گزارش و تحلیل

فرق حدسیات علل سرنگونی بوئینگ در خصوص محل پرتاب موشک

© AP Photo / Peter Dejongفرق حدسیات علل سرنگونی بوئینگ در خصوص محل پرتاب موشک
فرق حدسیات علل سرنگونی بوئینگ در خصوص محل پرتاب موشک - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مطالعه چگونگی ساقط شدن بوئینگ 777 در تاریخ 17 ژونیه بر فراز اراضی اوکراین در مسیر آمستردام - کوالا لامپور به مرحله مهم ولی بینابینی رسید.

شورای امنیت هلند گزارشی منتشر کرد حاکی از اینکه آن هواپیما 283 مسافر و 15 نفر خدمه داشت و بوسیله سامانه پدافند هوایی «بوک» بر فراز استان «دونتسک» سرنگون شد. چند ساعت پیش نمایندگان کنسرن «آلماس — آنتی» تولید کننده این پدافند نیز اعلام کردند که بوئینگ بوسیله «بوک» ساقط شد. ولی توافق عقیده در باره انهدام هواپیما بر این تمام می‌شود — طرف‌های در حال رسیدگی در باره محل و علت شلیک موشک اختلاف نظر دارند.

«یان  نوویکوف» مدیر کل کنسرن «آلماس — آنتی» حتی در ژوئن امسال اعلام کرد که واحد وی آماده است برای تقلید موقعیت حقیقی، یک هواپیمای کهنه را بوسیله موشک 9М38М1   «بوک» منفجر کند. آقای نوویکوف گفت که بخش اول این آزمایش 31 ژوئیه بعمل آمد. انفجار طوری ترتیب داده شد که موشک بسوی هواپیما  نه از قصبه «اسنژنی» محل پیشنهادی آمریکا و اوکراین بلکه از «زاروشنسکی» محلی که این کنسرن حتی در ماه ژوئن آنرا  پیش کشیده بود پرتاب شد.

واحد تولید کننده «بوک» نتایج آزمایش خود را معرفی کرد که نشان می‌دهد که موشک 9М38   که  همانطوریکه خبرگان می‌گویند بوئینگ مالزی را سرنگون کرد 4 سال پیش از تولید حزف شده بود. نوویکوف گفت:

«بر اثر  این آزمایش ما قطعاً ثابت کردیم که موشکی که بوئینگ در حال پرواز بر فراز اوکراین را سرنگون کرد صرفاً موشک 9М38  متعلق به سامانه «بوک» بود که از ناحیه جنوب «زاروشنسکی» پرتاب شده و آن بوئینگ را ساقط کرد. آخرین موشک این نوع در 1986 در شوروی تولید شد و به تصمیم طراح کل، موعد کاربرد امن این موشک  25  سال تعیین گردید و بعد از آن کاربرد آن ممنوع شده و از زرادخانه ارتش روسیه حزف شد.

داده‌های کنسرن «آلماس — آنتی» بلافاصله مورد انتقاد آمریکا و اوکراین قرار گرفته و وزارت خارجه روسیه گزارش شورای امنیت هلند را تلاش «اجرای سفارش سیاسی» نامید.

شورای امنیت هلند اعلام کرد بوئینگ 777 مالزیایی با موشک 9 М38 سرنگون شد - اسپوتنیک ایران
شورای امنیت هلند اعلام کرد بوئینگ 777 مالزیایی با موشک 9 М38 سرنگون شد

معرفی گزارشی در باره علل سقوط بوئینگ 777  در پایگاه «گیلزه راین» هلند چند ساعت پس از کنفرانس جبری  کنسرن «آلماس — آنتی» برگزار شد. به گفته «نییبه آوسترا»  رئیس شورای امنیت هلند هواپیما بوسیله پاره های بخش جنگی موشک  9Н314M نوع «زمین به هوا» متعلق به  پدافند هوایی «بوک» پرتاب شده از خاک اوکراین سرنگون شد. گفتنی است که استنتاج های آن شورا در باره نوع کلاهک برپایه داده‌های مؤسسه علمی- پژوهشی تحقیقات قضایی وزارت دادگستری اوکراین مبتنی است.

روز سه شنبه استنتاجات شورای امنیت هلند مورد انتقاد نهاد هوایی روسیه «روس آویانسیا» قرار گرفت. در این سازمان بر آن هستند که انواع متفاوت سامانه های پدافند هوایی «بوک» ، «بوک — ام 1" و «بوک — ام 1- 2" دارای خصوصیات مختلف در آن گزارش بصورت نادرست تلفیق شدند. بعلاوه در نهاد هوایی روسیه بر آن هستند که تحلیل هلندی اجازه نمی‌دهد که نوع بحش جنگی آن موشک بعنوان موشک 9Н314M  تشخیص شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала