گزارش و تحلیل

دانشمندان: بر اثر تغییر آب و هوا خاور نزدیک ممکن است تا پایان قرن جاری غیر مسکون شود

© REUTERS / Amir CohenЗасуха на берегу Мертвого моря
Засуха на берегу Мертвого моря - اسپوتنیک ایران
اشتراک
به گزارش خبرگزاری «ریا نووستی» یک دانشمند هواشناس در مجله Nature Climate Change نوشت که بر اثر رشد دمای میانگین هوا و رطوبت کشور های حاشیه خلیج فارس می‌توانند حتی تا سال 2070 غیر مسکون شوند

الفاتح الطاهر  کارشناس انستیتوی تکنلوژیک ماساچوست آمریکا بر آن است: «اگر ما به تولید تصاعدی گازهای گل خانه‌ای ادامه بدهیم که امروز این کار را می‌کنیم کشور های حاشیه خلیج فارس از حد بحرانی عبور کرده و برای سکونت انسان غیر ممکن خواهند شد. ما حالا هم شاهد این جریان می باشیم. علت آن تلفیق عوامل ناگوار رطوبت، سطح پهناور خلیج فارس و گرمای بالای هوا است».

این دانشمند و «جرمی پل» همتای او از دانشگاه لویولا  لس انجلس ضمن تجزیه و تحلیل پدیده باصطلاح «حرارت لامپ مرطوب» در طول 100 سال آینده به این نتیجه رسیدند. گفتنی است که دانشمندان به تلفیق دو فاکتور — حرارت محیط زیست و رطوبت همراه «حرارت لامپ مرطوب» می گویند. با نبود منابع سرد کننده اضافی در صورتی که «حرارت لامپ مرطوب» از 35 درجه سانتیگراد بالا برود انسان محکوم به گرم شدن بیش از حد، گرم زدگی و حتی مرگ است. زیرا در این شرایط تعریق انسان و هر موجود زنده دیگری که مانع از گرمش بیش از حد آن‌ها می باشد بر اثر اشباع هوا از رطوبت متوقف می شود.

محاسبات دانشمندان  حاکی از آن است که  کشورهای حاشیه خلیج فارس حتی در سال‌های 70 قرن جاری میلادی از این سرحد خواهند گذشت. اگر سران کشور های عضو سازمان ملل متحد در گنفرانس آب و هوای پاریس در ماه دسامبر نخواهند توانست به توافق برسند و تولید فزاینده گاز های گلخانه ای با آهنگ فعلی ادامه یابد بروز این فاجعه ناگزیر  است.

در مقاله نشریه Nature Climate Change  سپس گفته شده: در این صورت بسیاری شهر های بزرگ و قصبات این منطقه: ماهشهر و بندر عباس ایران و دوحه قطر، دوبی و ابوظبی امارات متحده و  ظهران عربستان سعودی و بسیاری دیگر شهر هایی که درجه حرارت آن‌ها دائماً از 35 درجه بالاتر است متروک خواهند شد. مثلاً در شهر های کویت در آینده درجه هوا در ماه های تابستان از 60 درجه  تجاوز خواهد کرد.

گفته می‌شود که برخی از این مناطق حالا هم مسایل مربوط به گرن شدن آب و هوا را تجربه می کنند. مثلا در ماه ژوئیه امسال دمای هوای روز پاره ای از شهرای ایران و عراق تا  48- 50 درجه سانتیگراد و شب تا 30 درجه می‌رسید و به سرحد خطرناک «حرارت لامپ مرطوب» نزدیک شد.

علت این پدیده تلفیق منحصر بفرد عوامل طبیعی — جغرافیایی منطقه خاور نزدیک است: بر اثر دمای بالا  آب‌های خلیج فارس کم عمق گرم شده و به شدت تبخیر می‌شود و رطوبت هوا به حد اکثر می رسد. دانشمندان می‌گویند که اگر بشریت بتواند رشد حرارت های جهانی را در میزان دو درجه سانتیگران نگه‌دارد موقعیت کنونی آب و هوا  حفظ خواهد شد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала