گزارش و تحلیل

وعده نواز شریف برای حمایت از هندوهای کشورش

© AFP 2023 / Adem Altanپروژه پاکستان برای واردات برق ایران
پروژه پاکستان برای واردات برق ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نخست وزیر پاکستان آمادگی خود را برای حمایت از تمامی نمایندگان جامعه هندوهای پاکستان در صورت بروز بی عدالتی عنوان کرد.

مناسبات بین هند و پاکستان گرمتر شده است. دلیل این نزدیکی، سخنان اخیر نواز شریف نخست وزیر پاکستان در مراسم جشن دیوالی هندوهاست که در سراسر جنوب آسیا برگزار می شود. نخست وزیر پاکستان آمادگی خود را برای حمایت از تمامی نمایندگان جامعه هندوهای پاکستان در صورت بروز بی عدالتی عنوان کرد.

نواز شریف گفت: «در صورت بروز بی عدالتی در روابط مسلمانان با هندوها، من با مسلمانان مقابله خواهد کرد. در صورت بروز خشونت نسبت به آنها، من طرف هندوها را خواهم گرفت. هندو نیز همچون سایر ادیان است و دین من به من آموخته که از حقوق ضعیفان دفاع کنم. پاکستان کشور همه ماست و من نخست وزیر آن هستم. اگر یک شهروند پاکستان به خاطر بی عدالتی صدمه ببیند، باید به او کمک کرد. وابستگی دینی و قومی اهمیتی ندارد».

افسار کریم ژنرال مستعفی ارتش هند و کارشناس امور پاکستان ضمن ارزیابی مثبت از سخنان شریف در گفتگو با رادیو اسپوتنیک هند گفت: «سخنان درستی است و باید به همین شکل ادامه پیدا کند. اگر چنین شود، پاکستان نه تنها به هند که به تمام دنیا نشان می دهد این کشور بستر اختلاف و دشمنی نیست. این کار تصویر ذهنی همه را نسبت به پاکستان تغییر می دهد. البته این سوال وجود دارد که واقعا چه کارهایی انجام خواهد شد؟ من فکر می کنم که نباید به سخنان نواز شریف شک کنیم و باید منتظر آغازی خوش باشیم».

کارشناسان معتقدند که برگزاری جشن دیوالی در پاکستان که اولین بار در تاریخ این کشور رخ داده و حضور نمایندگان عالیرتبه کشور در این جشن، خود گویای همه چیز است.

سخنان نواز شریف باعث خوشحالی بسیاری از هندوها شد. با وجود اینکه روابط هند و پاکستان همچنان پرتنش است، اما طرفین ظاهرا متوجه شده اند که قدرتهای برخوردار از انبارهای اسلحه کشنده و همسایگان غیرمستقیم هستند و باید به دنبال راهی برای آشتی باشند.  

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала