گزارش و تحلیل

رژیم اردوغان از حمایت گروه افراطی «گرگ های خاکستری» برخورداراست

© AP Photo / Burhan Ozbiliciرژیم اردوغان از حمایت گروه افراطی «گرگ های خاکستری» برخورداراست
رژیم اردوغان از حمایت گروه افراطی «گرگ های خاکستری» برخورداراست - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ویدیو ی درج شده در اینترنت سرکرده گروه باصطلاح ترکمن های میانه رو مستقر در شمال سوریه دیده می شود. آن‌ها ادعا می‌کنند که در تیرباران ددمنشانه خلبان سوخو- 24 روسی شرکت کردند.

این خلبان خود را از جنگنده ساقط شده بوسیله نیروی هوایی ترکیه در نزدیکی مرز سوریه پرت کرده بود. کاربران فعال اینترنت و وبلاگ نویسان بلافاصله به این نکته توجه کردند که آن شبه نظامی از میان ترکمن های سوری، نه فرد سوریه و نه ترکمن است.

بنا به داده‌هایی که در دست است، وی فرد ترک و اسم او آلپ ارسلان چیلیک و فرزند شهردار سابق یکی از شهر ها — رمضان چیلیک است. آر تی تلاش کرد با رمضان چیلیک تماس بر قرار کند تا در باره دست داشتن احتمالی پسر وی در مرگ خلبان روسی صحبت کند. لیکن از موقع انتشار اطلاع در باره پسر او، آقای چلیک نا پدید شد. روزنامه نگاران آر تی موفق شدند با نماینده حزب سیاسی او متعلق به جناح راست ملی‌گرا صحبت کند.

وی به آر تی گفت: «شما دو اسم را ذکر کردید. در باره رمضان چیلیک باید گفت که او شهردار بود و حزب ما او را برگزیده و این یگانه رابطه او با ما ست. این یگانه چیزی است که من می‌توانم الان بگویم».

 چیلیک پسر در عکس‌های متعدد منتشر شده در شبکه در بین افراد مسلح قرار دارد. آن‌ها احتمالاً همرزمان او هستند. آن‌ها با یک علامت خودویژه سلام می کنند. این علامت از آن «گرگ های خاکستری» دارای شهرت شومی است که مرتکب بسیاری اعمال ددمنشانه شده بودند.

ترکیه – حامی تروریسم - اسپوتنیک ایران
ترکیه – حامی تروریسم
 آن‌ها در 1978 در شهر قهرمان مرعش 150 نفر از فعالین سیاسی چپ را به خون کشیدند و در 1981 با سوءقصد به جان ژان پل دوم پاپ رم در واتیکان جهان را شوکه کردند. همچنین این گروه مظنون به تدارک انفجار ها در آنکارا در 10 اکتبر 2015 است. این انفجار ها هنگام اجتماع صلحطلبان کرد بوقوع پیوستند.

«گرگ های خاکستری» دارای رابطه با قشر عالی حکومت هستند.این گروه جناح شبه نظامی حزب ملی گرایی است که پدر آلپ ارسلان چیلیک عضو آن می باشد. ظاهراً ملی گرایان با حزب اردوغانی عدالت و توسعه مرتبط هستند و اغلب به کمک آن می شتابند.

حزب ملی گرای «حرکت» فهماند که آماده است به اردوغان کمک برساند اگر مساله امنیت دولتی و یا استقلال کشور مطرح باشد. دولت باغچه لی رئیس حزب حرکت در زمینه تیره شدن روابط با روسیه گفت: «حزب حرکت ملی در این موارد از حکومت به ریاست حزب عدالت و توسعه پشتیبانی می کند. مقامات این کشور حق دارند انظار انتقادی را به زبان بیاورند».

آر تی از آیخان بیلگن سخنگوی حزب پارلمانی چپگرای دمکراسی ملل در باره «گرگ های خاکستری» سؤال کرد. بیلگن چنین تعریف کرد:

«می دانیم که آن‌ها از خواندن «نبرد من» ادولف هیتلر و آثار فیلسوفان ملی گرای ترکیه الهام عقیدتی می گیرند. بهترین مشابه در این مورد کو کلوکس کلان آمریکا در دوره اعتلای فعالیت‌های ملی‌گرا از طرف آن‌ها است. «گرگ ها» در حوادث سیاسی مداخله کرده و در خیابان‌ها روال هایی بکار می‌برند که با سیاست هیچ وجه مشترکی ندارند. این نیروی خشن حزب ملی‌گرا است که در بعضی موارد حتی با سرویس های ویژه ترکیه همکاری می کند».

با احتساب همه این ها این سؤال پیش می‌آید که به چه علتی اعضای دسته مسلح افراطی راستگرا ترکیه را اتفاقاً در صفوف پیکارجویان مقاومت معتدل سوریه قرار دادند؟

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала