گزارش و تحلیل

آمریکا و اسراییل اختلافات خود را تا اندازه‌ای برطرف کردند

© AP Photo / Carolyn Kasterآمریکا و اسراییل اختلافات خود را تا اندازه‌ای برطرف کردند
آمریکا و اسراییل اختلافات خود را تا اندازه‌ای برطرف کردند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دیدار روز گذشته باراک اوباما و بنیامین نتانیاهو در کاخ سفید 45 دقیقه بیشتر از وقت در نظر گرفته شده در پروتکل طول کشید.

مهمان اسراییلی پس از آن اعلام کرد که «مذاکرات در محیط سازنده و بسیار کاری جریان داشت». این گفت و گو هم از نظر لحن و هم از نظر محتوا آرام بود و ما ترجیح دادیم به تجسس راه‌های همکوششی بپردازیم و بحث‌ها را ادامه ندهیم». وی فهماند که اسراییل در آینده به اختلاف نظر ها با واشنگتن در خصوص ایران تکیه نخواهد کرد.

باراک اوباما این موضوع را ادامه داده اظهار کرد: «جزو اسرار نیست که ما در مورد مخصوصاً این مساله با نخست وزیر اسراییل اختلاف نظر های جدی داشتیم. ولی ما در این خصوص که باید امکان ایجاد سلاح هسته ای از طرف ایران رفع شود اختلاف نظری نداریم". خبرنگارانی که دیدار سران آمریکا و اسراییل در کاخ سفید را پوشش می‌دادند در خبر های خود به لبخند رهبران دو کشور اشاره کردند.

تا پایان دیدار دو رهبر در واشنگتن مناسبات دو کشور به شدت فاقد نکات مثبت بود و نتانیاهو با همه مساعی که صرف کرده بود نتوانسته است از امضای توافق با ایران و تصویب آن در کنگره آمریکا جلوگیری کند. دیدار با کری در برلین در تاریخ 22 اکتبر نیز امکان نداد که تنش‌ها رفع شوند. باراک اوباما از این امر دلسرد شد که نتانیاهو مسئولیت توسعه اختلاف فلسطین و اسراییل را تنها بر عهده محمود عباس رهبر فلسطین گذاشت و بدین سان نقش واشنگتن را نادیده گرفت که تلاش می‌کند در این اختلاف نقش میانجی‌گری را ایفا کند.

سفر نتانیاهو به واشینگتن برای شکایت از ایران - اسپوتنیک ایران
سفر نتانیاهو به واشینگتن برای شکایت از ایران
 فهرست سوء تفاهمات و جنجال ها در روابط میان آمریکا و اسراییل بر اثر انتصاب ران باراتز به مقام نماینده رسمی کابینه اسراییل دراز تر شد. این مقاله نویس محافظه کار قبل از پیشنهاد مربوطه در وبلاگ فیس بوک خود باراک اوباما و جان کری وزیر خارجه را بطور تحقیرآمیز ارزیابی کرده و اوباما را فرد یهودستیز نامیده و در مورد لیاقت فکری کری شک کرده نوشت توان فکری او با کودک 12 ساله قابل مقایسه است.

نتانیاهو برای اینکه موقعیت بدتر نشود بدون ران باراتز به آمریکا آمد و قبل از پرواز به آمریکا گفت که اختلاف با اوباما را عمیق‌تر نخواهد کرد و کاری خواهد کرد تا روابط راهبردی دراز مدت دو کشور پیشرفت کند. نتانیاهو در نشست کابینه اعلام کرد که «این دیدار برای روشن کردن مساله ادامه کمکرسانی آمریکا به اسراییل در ده سال آینده اهمیت خواهد داشت.

نتانیاهو به محض ورود به آمریکا موضوع همکاری‌های نظامی — فنی با آمریکا را ادامه داده و صریحاً فهماند که آمریکا پس از عقد توافق با ایران باید به متحد کلیدی خود در خاور نزدیک توجه بیشتری مبذول داشته تا نگرانی آن بر طرف شود. نتانیاهو گفت که «نیازمندی های ما جهت تأمین امنیت در ده سال پیش ممکن نیست با حوایج ما برای تأمین امنیت در آینده مقایسه شود».

در حال حاضر اسراییل هر سال 2 میلیاد دلار کمک نظامی از آمریکا دریافت می‌کند ولی توافقی که تحویل سلاح های آمریکا به تل اویو را تأمین می‌کند در 2017 منقضی می شود. دیدار کنونی در واشنگتن این جریان را راه اندازی کرد که در باره عقد توافق جدید ده ساله پیرامون تحویل 50 میلیارد دلار تسلیحات به اسراییل مذاکره آغاز شود.

اگر این توافق در دوره زمامداری اوباما به امضا برسد وی ازسرگیری روابط حسنه با اسراییل را جزو دستاورد های خود دانسته و این مساله را به صاحب جدید کاخ سفید به ارث نخواهد گذاشت.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала