گزارش و تحلیل

ارتش ارمنستان برای مبارزه با شبه نظامیان آموزش می بیند

© Sputnik / Sergey PyatakovПост обработки передачи радиоданных на командном пункте зенитно-ракетной бригады Западного военного округа
Пост обработки передачи радиоданных на командном пункте зенитно-ракетной бригады Западного военного округа - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مانور مشترک نیروهای صلحبانی سازمان پیمان امنیت جمعی «برادری خلل ناپذیر – 2015» در منطقه رزمي ـ آموزشي «ژنرال باگراميان» آغاز شد.

در این مانورها 600 نیروی نظامی و 50 واحد تجیزات رزمی شرکت دارند. این مانور به تصمیم شورای وزیران دفاع و کمیته ریاست شورای امنیت پیمان امنیت جمعی در دسامبر سال 2014 انجام می گیرد. در ماه اوت سال گذشته مانور مشابهی در قلمروی جمهوری قرقیزستان برگزار شد. اِلینا کازاریان خبرنگار رادیو اسپوتنیک در ارمنستان راجع به این مانور توضیح می دهد. وی می گوید:

همراهی کالاهای انسانی، گشت زنی و پاسبانی و ارایه مجوز عبور و مرور و ایستگاه های بازرسی، مسدود کردن و از بین بردن اردوگاه های آموزشی شبه نظامیان، فن مذاکره و… تنها بخشی از برنامه هایی است که در جریان مانور نیروهای صلحبانی سازمان پیمان امنیت جمعی «برادری خلل ناپذیر-2015» انجام می گیرد. در این مانورها نزدیک به 50 واحد رزمی از جمله هلی کوپتر و پهپاد و در حدود 600 نیروی نظامی حضور دارند. این افراد نمایندگان نیروهای مسلح، پلیس ارمنستان، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان، روسیه و تاجیکستان هستند. نمایندگان کمیته بین المللی صلیب سرخ در جلسات آموزشی نیروها را با قوانین بین المللی بشردوستانه در منطقه عملیات نظامی آشنا می سازند. یوری خاچاتوروف ژنرال و رییس مقر فرماندهی نیروهای مسلح جمهوری ارمنستان در این باره می گوید: «حضور 600 نیروی نظامی به معنای کوچک بودن ابعاد مانور نیست. برای ما مهم این است که بتوانیم مشترکا نیروهای مسلح صلحبانی را هدایت کنیم. 3 هزار نیرو در این بخش حضور دارند. اگر گروهان کنترل و هدایت را آموزش دهیم، می توانیم متحد عمل کنیم و در آینده همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت. اگر سربازان را درست آموزش دهیم، وظایف خود را به خوبی انجام می دهند».

طرح تشکیل و فعالیت نیروهای صلحبانی سازمان پیمان امنیت جمعی توسط کشورهای عضو این سازمان در سال 2004 میلادی مطرح شد. سال 207 میلادی، توافقنامه فعالیت این نیروها به تصویب رسید. در طول این مدت، نیروهای صلحبانی برای حل مسایل در قلمروی کشورهای عضو سازمان آماده می شدند، اما وقایع امروز شرایط را تا حدی تغییر داده است. والری سیمریکوف معاون سازمان پیمان امنیت جمعی با اشاره به این موضوع می گوید: «اوضاع در دنیا به گونه ای است که وقوع بحران در منطقه تحت کنترل سازمان را محتمل می سازد. این بحران ما را وادار می سازد که حیطه وظایف خود را گسترده تر ساخته و حتی به فکر انجام ماموریت های سازمان ملل در راستای حمایت از صلح باشیم. ما برنامه های مشخصی داریم که با تمام کشورهای مرتبط هماهنگ شده اند. ما امروز با این خط مشی پیش می رویم و می توانم بگویم که در ماه سپتامبر سران کشورهای عضو سازمان سندی در خصوص تشکیل پدافند هوایی مشترک امضا کردند. این سند برای اعزام سریع نیروهای صلحبانی ما و همچنین نیروهای جمعی واکنش سریع به هر نقطه از منطقه تحت کنترل ماست».

مانور «برادری خلل ناپذیر — 2015» در سه مرحله به مدت پنج شبانه روز پیش خواهد رفت. در مرحله عملیاتی مانور که روز 4 اکتبر انجام خواهد گرفت، نیکلای باردیوژ دبیر کل سازمان، سِیران اوگانیان رییس شورای وزیران دفاع سازمان پیمان امنیت جمعی و وزیر دفاع ارمنستان و همچنین رییس دپارتمان امور صلحبانی سازمان ملل حضور خواهند داشت.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала