گزارش و تحلیل

اشتباه راهبردی اردوغان در تحریک روسیه برای ارائه شواهد خرید نفت از داعش – قسمت اول

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر اردوغان
اردوغان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که در صورت اثبات معامله نفتی آنکارا با گروه تروریستی "دولت اسلامی" ، آماده است تا از مقام خود استعفا دهد .

بنا به گزارش خبرگزاری ریانووستی، رهبر ترکیه در نشست بین المللی تغییرات آب و هوایی در پاریس به خبرنگاران گفت: "این اتهام که ترکیه از گروه داعش نفت می خرد، غیر قابل قبول و غیر اخلاقی است. بیان چنین موضوعاتی کفایت نمیکند و نیاز به ارائه مدارک است. اگر چنین اسنادی وجود دارد باید ارائه شوند و اگر این حقیقت ثابت شود من در مقام خود باقی نخواهم ماند ".

پوتین حادثه گروگان گیری در باماکو را به رییس جمهور مالی تسلیت گفت - اسپوتنیک ایران
پوتین: ترکیه سوخو 24 را برای تامین امنیت صادرات نفت داعش سرنگون کرد
 این اولین بیانیه بحث برانگیز رهبر ترکیه، که اقداماتش در سوریه، از طرف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از پشت خنجر زدن توسط "حامیان تروریست ها" نام گرفت، نیست. حقایقی وجود دارد که ادعای آنکارا بر عدم مشارکت ترکیه در عرضه نفت استخراجی از قلمروی تحت اشغال تروریست ها را زیر سوال می برد. خبرگزاری اسپوتنیک توجه شما را به اولین بخش از شواهد جلب می کند.
تصاویر ماهواره ای
در نشست سران کشورهای گروه 20 در آنتالیای ترکیه، روسیه، مقیاس و ابعاد تجارت نفتی تروریست های "دولت اسلامی" را به رهبران جهان، گزارش داد. بنا به اظهارات ولادیمیر پوتین، تانکرهای حمل نفت "همچون زنجیره ای از افق فراتر می رود". رئیس جمهور روسیه گفت: "آنها به مانند لوله نفت زنده هستند. ما آنها را از هوا مشاهده می کنیم و می بینیم که این خودروهای نفتکش کجا می روند. آنها روز و شب به سوی ترکیه در حرکتند".
تحقیقات گاردین
گفته های پوتین، نویسنده روزنامه انگلیسی گاردین را مجبور به انجام تحقیقات شخصی کرد. در نهایت او به این نتیجه می رسد که رابطه بین مقامات ترکیه و «دولت اسلامی» را حتی می توان در میان حامیان رژیم اردوغان، دنبال کرد.
به قلم نویسنده، در سال 2012، هنگامی که جهادگرایان سفر خود را به سوریه آغاز کردند، حضور خود را در تمام مسیر آشکارا به نمایش گذاشتند و حتی این فکر را هم نکردند تا خود را از دید دیگران مخفی نگهدارند. آنها به طور منظم در هتل های ترکیه و کافه ها گرد هم جمع می شدند. در نتیجه، دیپلمات های اروپایی به این نتیجه رسیدند که مقامات ترکیه نسبت به اسلام گرایان افراطی دلسوزی کرده، و آنها با سفر به سوریه با بشار اسد، رهبر آن کشور مبارزه می کنند.
ترکیه – حامی تروریسم - اسپوتنیک ایران
ترکیه – حامی تروریسم
 بر اساس گزارش این روزنامه، بازرگانان ترکیه با قاچاقچیان نفت از داعش قرارداد بسته و از این طریق هر هفته "خزانه" تروریست ها حداقل 10 میلیون دلار درآمد دارد. بر اساس اظهارات اعضای بلندپایه داعش به گاردین، مقامات ترکیه تصمیم گرفتند تا در امور آنها دخالت نکنند.
علاوه بر این پس از نابودی تروریست ابوسیاف، مسئول تجارت نفتی داعش، از مخفیگاه او اطلاعاتی مبنی بر ارتباط داشتن اعضای ارشد گروه های تروریستی با تنی چند از مقامات ترکیه ای کشف شد.
حمله ترکیه به سوخو — 24 روسیه
همانطور که پیش تر خانم آنا گلازُوا، رئیس مرکز آسیا و خاورمیانه، موسسه مطالعات استراتژیک روسیه در مصاحبه با راشا تودی اشاره داشت ، بمب افکن های روسی چند روز پس از بمباران قاچاق نفت سوریه، به دیگر کشورها از جمله ترکیه مورد هدف و سرنگونی قرار گرفت.
وی می گوید: "به جرات میتوان گفت که عبور چنین حجمی از نفت نمی تواند از دید رهبری ترکیه به دور بماند. بنابراین، رهبران ترکیه به نحوی در این کسب و کار دخیل هستند".
سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه همچنین گفت که ترکیه پس از بمباران کاروان های نفتی تروریستها توسط هواپیماهای روسی، واکنش عصبی از خود نشان داد. لاوروف اظهار داشت: "البته به سختی می توان این را تصادفی دانست که بعد از آن، واکنش همسایگان ترک ما بسیار، بسیار عصبی شد".

ادامه دارد….

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала