گزارش و تحلیل

عذرخواهی آمریکا از کشته شدن افراد بی‌دفاع به درد چه کسی می خورد؟

© AFP 2023 / Jim WatsonКомандующий американскими войсками в Афганистане генерал Джон Кэмпбелл
Командующий американскими войсками в Афганистане генерал Джон Кэмпбелл - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ژنرال جان کمپبل اعتراف کرد که بیمارستان سازمان بین‌المللی نوعدوستانه «پزشکان بدون مرز» شب 3 اکتبر توسط نیرو های مسلح آمریکا آتشباران شده بود. به گفته این فرمانده، نیروی هوایی آمریکا از یگان های افغانستان «حمایت هوایی مستقیم» کرد که در کندوز در حال نبرد با طالبان بودند.

به گفته وی این بیمارستان «از روی اشتباه آتشباران شد». کمپبل تأیید کرد که بمباران این واحد پیامد «تصمیم آمریکا» بوده که «در صفوف فرماندهی آمریکا» پذیرفته شد. ژنرال وعده داد که آمریکا برای اجتناب ورزیدن  از این‌گونه موارد ناگوار  در آینده به رسیدگی همه جانبه این حادثه خواهد پرداخت.

لازم به یادآوری است که 28 سپتامبر کندوز واقع در شمال افغانستان زیر کنترل گروه تروریستی طالبان قرار گرفت. 3 اکتبر ارتش افغانستان با حمایت نیروی هوایی آمریکا به آزادسازی آن شهر دست زد  و صبح آن روز بر اثر ضربه هواپیما های آمریکایی بیمارستان سازمان «پزشکان بدون مرز» بهترین بیمارستان مجهز در شمال شرقی افغانستان تخریب شد. در آن موقع  در ساختمان بیمارستان 105 بیمار و 80 کارمند قرار داشتند. 22 نفر کشته و 40 نفر جراحاتی بر داشتند.

روز سه شنبه «پزشکان بدون مرز» اعلام کردند که در میان کشته شدگان کودکانی بودند که در آن ساختمان زنده سوختند. آن‌ها اضافه کردند که بمباران، بیش از یک ساعت طول کشیده و جنگنده ها پرواز های مکرر انجام دادند.

این حمله موجی از انتقاد های مدافعان حقوق بشر و رهبری پاره‌ای از کشور ها و سازمان ها را بر انگیخت. زید رعد الحسین کمیسار عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد این حادثه را «بی نهایت فاجعه بار، غیر بخشودنی و احتمالاً تبهکارانه» نامیده و در توضیح گفت که اگر جنبه عمدی این ضربه ثابت شود مطلب سر جنایتکاری نظانی از طرف نیروی هوایی آمریکا خواهد بود.

خانم ماریا زاخارووا نماینده رسمی وزارت امور خارجه روسیه نیز گفت که ضربه نیروی هوایی آمریکا به بیمارستان کندوز «نقض خشن حقوق بین‌المللی است» و تأکید کرد که «این حمله با وجود اینکه  برای جلوگیری از این اعمال مختصات دقیق آن بیمارستان در اختیار نیرو های ائتلاف بین‌المللی گذاشته شد  انجام گرفت.  خانم زاخارووا در پایان گفت: «این اولین مورد آن نیست که در افغانستان بر اثر استعمال گسترده سلاح ها از طرف آمریکایی ها افراد بی پناه به هلاکت می رسند».

در افغانستان بر آن هستند که تنها عذرخواهی طرف آمریکایی بسیار کم است. خانم فاطمه عزیز نمایده پارلمان افغانستان از ولایت کندوز در مصاحبه با «اسپوتنیک دری» چنین گفت:

به گفته خانم فاطمه عزیز حوادث اخیر در کندوز کاری کردند تا این شهر و ولایت با همین نام به حالت نزدیک به فاجعه انسانی در آید. خانم فاطمه عزیز اظهار داشت:

حوادث رخ داده در کندوز بررسی بسیار دقیق را می طلبد. مطلب سر حمله طالبان و بمباران بیمارستان «پزشکان بدون مرز» است. فقط روشن کردن واقعگرایانه همه موقعیت ها کاری خواهد کرد تا اینگونه فاجعه در آینده تکرار نشود. رشته سخن به عبدالحمید صفوت واگزار می شود:

«اسپوتنیک» سیر حوادث در کندوز را پیگیری می کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала