گزارش و تحلیل

خروج اورانیوم غنی شده از ایران

© AP Photo / Vahid Salemiچهارگزینه حل مساله ذخایر اورانیوم کم غنای ایران در مذاکرات وین
چهارگزینه حل مساله ذخایر اورانیوم کم غنای ایران در مذاکرات وین - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تهران ثابت کرد که تعهدات خود را بطور جدی و قاطعانه اجرا می کند.

خروج اورانیوم غنی شده از خاک  ایران به روسیه که 28 ماه دسامبر  به پایان رسید، اجرای نقشه عمل مشترک  قابل قبول برای همه  در باره حل و فصل  اوضاع پیرامون  برنامه  هسته ای ایران  را به « خط پایان» می رساند که  14 ماه ژوئیه در وین به تصویب رسید.  در گزارش  منتشره وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه  از این موضوع صحبت می شود.  در عین حال،  انتظار می رود که  تهران در عوض آن،  اورانیوم طبیعی دریافت خواهد کرد.  شایان ذکر است  که خروج اوارنیوم  از ایران با شرکت فعال  روسیه انجام شد و  تهران بدین ترتیب یکبار  دیگر ثابت کرد که در اجرای تعهدات خود، بطور جدی و قاطعانه برخورد می کند.

در عین حال،  با وجود مناسبات متقابل  دشوار آمریکا  و ایران  طی کل فرایند  مذاکرات  در رابطه با حل و فصل  مسأله  اتمی ایران،  خبر مربوط به خروج کامل اورانیوم غنی شده  از ایران  از طرف آمریکا  با نظر مثبت  پذیرفته شد.  جون کری وزیر امور خارجه  آمریکا  حمل ونقل  اوراینوم غنی شده  از ایران به روسیه را  گام مهمی  در راه اجرای  تمام تعهدات از طرف تهران  در چارچوب  موافقت نامه  حاصله  در باره  برنامه هسته ای  ایران در وین  نامید.

سجاد طائری ، تحلیل گر سیاسی شبکه اطلاعاتی — تحلیلی ایرانی در مصاحبه با مارینا الشعلان، خبرنگار « سپوتنیک پرشین»  با تفسیر این رویداد،آن را  به عنوان  اولین مرحله  اجرای نقشه عمل مشترک قابل قبول  برای همه  نامید و اینکه این مهم  باعث تسریع اجرای  یکی دیگر از  توافق های حاصله در وین — لغو تمام تحریم ها بر علیه ایران — خواهد شد.

سجاد طائری  متذکر شد  که خط مشی روسیه  در فرایند مذاکرات  در باره برنامه هسته ای ایران  و  در اولین مرحله  اجرای نقشه عمل  مشترک قابل قبول برای همه  بلاتغییر و سازنده بود. روسیه همیشه  تعهدات خود را  اجرا کرده  و  از منافع ملی  جمهوری اسلامی ایران  در چارچوب  حقوق بین المللی  در  صحنه جهانی  دفاع کرده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала