گزارش و تحلیل

اشتباهات حملات هوایی آمریکا در افغانستان. قسمت سوم

© AP Photo / Ahmad Jamshidاشتباهات حملات هوایی آمریکا در افغانستان. قسمت سوم
اشتباهات حملات هوایی آمریکا در افغانستان. قسمت سوم - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خبرگزاری اسپوتنیک با ابراز تاسف، به موارد متعددی از حملات هوایی آمریکا که منجر به تلفات جانی شهروندان غیرنظامی در افغانستان شده است، اشاره می کند.

در ۴ ماه مه ۲۰۰۹، بر اثر بمباران نیروی هوایی آمریکا، از ۸۶ تا ۱۴۷ نفر غیرنظامی در دهکده گرانای واقع در ولایت فراه به قتل رسیدند. بیشتر کشته‌شدگان در این حمله، کودکان، زنان و سالمندانی بودند که برای فرار از درگیری ها بین طالبان و سربازانِ افغانِ مورد حمایت ناتو، به مکان بمباران شده پناه برده بودند.

۴ سپتامبر ۲۰۰۹، در منطقه قندوز، یک فروند هواپیمای شکاری F-15 آمریکا تحت فرماندهی نیروهای بین المللی کمک به امنیت افغانستان با حمله به دو تانکر سوخت رسان حاوی بنزین که توسط طالبان به سرقت رفته بود، باعث کشته شدن ۱۷۹ نفر شد که بیش از ۱۰۰ تن از آنان غیرنظامی بودند.

۲۱ فوریه ۲۰۱۰ در نتیجه آتشباری یک فروند بالگرد نیروی هوایی ارتش آمریکا به سه دستگاه مینی بوس در ولایت ارزگان واقع در جنوب افغانستان منجر به کشته شدن ۲۶ نفر غیرنظامی از جمله کودکان و زنان و زخمی شدن ۱۲ نفر شد. فرماندهی نیروی ائتلاف به اشتباه خود در حمله به این کاروان اعتراف کرد.
۲۳ ژوئن ۲۰۱۰، در بمباران دهکده سروان کلا واقع در ولایت ننگرهار توسط هواپیماهای ناتو، از ۳۹ تا ۵۲ زن و کودک بی گناه، کشته شدند.
۶ ژوئن ۲۰۱۲ در نتیجه حمله پهپادهای نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا به ولایت لوگر واقع در جنوب کابل، ۱۸ غیرنظامی از جمله زنان و کودکان کشته شدند. هدف این بمباران، نابود کردن مواضع شبه نظامیان طالبان بود، اما یکی از موشک ها به یک مجلس عروسی برخورد کرد. ۸ ژوئن، ژنرال جون آلن، فرمانده آیساف از اشباهِ به وقوع پیوسته، پوزش طلبید.

و بالاخره در ۳ اکتبر ۲۰۱۵ هواپیماهای آمریکایی با حمله به کلینیک بین‌المللی "پزشکان بدون مرز" در شهر قندوز، باعث کشته شدن ۱۲ کارمند این موسسه خیریه و ده ها تن از مراجعه کنندگان شدند. ۳۷ نفر نیز در این حادثه زخمی شدند.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала