گزارش و تحلیل

اقتصاددان: به نظر می‌رسد سقوط نرخ نفت پایانی ندارد

© Flickr / Paul Lowryایران از دیدار فوق العاده اپک استقبال می کند
ایران از دیدار فوق العاده اپک استقبال می کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نفت روز بروز بیشتر ارزان می شود. به گزارش رسانه‌های جهانی قیمت نفت خام در 15 ماه اخیر 70 درصد کاهش یافته و به سرحد بی سابقه نازلی رسیده است.

چه چیز در حال حاضر ارزان‌تر است نفت یا آب؟ می‌دانیم که قیمت آب آشامیدنی پایین نیست. بطری19 لیتری آب حدود 15 دلار می‌ارزد و اگر هیمن مقدار نفت بود برای خریدار 5 دلار تمام می شد. می‌شود تصور کرد که الان اقتصاد های وابسته به نفت در چه حالتی قرار دارند

آیا وضع بازار نفت ممکن است بدتر شود و آیا سقوط نرخ نفت پایانی دارد؟ اقتصاددان «پاتریک یانگ» می‌گوید که «این احساس وجود دارد که ما داریم از پرتگاه به دره ای بدون ته سقوط می کنیم. مانند آخر فیلم «جنگ ستارگان» است یا فیلم دیگری هنگامی که قهرمانش به دره افتاده و برای همیشه ناپدید شد. حالا هم همین احساس به ما دست می دهد».

این کارشناس تأکید کرد: «ما شاهد آن بودیم که قیمت نفت که تا همین چندی پیش بشکه ای 100 دلار بود ناگهان به سرحد امروزی رسید و پایان این روند دیده نمی شود. برخی می‌گویند که نرخ نفت می‌تواند تا بشکه ای 10 دلار برسد. این چشم انداز انسان را به وحشت می اندازد».

به عقیده پاتریک یانگ پدیده سقوط نرخ نقت — یک جریان بسیار معمول است. زیرا الان بازار از عرضه نفت اشباع شده است.

این کارشناس در توضیح گفت: «امارات عربی متحده و عربستان سعودی بصورت دیوانه وار نفت تولید می کنند؛ عراق چنان مقادیر نفت را استخراج می‌کند که در آن کشور آنرا به علت جنگ داخلی و دیگر مسایل ندیده بودند، دیگر کشور ها نیز با میل و رغبت به استخراج نفت پرداختند. تولید کنندگان کوچک در ایالات متحده که جای خود دارند. این استادان فرکینگ بطور غیر مترقبه از نمی‌دانیم کجا ظاهر شدند و بلافاصله در بازار های نفتی به بازیگران عمده بدل شدند.

به عقیده یانگ ریشه این مساله در عدم توازن میان عرضه و تقاضا نهفته است. او می‌گوید که جریان سال‌های 1970 — 1980 هنگامی که اعضای اوپک جمع می‌شدند و نرخ نفت را تعیین می‌کردند دیگر هیچ وقت تکرار نخواهد شد.


 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала