گزارش و تحلیل

تبانی احتمالی بلر و بوش قبل از حمله به عراق

© Sputnik / Dmitriy Astahov  /  مراجعه به بانک تصاویر تبانی احتمالی بلر و بوش قبل از حمله به عراق
تبانی احتمالی بلر و بوش قبل از حمله به عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در بریتانیا، در رابطه با رسوایی تونی بلر، نخست وزیر سابق آن کشور، صحبت هایی در گرفته است.

یک روزنامه انگلیسی او را "فتنه گر جنگ در عراق" نامیده است. رسانه ها به متن تفاهم نامه ای دست یافته اند که نشان میدهد، بلر، یک سال قبل از شروع عملیات، برای اعزام نیروهای نظامی به عراق، توافق کرده بود.
این یادداشت تفاهم در سال 2002 توسط کالین پاول، وزیر وقت امور خارجه آمریکا، خطاب به جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا تنظیم شده بود. در آن زمان، تونی بلر، در سخنرانی های عمومی خود خواهان یافتن راه های دیپلماتیک برای غلبه بر بحران بود.
یک کمیسیون ویژه، شش سال است که تحقیقات مستقلی را در خصوص دخالت بریتانیا در جنگ با عراق، مورد بررسی قرار می دهد. تا کنون فعالیت این کمیسیون بیش از 10 میلیون پوند برای وزارت خزانه داری انگلیس هزینه برداشته است، اما تاریخ انتشار گزارش نهایی آن هنوز ناشناخته است.
در یکی از جلسات، از بلر پرسیده شد که آیا او از قبل با جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا در خصوص شرکت نیروهای بریتانیایی در عملیات نظامی، توافقی به عمل آمده بود؟ نخست وزیر سابق بریتانیا درپاسخ می گوید: "تنها چیزی که من وعده دادم، و شفاف وعده دادم — مقابله با صدام بود."
نویسنده این یادداشت به توانایی های برجسته نخست وزیر سابق بریتانیا به شکل دادن افکار عمومی اشاره می کند. بر اساس این سند، تونی بلر به طرز ماهرانه با استفاده از "استدلال قانع کننده، جای شکی باقی نمی گذارد که عراق تهدیدی برای صلح است."
به گفته دِن گلیزبورک، تحلیلگر سیاسی، تصمیم حمله به عراق توسط انگلستان و ایالات متحده آمریکا مدتها قبل از ارائه دلایل آن، اتخاذ شده بود.
صدا
"بوش برای حمله به عراق برنامه ریزی کرده بود، اما انجام چنین عملیاتی از نظر قانونی نمی توانست توجیهی داشته باشد. لذا تونی بلر به کمک او شتافت. او افکار عمومی را با ایده های مشخص شده ای برای حمله، توجیه کرد و اساس قانونی برای اقدام نظامی را تامین نمود ".
بنا به اظهارات گلیزبورک، تفاهم نامه پاول، وزیر سابق امور خارجه بار دیگر تایید می کند که بوش و بلر داستان سلاح های کشتار جمعی را که خودشان ساخته بودند، باور نمی کردند.
صدا
"واضح است که حتی قبل از اینکه آنها قادر به یافتن شواهدی که در واقع ارتباطی با واقعیت ندارد، بشوند، تصمیم خود را برای شروع جنگ در عراق گرفته بودند. و عواقب ناشی از این درگیری ها هنوز هم دامن گیر نه تنها منطقه خاورمیانه بلکه تمام جهانیان شده است ".

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала