گزارش و تحلیل

کارشناس: آمریکا از روسیه دعوت می‌کند وارد ائتلاف ضد داعش شود تا ایالات متحده اعتبار خود را در جهان از دست ندهد

© Sputnik / Aleksey NikolskyiПрезидент России Владимир Путин и президент США Барак Обама
Президент России Владимир Путин и президент США Барак Обама - اسپوتنیک ایران
اشتراک
عضو کمیته امور بین‌المللی پارلمان روسیه – دوما «آدالبی شخاگوشف» در مصاحبه اختصاصی با کانال تلویزیونی آر تی اظهار داشت: اگر از روسیه دعوت نشود که وارد ائتلاف ضد داعشی شود آمریکا می‌تواند اعتبار خود در جهان را از دشت بدهد.

شخاگوشف اعلام کرد: «ولادیمیر پوتین پیشنهاد رد نشدنی را به جامعه بین‌المللی ارائه کرد. ماهیت آن اینکه اگر برای ائتلاف، جایگزینی واقعی نباشد داعش واقعاً هم خواهد توانست  «دولت» کذایی خود را بسازد. این ائتلاف باید از نیرو هایی متشکل شود که رو زمین می جنگند آن‌ها پیشمرگه کرد، ارتش سوریه و عراقی ها هستند.

وی تأکید کرد که خطر نفوذ داعش به قفقاز شمالی وجود دارد و روسیه می‌تواند همراه با ائتلاف عمل کند ولی اگر آمریکا این را نپذیرد روسیه به ناچار به نتهایی دست به اقدام خواهد زد.

همین چیز است که امروز واشنگتن را می‌ترساند و برایش در حکم از دست دادن اعتبار جهانی است زیرا آمریکا و ائتلاف یک سال است علیه داعش مبارزه می‌کند ولی داعش باز هم نفوذ و حدود خود را  گسترش می دهد. وی در پایان گفت که روسیه بعنوان یک نیروی بسیار جدی به صحنه جهانی باز می‌گردد و حل هیچ یک از اختلفات این نوع بدون آن میسر نیست.

حزب الله ادعا می کند که چین برای کمک به روسیه در سوریه آمادگی دارد - اسپوتنیک ایران
حزب الله ادعا می کند که چین برای کمک به روسیه در سوریه آمادگی دارد

به عقیده «دمیتری باریشنیکوف» دانشیار کرسی سیاست جهانی دانشگاه دولتی سنت پترزبورگ روسیه امکان اول ملاقات سران روسیه و آمریکا در طول دو سال اخیر یک علامت مثبت است ولی بسیاری چیز ها به اینکه آن‌ها به همدیگر چه خواهند گفت وابسته است. عقاید روسیه و آمریکا در مورد بشار اسد و راهکار های مبارزه با داعش با هم فرق بسیار زیادی دارند و از این رو گفت و گو ها دشوار خواهد بود.

باریشنیکوف افزود: «با این حال این هم پس از سکوت دو ساله گامی بلند به پیش است.

به گفته «کنستانتین خودالی» کارشناس امور و سیاست بین‌المللی، خود حقیقت برگزاری چنین دیداری نه تنها برای دو کشور بلکه برای موقعیت در سراسر جهان از اهمیت عظیم برخوردار است.

وی اظهار کرد: "هر طوری که باشد خیلی چیز ها در جهان کنونی به مناسبات روسیه و آمریکا وابسته است. در طول دو سال اخیر این تماس ها به صورت موج مانند بر قرار می شدند و گاهی اوقات عملاً قطع می‌شدند و برپایی دیدار در سطح عالی به نظرم علامت مثبتی است.

به عقیده این محقق، مسکو و واشنگتن در مورد بسیاری مسایل دارای مواضع متفاوتی می‌باشند ولی می‌شود امید داشت که موقع ای پدید آید که آن‌ها به اتفاق آرا برسند.

علامت مثبت اول توافق در مورد ایران بود. از سوی دیگر موضوع سوریه هم مطرح است که موقعیت در آنجا خیلی پیچیده است. گروه‌های متفاوتی  در آن علیه همدیگر می جنگند و خط  واحد جبهه  جنگ وجود ندارد».

آمادگی آمریکا برای تعامل با روسیه وایران جهت جلوگیری از درگیری ها در سوریه - اسپوتنیک ایران
آمادگی آمریکا برای تعامل با روسیه وایران جهت جلوگیری از درگیری ها در سوریه

این کارشناس اشاره کرد که رسیدن به ثبات در سوریه نه تنها برای برقراری ثبات در این منطقه اهمیت دارد بلکه برای اتحادیه اروپا هم مهم است که سیل آوارگان سوری به آنجا جاری است. در این شرایط دیدار روسیه و آمریکا بدون شک دارای جنبه بسیار مثبتی می بود.

لازم به یادآوری است که قبلاً کرملین و کاه سفید تأیید کردند که ولادیمیر پوتین و باراک اوباما در تاریخ 28 سپتامبر در چارچوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد ملاقات کرده و مسایل اساسی دستور روز بین‌المللی — حل اختلاف در شرق اوکراین و بحران سوریه را بررسی خواهند کرد. این  دیدار اولین ملاقات شخصیشان در دو سال اخیر خواهد بود.

به گفته «جوش ارنست» نماینده کاخ سفید، باراک اوباما قصد دارد از ولادیمیر پوتین دعوت کند که به ائتلاف علیه سازمان تروریستی داعش بپیوندد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала