گزارش و تحلیل

آیا لوکاشنکو به روسیه پاسخ رد داد؟

© Sputnik / Nikolaj Lazarenkoلوکاشنکو
لوکاشنکو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
الکساندر لوکاشنکو رییس جمهور بلاروس صحبت از استقرار نامناسب پایگاه هوایی روسیه در قلمروی کشورش به میان آورد.

آقای لوکاشنکو در خصوص پایگاه هوایی در دیدار با شهروندان مینسک گفت: «من این اواخر متوجه شده ام که مواضع ما در خصوص استقرار پایگاه هوایی روسیه در قلمروی بلاروس نادرست است… هیچ وقت در این باره صحبت نشده بود. من در این باره چیزی نمی دانم».

موضوع احداث پایگاه هوایی روسیه برای جلوگیری از نفوذ برنامه های استرتژیک غرب اولین بار در زمان دیدار الکساندر لوکانشکو و سرگی شایگو وزیر دفاع روسیه مطرح شد. این دیدار در ماه آوریل سال 2013 در شهر مینسک پایتخت بلاروس بود. سرگی شایگو به آقای لوکاشنکو گفت: «ما شروع به بررسی برنامه احداث پایگاه هوایی روسیه با هواپیماهای جنگنده می کنیم و امیدواریم که سال 2015 در اینجا یک هنگ از نیروهای هوایی تشکیل شود». اما با گذشت دو روز از این دیدار، رهبر بلاروس سخنان خود را تکذیب کرده و گفت که صحبت از احداث پایگاه نبوده بلکه منظور، ارسال هواپیماهای روسیه برای نیروهای مسلح بلاروس بوده است. نظامیان این تصمیم شتابزده را با عدم تمایل رییس جمهور به خراب شدن ارتباطاتش با دیگر کشورهای ناتو مرتبط می دانند. در ماه آکتبر سال 2014 ویکتور بانداریف فرمانده نیروهای هوایی روسیه خبر داد که روسیه در سال 2016 یک پایگاه هوایی در کنار شهر بابرویسک برای جنگنده های سوخو-27 می سازد. این سخنان را هیچ کس تکذیب نکرده است.

در ماه سپتامبر سال 2015، دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه گفت که احداث پایگاه هوایی در قلمروی بلاروس خارج از توافقات دو کشور در حوزه نظامی و در چارچوب دول متحد است. جریان به سال 2009 برمی گردد و زمانی که صحبت از تصمیم گیری برای حفاظت مشترک از مرزها و سیستم مشترک دفاع ضدموشکی به میان آمد. مدودیف می گوید که توافقنامه درباره پایگاه هوایی برای عملیاتی ساختن طرح است. در 19 سپتامبر رییس جمهور ولادیمیر پوتین فرمانی را امضا کرده و از وزارت امور خارجه روسیه و وزارت دفاع خواست که با بلاروس مذاکره کرده و طبق توافقات حاصله، توافقنامه پایگاه هوایی روسیه را امضا کنند.

وزارت دفاع روسیه به سخنان آقای لوکاشنکو پاسخ رسمی نداده است. روزنامه کامرسانت چاپ روسیه می نویسد که مذاکرات برای احداث پایگاه هوایی با یک هنگ کامل از جنگنده ها در طول دو سال حتی یک بار هم متوقف نشده است. اگرچه چندین مرتبه به خاطر کوچک بودن فضا، به انتقال آنها فکر کرده اند. این منبع روسی می گوید که پس از صدور فرمان رییس جمهور، نظامیان روس و دیپلمات ها روی فعال ساختن مذاکرات و امضای آن تا پایان سال 2015 تاکید داشتند. اگر سخنان الکساندر لوکاشنکو آگاهانه بوده و دیپلمات های بلاروس از این نقطه نظر حمایت می کنند، آنوقت بحث عملیاتی ساختن توافقات در چشم انداز نزدیک امکان پذیر نیست».

یک منبع ارشد در کرملین از همه خواسته که اوضاع را پیچیده نکنند. وی می گوید: «شاید لوکاشنکو خواسته حرفی زده باشد و سخنان او به شکل دیگری تعبیر شده اند». دیمیتری پسکوف دبیر مطبوعاتی رییس جمهور از این تفسیر حمایت کرد. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала