گزارش و تحلیل

آیا آمریکا برای جنگ با روسیه آماده است؟

© AP Photo / Lefteris PitarakisАвиаудары по Сирии
Авиаудары по Сирии - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هواپیما های ائتلاف ضد تروریستی آمریکایی بار متناوب «اشتباها» مواضع ارتش دولتی سوریه را بمباران کردند. در این هنگام سیاستمداران و دیپلمات های آمریکایی با نیروی تمام تلاش می‌کنند سران اتحادیه اروپا را قانع کنند که آن‌ها تحریمات جدید را علیه روسیه وضع کنند.


تفسیر «آندره ایوانوف» کارمند ارشد ملی مرکز تحقیقات بین‌المللی انستیتو روابط بین‌المللی وابسته به وزارت امور خارجه روسیه در این باره چنین است:

«در روسیه دوست دارند از روسای جمهوری آمریکا انتقاد کنند که آن‌ها یکی می‌گویند و چیز های دیگر را انجام می دهند. ولی در برخی موارد گفتار و عمل شان یکی است. چندی پیش پرزیدنت اوباما اظهار داشت که داعش و روسیه را دشمن اساسی بشریت می‌داند و حالا، هم علیه داعش و هم علیه روسیه و متحدانش می جنگد.

آمریکا با وجود مخالفتش با  داعش در حرف ، رفتارش شبیه شعبده بازان است - اسپوتنیک ایران
آمریکا با وجود مخالفتش با داعش در حرف، رفتارش شبیه شعبده بازان است
 آمریکایی ها حتی در آغاز عملیات هوایی علیه داعش در سوریه اتفاقاً به مواضع ارتش دولتی آن کشور در دیر الزور دو ضربه وارد کردند و زوز یک‌شنبه گذشته هم بر اثر حمله هواپیماهای ائتلاف سه سرباز سوریه کشته شده و 16 نفر دیگر جراحاتی بر داشتند. روز جمعه، 11 دسامبر نیز 3 نفر کشته و 30 نفر دیگر زخمی شدند. باور کردن به اینکه آن ضربات اشتباهی بودند دشوار است. تا چه رسد به اینکه پنتاگون پس از حادثه اول اعلام کرد که اصلاً هیچ حمله هوایی ائتلاف در آن زمان و در آن ناحیه نبود. به نظر می‌رسد که آمریکا به بهانه مبارزه با داعش سعی می کند ضرر حد اکثری به نیروهای مسلح بشار اسد برساند.

آمریکا به روسیه نیز حمله می‌کند ولی عجالتاً از طریق غیر نظامی. در حال حاضر سیاستمدازان و دیپلمات های آمریکایی زیاد به ارپا سفر می‌کنند و سران آنرا متقاعد می‌سازند که تحریمات ضد روسی را بدون هیچ گونه بحث‌ها تمدید و یا سخت تر کنند. آن‌ها بهانه بسیار عجیبی ارائه می‌دهند و می‌گویند که مسکو گویا مایل نیست به تحزیه طبان جنوب شرق اوکراین فشار وارد کند تا زورگویی در این ناحیه پایان یابد.

Сирийский флаг на фоне разрушенного дома в сирийском городе Маалюля - اسپوتنیک ایران
وزارت خارجه سوریه خبر حمله هوایی ائتلاف غرب را به شورای امنیت داد
 در ضمن مسئولیت تیره شدن اوضاع در دونباس بر عهده نظامیان اوکراینی است که به تیراندازی به مواضع نیروی مردمی دونباس و قصبات مسکونی آنجا شدت بخشیدند. باز هم افراد بی‌دفاع به هلاکت می رسند. از این گذشته کی یف سلاح های سنگین خود را در نزدیکی نواحی زیر کنترل دونباس و کریمه متمرکز می سازد. هیچ بعید نیست که اعمال جدی تحریک آمیزی در دست تدارک باشد. آیا آمریکا خواهد خواست آنرا متوقف کنند؟ در ماه اوت 2008 آن‌ها به میخایل سااکاشویلی دستنشانده خود هشدار ندادند که از عملیات خونین در استیای جنوبی خودداری کند و در پی آن ارتش گرجستان تار و مار شد. آیا در حال حاضر هم آمریکا به این‌گونه مسایل با اوکراین احتیاج دارد؟ بویژه پس از آنکه فرمانده کل قوا در برابر روزنامه نگاران اعلام کرد که امکان دارد که موشک های بالدار «کالیبر» به کلاهک های جنگی هسته ای مجهز شوند. ممکن نیست که این گفته‌ها را در واشنگتن نشنیدند.

ظاهراً آمریکا از بیدادگری هایی خسته شد که زیردستانشان در کی یف راه می اندازند. تصادفی نیست که جو بایدن معاون رئیس جمهور آمریکا هنگام سفر اخیر به کی یف در باره مطلوب بودن فدرالی کردن اوکراین بعنوان وسیله حل بحران سیاسی در آن کشور صحبت کرد. یادتان باشد که فدرالی کردن همان طرحی است که دونباس در راه آن می کوشید و حالا واشنگتن این موضوع را پیش می کشد.

زمانی وینستون چرچیل متذکر شد که آمریکایی ها هر طوری شده به راه حل درستی دست خواهند یافت. ولی فقط پس از آنکه همه راه حل‌های نادرست را امتحان کنند و مرتکب ریخته شدن سیل های خون شوند. متأسفانه آمریکا در خصوص سوریه هنوز هم از تصمیم های درست دور است. شاید سخنان رئیس جمهور روسیه در باره نصب احتمالی کلاهک های هسته ای بروی موشک های «کالیبر» به آمرکایی ها کمک کند تا در مجرای صحیحی به تعمق بپردازند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала