گزارش و تحلیل

روسیه مبتکر برگزاری اولین کنفرانس بین المللی زنان اوراسیا- گفتگو با دکتر لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی

© Photo / Youtube/NimaTelevisionروسیه مبتکر برگزاری اولین کنفرانس بین المللی زنان اوراسیا- گفتگو با دکتر لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی
روسیه مبتکر برگزاری اولین کنفرانس بین المللی زنان اوراسیا- گفتگو با دکتر لاله افتخاری نماینده مجلس شورای اسلامی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فروم بین المللی زنان اوراسیا در شهر سن پترزبورگ گشایش یافت و نمایندگان بسیاری از شهرهای اروپایی و آسیایی در این گردهمایی به بحث پیرامون موضوعات کلیدی روز پرداختند

فروم بین المللی زنان اوراسیا در شهر سن پترزبورگ گشایش یافت و نمایندگان بسیاری از شهرهای اروپایی و آسیایی  در این گردهمایی به بحث پیرامون موضوعات کلیدی روز پرداختند، و در کنار موضوع نقش زنان در سیاست و اقتصاد به بحث پیرامون وضعیت و مشکلات مهاجران خاورمیانه ای به اروپا پرداختند. در این گردهمایی نمایندگان مجلس، نمایندگان مقامات اجرایی، فعالان حوزه تجارت، شخصیت های دانشگاه و سازمان های غیر دولتی و شخصیت های با نفوذ در جنبش بین المللی زنان از 85 کشور جهان حضور داشتند. منجمله موضوعات مهمی که در این کنفرانس مورد بررسی قرار گرفت مسائل مربوط به امنیت اجتماعی، توسعه همکاریهای بین المللی با هدف اعتمادسازی و پیشرفت زنان،  توانمندسازی زنان در اقتصاد در حال تغییر و برخی موضوعات دیگر در خصوص مسائل بانوان بود. ریاست کمیته سازماندهی این گردهمایی توسط «والنتینا ماتیونکو» نماینده شورای فدراسیون روسیه و شورای پارلمانی کشورهای مستقل مشترک المنافع انجام گرفت. خانم دکتر لاله افتخاری- نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمسیون فرهنگی مجلس در این گردهمایی بزرگ حضور داشتند و در خصوص کنفرانس زنان اوراسیا و هدف از سازماندهی چنین گردهمایی با خبرگزاری اسپوتنیک به گفتگو پرداختند. در فایل صوتی امکان دسترسی به این گفتگو به صورت کامل وجود دارد.

«سفر من به روسیه هم تحت قالب سفر پارلمانی و انجام ماموریت دولتی و هم به منظور حضور در نشست بین المللی انجمن زنان اوراسیا به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران انجام گرفت. سخنرانی من دراین کنفرانس شامل نکاتی در خصوص ضرورت وجود همگرایی و ارائه تجربیات مشترک، نقش زنان در اسلام و مشکلات زنان در دنیای معاصر و به ویژه کشورهای عربی بود. در این کنفرانس موضوع بهره برداری از تجربیات کشورهای مختلف دنیا به منظور حل مشکلات زنان مطرح گردید، من نیز برخی از قوانین ارزشمند کشور ایران را که نتایج موفقیت آمیزی داشته، مطرح نمودم.

در حاشیه این کنفرانس نیز نشست تخصصی دیگری با حضور روسای هیاتها برگزار شد که من مجددا به ایراد سخنرانی پرداخته و به آموزه های ارزشمند اسلام، اهمیت زنان در حفظ سلامت جامعه و افراد جامعه در کل دنیا و همچنین مسئله تحریم های غرب بر علیه ایران و مشکلاتی که برای مردمان این کشور به همراه داشته و به دلیل تحریم های دارویی که منجر به مرگ بیماران گردیده و خانواده هایی را داغدار نموده، اشاره کردم.

طی دیدارهای انجام شده در این سفر بر ضرورت توسعه روابط پارلمانی از این قبیل تاکید شده و به عنوان یک حرکت نمادین کتابچه قوانین کشور ایران در دفاع از حقوق زن و خانواده به رئیس انجمن زنان اوراسیایی تقدیم شد. ضمنا، دیدارهایی با اعضای هیاتهای برخی کشورها نیز انجام گرفت و پیشنهاداتی به منظور توسعه روابط و تبادل تجربیات مفید مطرح گردید.

کشور روسیه برای اولین بار مبتکر برگزاری چنین گردهمایی وسیعی بود که فارغ از تمام نگاهها و گرایشات فمینیستی به بررسی و شناخت ظرفیت زنان در حوزه های مختلف پرداخت، و احتمال این گردهمایی در آینده نیز ادامه داشته باشد.

ایران و روسیه دو کشور همسایه هستند که در بسیاری از موضوعات منجمله حوزه فرهنگی با یکدیگر دارای مواضع مشترکی نیز می باشند که با باز شدن درها می توانیم میزبان دوستان روس خود باشیم. البته یکسری تعاملات خوبی با روسها در گذشته داشتیم که در شرایط جدید می توان از این بستر بهره برداری نموده و به توسعه همکاریها اقدام نماییم.»

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала