورند.

الخدیر تأکید کرد که حمص به آماج تاثیرگذاری از خارج که تخم خصومت میان مذاهب را می‌پاشد تبدیل شده وی در ادامه گفت: «ما برای جدا کردن اهالی حمص از نفوذ خارجی ها تمام هم خود را بکار می بریم. نمی‌شود اجازه داد تا تفاوت های مذهبی بر زندگی سیاسی اثرات منفی بگذارند و آنها نباید علت بروز اختلافات مسلحانه در جامعه شوند. هم اینک اشتباهات زیادی رخ داده است و این واقعیت است. ولی ما باید علت و منبع آنها را بفهمیم. فقط با «انجام این کار، ما میتوانیم مساعی خود را باهم متحد سازیم و همه تفاوت ها را کنار بگذاریم که مانع از راه اندازی گفت و گو ها می شوند و بر پایه نقطه نظرهای مشترک خود بحث نمائیم. ما کوشش می‌کنیم همزیستی با پیروان همه مذاهب و فرقه ها و گروه‌های مذهبی را در سرزمین خود برقرار کنیم».

شیخ محسن الغدیر میگوید: «مقصر کردن مردم به خاطر تعلق آنها به ادیان و جریانات دیگر مذهبی به معنای دخالت در امور الهی است. من بعنوان یک روحانی باور دارم که ابواب بهشت بروی همه پیروان راه حق صرف نظر از تعلقات دینی شان باز است. انسان همیشه می تواند راهی را که به خدای متعال منتهی می‌شود پیدا کند. مهمترین چیزی که از انسان در روی زمین طلب می‌شود زندگی کردن با تقوا در صلح و تفاهم با مردم دور و ور است».

شیخ الخدیر خاطرنشان ساخت:"بدبختانه، تا به حال هم تعداد زیادی مردم بی گناه، زنان و کودکان کشته شدند. ما باید سلاح زمین گذاشته و گفت و گوهای صلح را آغاز کنیم. پسر من را نیز کشتند. ولی من نمی توانم و حق ندارم تحت تائثر احساس تنفر و انتقام جویی قرار گیرم و این حلقه بسته خشونت را ادامه دهم. ما سعی می‌کنیم که این مساله را به مردم توضیح دهیم. ما با نمایندگان همه اقشار اجتماعی ملاقات می‌کنیم و هدف ما راه برقراری معاشرت و برپایی گفت و گوی مردم با با همدیگر است».


به موازات ابتکارها جهت برقراری مذاکرات میان ارتش سوریه و گروه های مسلح، اعضای کمیته آشتی همراه با ساختارهای سازمان ملل متحد مقیم این شهر و سازمان های محلی نوعدوستانه به این خاطر سعی و کوشش می‌کنند که تنش‌ها و بی اعتمادی و اعتقادات نادرستی که تا به حال در بین اهالی حمص احساس می‌شود از بین بروند.

نمونه چنین فعالیت‌ها ناهار های خیریه مشترک است که سازمان های محلی اجتماعی آن‌ها را تحت شعار «عذاخوری مشترک ما را باهم متحد می سازد» ترتیب می دهند. در این ناهار ها کل اهالی حمص بدون استثناء صرف نظر از تعلقات عقیدتی و دینی خود می‌توانند شرکت کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала