گزارش و تحلیل

روسیه ابتکار مشارکت اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری شانگهای با اتحادیه کشور های جنوب شرقی آسیا را پیش کشیده است

© Sputnik / Ekaterina Shtukina /  مراجعه به بانک تصاویر Официальный визит премьер-министра РФ Д.Медведева в КНР
Официальный визит премьер-министра РФ Д.Медведева в КНР - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دمیتری مدودف نخست وزیر روسیه در نشست سران دولت های کشور های عضو سازمان همکاری‌های شانگهای در «جن جو» روز سه شنبه اعلام کرد که روسیه پیشنهاد می‌کند مشورت های اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان شانگهای با اتحادیه کشور های جنوب شرقی آسیا در باره تشکیل مشارکت اقتصادی بر پایه اصول برابر حقوقی و احتساب منافع همدیگر بر پا شود.

به عقیده وی در درجه اول لازم است بر مسائل حفاظت از سرمایه‌گذاری ها و تدوین حرکت بهتر اجناس از مرز ها و ایجاد استاندارد های فنی مشترک برای محصولات متمرکز شود.

گفتنی است که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه سوم دسامبر در یپام سالانه خود به مجلس فدرال این کشور ایده مشارکت تجاری- اقتصادی در فضای این سه اتحادیه را مطرح کرد. حالا نخست وزیر کشور ما با مشخص کردن این اندیشه پیشنهاد کرد که کار از حفاظت از سرمایه‌گذاری های مشترک و محو دیوار های گمرکی و عمومی کردن استاندارد های اجناس آغاز شود.

مطلب سر تشکیل مکانیسم همکاری‌ها در فضای لا اقل 18 کشور است. این کشور ها از نظر قدرت خرید، حدود یک سوم اقتصاد جهانی را تشکیل می دهند. به زودی تعداد آن‌ها به حساب ورود هند و پاکستان به عضویت سازمان شانگهای افزایش خواهد یافت. در چشمانداز ایران هم عضو این سازمان خواهد گردید.

برای ایجاد مشارکت جدید تجاری- اقتصادی در فضای اور اسیایی مقدمات وزینی وجود دارد. در حال حاضر بین اتحادیه کشور های جنوب شرقی آسیا و سازمان شانگهای، روابط مشارکت برقرار شده است. این‌گونه مناسبات همچنین میان روسیه — هسته اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه کشور های جنوب شرقی آسیا هست. روابط تنگ میان روسیه و چین همکاری‌ها بین اتحادیه اقتصادی اوراسیا و اتحادیه کشور های جنوب شرقی آسیا را مستحکم تر می‌سازد. «ویکتور سومسکوی» محقق انستیتو روابط بین‌المللی مسکو به این نکته توجه کرده، در باره گام های اول ممکنه در اجرای ابتکار روسیه چنین گفت:

برای پیاده کردن این طرح انجام کار های مقدماتی تحلیلی فراوان ضرورت دارد تا برای برگزاری مذاکرات پرمحتوای مربوطه پیش درآمد ها فراهم شود. به نظرم این یک ایده آینده دار است ولی برای پیاده کردن آن وقت زیادی لازم است. این را هم باید در نظر داشت که تا به حال نقشه های همگرایی متعددی برای همگرایی با آسیا مطرح شده است. ولی باید طرح ها و نقشه های کاملاً مشخص همکاری‌ها را پیشنهاد کرد. به عبارت دیگر به این ایده باید جنبه مشخص داده شود.

یکی از راستا های کار های احتمالی — پیشبرد مشترک ساختار زیربنایی حمل و نقل است. دمیتری مدودف به صلاح بودن تمرکز نیرو در این راستا عطف توجه کرد. «لی کچیانگ» نخست وزیر چین از وی طرفداری کرده و از کشور های عضو سازمان شانگهای دعوت نمود که در قاره اوراسیا شبکه حمل و نقل واحدی ایجاد شود. این ابتکار در حکم تکمیل آن مساعی می‌باشد که چین و اتحادیه کشور های جنوب شرقی آسیا حهت اتصال جاده ها و راه‌های ریلی خود بکار می برند.

دمیتری مدودف ضمن اعلام ابتکار خود در نشست سازمان همکاری‌های شانگهای به خطر متلاشی شدن معماری کنونی روابط بین‌المللی تجاری از طریق ایجاد مناسبات اختصاصی و تشکیل همه گونه مشارکت ها اشاره کرد.

به عقیده محقق آکادمی دیپلماتیک چین ابتکار روسی برای چین بسیار جالب است. او گفت:

برای چین اتصال این سه ساختار بر پایه برابری و سود متقابل بسیار جالب است و دمیتری مدودف به این نکته عطف توجه کرده. این همان اصولی است که بسیاری کشورها بر پایه آن‌ها همکاری می کنند. چین نیز دارد مناسبات تراز نوین بر پایه همکاری و سود مشترک را برقرار می کند. ابتکار چینی معطوف به برقراری مناسبات بین‌المللی جدید، با گفته‌های دمیتری مدودف هماواز است. ما همیشه به مهم بودن سود متقابل هنگام همکاری اشاره می کردیم. به این خاطر اتصال این سه سازمان یک راستای مهمی برای روسیه، کشور های منطقه و چین است. بعلاوه در روند همکاری باید اصول و چارچوب های بر قرار شده را رعایت کرد. من بر آن هستم که اصول چینی با هدف تشکیل مناسبات جدید میان کشور های بزرگ و اصولی که مدودف آن‌ها را فرمول بندی کرد اصولی می‌باشند که چارچوب همکاری در قالب ابتکار مشترک چین و روسیه را تشکیل می دهند.


 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала