گزارش و تحلیل

اتحادیه اروپا به چین افسار کوتاه زده است

© Sputnik / Alexandr Demyanchukیوآن چین
یوآن چین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در شرایطی که آلمان مقابل غول آسیا متحمل شکست شده، اتحادیه اروپا حاضر نیست اقتصاد بازاری چین را به رسمیت بشناسد.

روز چهارشنبه کمیسیون اروپا شش ماه دیگر برای بررسی این مساله و تدوین پیشنهادات رسمی به کشورهای عضو این کمیسیون درخواست زمان کرد. بروکسل این تصمیم را در شرایطی گرفته که شرکت پتروشیمی ملی چین درباره خرید هلدینگ ماشین سازی  کرااوس مافی آلمان در ازای یک میلیارد دلار صحبت می کند.

نزدیک به 15 سال است که کشورهای اتحادیه اروپا درباره اعطای جایگاه اقتصاد بازاری به چین بحث می کنند. در نشست های متعدد چین — اتحادیه اروپا و در دیدارهای دوجانبه سران کشورها نیز این مساله به دفعات طرح شده است. علاوه بر این در دستور کار روز 13 ژانویه نشست عمومی کمیسیون اروپا این مساله برای اولین بار مطرح شده بود.

فرانتس تیمرمانس معاونل اول کمیسیون اروپا بعد از پایان جلسه در نشست خبری به این موضوع پرداخت. به رسمیت شناختن اقتصاد بازاری چین با موضوع توسعه اقتصادی اتحادیه اروپا و چشم انداز تجارت بین الملل در ارتباط است. کمیسیون اروپا باید این مساله را از همه نظر به ویژه تاثیر گذاری آن بر بازار اشتغال اروپا بررسی کند. کمیسیون اروپا و وزارتخانه های آن باید چند ماه برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز زمان صرف کنند. طبق اسناد موجود، توصیه های رسمی نیز برای نیمه دوم سال 2016 آماده می شود.

تحریکات حول چین و اتحادیه اروپا با وجود آمریکا بیشتر می شود. در دسامبر 2015 امریکا بروکسل را از این مساله کمی ترساند. زیرا با اعلام اقتصاد بازاری در چین، کالاهای امریکا و اتحادیه اروپا دچار افت قیمت می شوند. عدم تمایل اتحادیه اروپا به برداشتن گام های جدید در آزادسازی مناسبات اقتصادی با شریک دوم تجاری خود یعنی ایالات متحده امریکا به خاطر نگرانی های موجود نسبت به خرید سهام استراتژیک اتحادیه اروپا توسط چین است. چین از مدتها مشغول مبارزه با موانع قرار گرفته از سوی اتحادیه اروپا در بازار خود است و در سال های اخیر بسیاری از شرکت های نامدار در اتحادیه اروپا را در خود حل کرده است.

10 ژانویه کنسرسیوم سرمایه گذاران چین از جمله شرکت پتروشیمی ملی چین موافقت خود را با خرید هلدینگ کرااوس مافی آلمان در ازای پرداخت یک میلیارد دلار اعلام کرد. این مبلغ شامل بدهی های غول آلمان و تولید کننده تجهیزات برای فراوری مصنوعات و پلاستیک نیز می شود. قرار است این معمله در نیمه اول سال 2016 انجام بگیرد و بزرگترین سرمایه گذاری چین در اقتصاد آلمان محسوب می شود.

در سال 2015 شرکت پتروشیمی ملی چین شرکت تولید کننده لاستیک ماشین Pirelli & C ایتالیا را در ازای 7،7 میلیارد دلار خریداری کرد. این معامله رکورد جدیدی در معاملات خارجی چین از سال 2012 به ثبت رساند.

در آلمان راجع به قوی شدن حضور چین در بازار محلی سوالاتی طرح می شود. ولادیسلاو بیلوف مدیر مرکز مطالعات آلمان از انستیتوی اروپا می گوید: «آلمان از سرمایه گذاری چین ترسی ندارد، سایر کشورها و از جمله بریتانیا نیز واهمه ندارند. به نظر من چینی ها به مساله مدیریت و سرمایه انسانی و همچنین فناوری های جدیدی که در چارچوب سرمایه گذاری خود خریداری می کنند، دقت ویژه ای دارند. شرکت های چینی امکانات مالی خوبی دارند. این شرکت ها پول و تجربه کافی برای توسعه سرمایه گذاری خارجی خود دارند. این جریان کاملا منطقی است. چین در مسیری حرکت می کند که کشورهای دیگر در گذشته رفته اند. به همین خاطر سرمایه گذاری مستقیم چین یک جریان طبیعی در ملی سازی اقتصاد چین و شرکت های چینی است. ضمن اینکه شرکت المانی کرااوس مافی نه فقط از نظر نوع فعالیت ماشین سازی بلکه به خاطر مجموعه فعالیت های صنایع نظامی مورد توجه چین قرار گرفته است».

خوآن وِیپین استاد انستیتوی اقتصاد دانشگاه ملی می گوید: «شرکت ملی پتروشیمی چین از 500 شرکت بزرگ دنیاست و خرید شرکت آلمان به منظور توسعه ملی سازی اقتصاد و استراتژی تعریف شده برای این شرکت است. خرید این شرکت آلمانی به معنای منزوی کردن آن نیست، چین در گذشته نیز شرکت های بزرگ فرانسوی، بریتانیایی، ایتالیایی و اسراییلی را خریداری کرده است. از نظر اقتصادی نیز می توان گفت که این شرکت می تواند وظایف را برعهده خود گرفته و با دستیابی به تکنولوژِ آن از سهم بازار شرکت آلمانی بهره برداری کند و هر دو شرکت توسعه پیدا کنند. بنابراین زمینه خوبی برای توسعه پتروشیمی ملی چین فراهم می آید»

پتروشیمی چین شرکت آلمانی کرااوس مافی را از یک شرکت سرمایه گذاری کانادایی به نام اونکس کروپ خریداری کرده است که از سال 2012 مالک آن می باشد. پتروشیمی چین برنامه های بلندمدتی برای سرمایه گذاری دارد. کرااوس مافی بعد از انجام معامله نیز به فعالیت های خود در مونیخ ادامه خواهد داد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала